Football Manager 2015

Rydd kalenderen

Årets knark for fotballjunkier er på plass i butikken.

«Nå e det på’an igjen» som Jan Eggum ville sagt det. Football Manager-serien er klar for sitt neste kapittel, og selv om kjærlighetsforholdet til 2014-utgaven har vært intenst er det nå på tide å bytte til årets versjon. Men er det egentlig så mye nytt fra år til år?

Det du først og fremst betaler for når du går fra en versjon av Football Manager til den neste er spillerdatabasen. Den er like grundig og enorm som den noen gang har vært, og selv om ikke alle Football Manager-talenter ender opp med å bli superstjerner, er speiderjobben som gjøres her så omfattende at den brukes til å ta avgjørelser i virkelige klubber. Jeg reiser meg gladelig fra stolen og gir en stående applaus for den kontinuerlig fantastiske jobben utviklerne gjør på denne fronten.

Hvorfor må jeg velge dette? (Skjermbilde: Gamer.no).

Når det gjelder selve simuleringen er det mange år siden man har sett noen stor revolusjon. Årets utgave gjør noen endringer, og jeg kan avsløre med en gang at disse er relativt små. Likevel er noen av dem litt kontroversielle.

Hva slags manager er du?

Det første du møter er ulike valg som avgjør hva slags personlighet du skal ha som manager. Nå får du utdelt et sett med poeng basert på din bakgrunn og erfaring, som du kan fordele ut på forskjellige ferdigheter. Dette vil påvirke dine evner i spillet. Hvor flink du er til å trene opp midtbanespillere, hvor god du er til å motivere gutta ute på banen, og dine overtalelsesevner overfor styret i klubben din er blant evnene som påvirkes av disse tallene. En del av disse tallene har også eksistert tidligere, men det er nytt at du nå selv kan bestemme hvor god eller dårlig du er når spillet starter.

Dette er en slags minirollespillifisering av manageren i spillet som jeg ikke vet om jeg er helt komfortabel med. Når jeg spiller Football Manager tar jeg valgene basert på hva jeg som person ville gjort, ikke hva jeg tenker at mitt manager-alter-ego ville gjort.

Det endrer litt av den personlige inngangsporten til spillet, og selv om det er forholdsvis lett å ignorere det når spillet er i gang så skjønner jeg ikke helt bakgrunnen for denne endringen.

Grundigere speiderrapporter er fint. (Skjermbilde: Gamer.no).

Usikkerhet er bra

En annen endring som jeg setter mer pris på er at konseptet usikkerhet nå er innført i spillet. I tidligere versjoner i serien har det vært veldig svart eller hvitt. Enten vet du nøyaktig hvor gode ferdigheter en spiller har, eller så har du ikke snøring. Nå har man lagt inn et slingringsmonn på spillere som man ikke har full oversikt over, og speiderapparatet må tas grundig i bruk for å få nøyaktig data.

Er Emil Nielsen bare litt rævva eller helt katastrofe til å ta hjørnespark? (Skjermbilde: Gamer.no).

Dette manifesterer seg eksempelvis ved at man i stedet for å få opp at en spiller har 14 i passningsevne, vil det kanskje stå at han har 13-17. Det samme gjelder når en speider skal vurdere potensialet til unge spillere. De vil eksempelvis kunne fortelle deg at han garantert har tre av fem stjerner i potensial, men at han godt kan ha opptil fire og en halv stjerne.

Det dette gjør er i prinsippet å gi deg som spiller et nytt valg. Du kan enten bruke lang tid på å forsikre deg om en spiller er god før du legger inn bud, og samtidig risikere å miste ham til en annen klubb, eller du kan ta en sjanse på at han er så god som du håper. Dermed blir det også litt artigere for ressurssvake klubber som ikke har et like omfattende speiderapparat. Det blir en litt annen risikovurdering man må gjennom når nye spillere skal handles inn.

Nye menyer

Vi kommer heller ikke unna å prate om menysystemene i nye Football Manager. Disse har nemlig gått gjennom en større renovering og for rutinerte spillere tar det lang tid å vende om sine gamle vaner. Der alt tidligere var samlet i menyer på toppen av skjermen har det nå dukket opp en lang venstremeny.

