FIFA 14 øker gapet mellom rutinerte og uerfarne spillere

Anmeldelse FIFA 14

FIFA 14 øker gapet mellom rutinerte og uerfarne spillere

Står for det mest interessante steget serien har tatt på lenge.

Svette kontroller, verkende fingre og en ujevn strøm av banneord mot TV-skjermen. Høstens vakreste eventyr er tilbake, til glede og frustrasjon for sofaspillere verden rundt.

For FIFA er spillet man elsker å hate og som man fortsetter å spille uansett hvor mange ganger kontrollen ryker i veggen. Fotball er en frustrerende sport, og FIFA-serien har klart, både bevisst og ubevisst, å fange dette merkelige hat/elsk-forholdet man har til disse 22 shortskledde mennene og lærkula de jager.

Hvert skritt teller

Som forventet flommer ikke FIFA 14 akkurat over av nyheter. EA Sports vet at de har skapt et fundament veldig mange spillere er temmelig komfortable med og at de fleste kommer tilbake - stort sett "fordi alle andre gjør det". Det er liten vits i å finne opp fotballsporten på nytt når spillhyllene tømmes hver høst.

Allikevel er det én nyvinning i FIFA 14 som vitner om at det fortsatt finnes gamblere i EA's kontorer. I år er det «Precision Movement» som er det nye store, og som oversatt til forståelig norsk betyr at spillerne oppfører seg mer realistisk ute på matta.

Den gode nyheten er at «Precision Movement» ikke kun er en kosmetisk forbedring som eliminerer unaturlige bevegelser, men snarere et splitter nytt bevegelsessystem som faktisk påvirker sterkt hvordan spillet føles.

I praksis gjør «Precision Movement» at hver skritt teller. Kanskje ikke en nyhet som setter fyr på gressmatta, men den er allikevel radikal nok til at FIFA 14 fra første spark virker annerledes. I starten fremstår faktisk FIFA 14 både litt treigt og seigt, som om selve maskinvaren sliter med å kjøre spillet i et høyere tempo. Men etterhvert som man lærer seg hva dette skrittsystemet faktisk innebærer, etter time på time med intens spilling, skjønner man at "Precision Movement" er et steg i riktig retning for FIFA-serien.

For nå tar alt lenger tid. Akserelasjon, nedtrapping, vendinger og luftdueller. Ja, bevegelser generelt er blitt en mer tidskrevende syssel fordi føttene faktisk må forholde seg til bakken under og fysikkens lover.

Skal Zlatan bråsnu må han plante en fot i bakken for å stoppe. Det tar lengre tid å komme tilbake i toppfart fordi hvert eneste skritt telles. Og all denne dansingen frem og tilbake er mer omstendig med Zlatan enn lille Messi fordi svenskens føtter har noen ekstra kilo å flytte på. Kun ett av mange eksempler som viser hvordan «Precision Movement» drar ned tempoet og øker realismen.

Ikke lenger for alle

Så hvorfor er fokuset mot treigere og mer omstendig fotball, ord som sjeldent brukes for å beskrive noe positivt, et modig trekk av EA? Fordi disse endringene gjør spillet vanskeligere å mestre, som igjen øker forskjellen på nybegynnere og den rutinerte eliten. FIFA 14 er rett og slett et mer utilgjengelig spill enn sine forgjengere.

Ferske spillere har jo en tendens til å trykke inn løpeknappen og håpe på det beste - en hodeløs taktikk som vil straffes med balltap, balltap og atter balltap. Det samme gjelder forsvarere som rusher inn i en duell mot Ronaldo og bommer både på ball og mann. Nå kan man ikke lenger foreta en magisk snubevegelse i lufta og ta igjen portugiseren, fordi mannen allerede er flere hestelengder unna på full fart mot sin neste scoring.

Det blir altså viktigere å hele tiden tenke timing, og vite når man skal spurte, når man skal jogge og når man må roe helt ned. Den som klarer å håndtere L2-knappen, justere fart og mestre touchen og timingens kunst vil gå seirende ut.

Dette er kanskje en kjip utvikling for de som liker å ta en bedagelig kosekamp i ny og ne uten å måtte ha en bachelor i FIFA, men for spillere som legger ned masse treningstimer i sofaen er det greit å bli belønnet for at man sitter foran TV'en.

Så kan man alltids si at tempoet har blitt ofret vel mye i jaget etter bevegelsesrealisme. Selv om Vålerenga kaller seg «Oslos Stolthet» bør Barcelona løpe lettere fra østkantens menn enn det de gjør nå. Men forskjellene er heldigvis markant større mot menneskelig motstand enn mot den kunstige intelligensen fordi maskinen ikke begår de kontrollfeilene vi dødelige mennesker gjør.

FIFA 14

FIFA 14 X360 X360 Windows PS3 3DS Vita PS2 Wii Android iPhone PSP PS4 XOne

Spesifikasjoner

  • Lanseringsdato: 26. september 2013
  • Plattform: Xbox 360
  • PEGI: 3+
  • Sjanger: Sport
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Sports

Kommentarer (24)

Forsiden akkurat nå

Til toppen