Taktikkskjermen har blitt klart bedre. (Skjermbilde: Gamer.no).

Når man har klart å omstille seg fungerer denne svært bra. Den er oversiktlig og sender deg dit du vil uten unødvendige tastetrykk. I tillegg til å ha en meny som fyller en stripe på venstre siden av skjermen gjør FM15 også en bedre jobb i å utnytte skjermplassen. Utviklerne har tatt i bruk flere kolonner slik at du til en hver tid har mer informasjon på skjermen.

Informasjon er noe det er overflod av i Football Manager, og en av utfordringene er å plukke frem det som er relevant for deg på et hvert tidspunkt. Her prøver også utviklerne å hjelpe deg så godt de kan. Spesielt synes jeg taktikkskjermen har blitt mye bedre. Her er det nå mange flere anbefalinger rundt hvilke spillere som passer i hvilke roller.

Endring for endrings skyld?

Jeg stusser av og til på enkelte navn eller uttrykk som de endrer på. Det som før het «fixtures» heter nå «schedule», og der hvor «scouting» sendte deg til en side for å administrere speiderne dine, ender du nå opp på siden hvor du kan filtrere hele spillerdatabasen. Det bidrar i det store og hele til å gjøre ting mer nøyaktig og riktig, men det tar lenger tid å vende seg til. Så kan man også lure på om det å endre «creativity» til «vision» egentlig er en nødvending endring.

Øynene svir hver gang denne skjermen popper opp med et nykomponert fargesymfoni. (Skjermbilde: Gamer.no).

Utviklerne har en tendens til å slå seg på brystet og skryte fælt av forbedringer i kampmotoren for hver utgave av spillet, men som vanlig er ikke min reaksjon stort mer enn et trekk på skuldrene. Joda, det ser littegrann mindre stygt ut enn forrige versjon, og kanskje flyter det bittelitt bedre, men de små forbedringene her har svært liten betydning for spilleren. Denne delen av spillet er selvfølgelig ikke hovedfokuset til utviklerne, men når man vet hvordan animasjonene i FIFA-serien ser ut, så skal det litt mer til for å bli imponert.

Det er også tatt noen pussige fargevalg innimellom. For det meste har spillet grå farger med milde røde og grønne indikatorer, men innimellom får man opp en skjerm med helt elleville kontraster og jeg kan ikke beskrive det som noe annet enn fargebasert prosjektil-oppkast. Et eller annet sted sitter en grafisk designer og vrir seg i fortvilelse.

Alt i alt leverer Football Manager 2015 som forventet. Det solide fundamentet står fjellstøtt og har du likt de siste fem utgavene av spillet er det ingen grunn til at du ikke skal like dette også. Endringene som er gjort er langt fra noen revolusjon, men et par av dem har betydning.

Med musklene til Ronaldo og Bale er det ikke rart at Real Madrid har det fysisk sterkeste mannskapet i La Liga. (Skjermbilde: Gamer.no).

Spesielt godt liker jeg at de har innført en viss usikkerhet rundt hvor gode spillerne er. Det er noe som påvirker hvordan jeg spiller, og jeg merker at jeg nå nøler mer før jeg sjanser på unge talenter. En del av informasjonsflyten har også blitt bedre, men hvorfor man har valgt å gi deg som manageren et sett med ferdigheter man kan velge fra starten skjønner jeg ikke.

Så kan man selvsagt ta diskusjonen – burde de ikke gjøre noe nytt? Joda, det burde de nok, men nå har aldri Football Manager forsøkt å være noe annet enn det det er her. Du får et skikkelig bra managerspill. Det lukter ikke ny bil av det, og det er ingen overraskelser bak neste sving, men det er fortsatt akkurat like vanedannende som det var da serien startet for over 20 år siden.

Digger du fotballspill men vil ha litt mer kontroll over kula kan du prøve deg på FIFA 15 som fikk gode skussmål fra vår anmelder. Foretrekker du å bli sittende med rompa godt plantet i managerstolen kan kanskje Pro Cycling Manager være midt i blinken.

8
/10
Football Manager 2015