(Bilde: Marius Kjørmo/Gamer.no)

– Jeg skulle ønske at de snart kunne ta spillet ett steg videre

Football Manager 17 er akkurat slik du forventer.

Når nettene blir lange og kulda setter inn så kan du være sikker på at Football Manager kan gjøre det litt hyggeligere å sitte inne om kvelden. En rykende fersk versjon i den gamle spillserien er på plass, akkurat i tide for oss som følger med på de store fotballigaene ute i Europa og kjenner at det kribler i standfoten.

Årets versjon er omtrent like overraskende som at Rosenborg vinner serien. Den inneholder selvsagt en database som er oppdatert med alle overganger fra sommerovergangsvinduet, og utover det er de fleste endringene subtile og kategoriseres gjerne som små justeringer.

Vi har fått noen flere svarmuligheter når du prater med pressen, de har økt fokuset på den økonomiske driften av klubben du leder, og de forsøker å gjøre det litt enklere for spillerne som ikke ønsker å sette seg dypt inn i alle aspekter av spillet, samtidig som man ikke ønsker å la alt gå på autopilot heller.

Markus Henriksen klinket inn et fint mål sies det. (Skjermbilde: Marius Kjørmo/Gamer.no).
Markus Henriksen klinket inn et fint mål sies det. (Skjermbilde: Marius Kjørmo/Gamer.no).

Sosiale medier til besvær

La oss starte med hvordan spillet presenterer de mange dataene som du må bla igjennom. Football Manager har generelt vært veldig flink til å presentere mye data per klikk, og selv om spillet innehar hundrevis av menyer så er det stort sett enkelt å finne frem. Slik er det fortsatt, og de har også forbedret søkesystemet sitt. Det var tidligere veldig slitsomt, men fremstår nå som mye smartere enn før.

Hvis jeg taster inn «Ronaldo» i søkefeltet som alltid befinner seg på toppen av skjermen så får jeg opp en lang liste med spillere, men øverst på lista er Cristiano Ronaldo, han jeg lette etter. Søker jeg på Diego får jeg en enda lenger liste, men øverst er Diego Simeone, Diego Godin og Diego Costa. Den forsøker å gjette seg frem til hva jeg leter etter, noe som er en stor forbedring fra tidligere, og som gjør søkene til en reel måte å manøvrere seg frem til det man er ute etter.

En av nysatsingene i Football Manager 17 er et forsøk på å inkludere sosiale medier, ikke ulikt det man så i FIFA 17 dersom man spilte enspillermodusen «The Journey». Du som manager kan ikke selv publisere noe her, men i stedet får du servert mye informasjon som om du sjekket Twitter-feeden din. Her har de plassert en del informasjon som ikke er viktig nok til å sende direkte til innboksen din, som at andre spillere gjør det spesielt bra eller dårlig, reaksjoner på ulike kåringer og også reaksjoner fra dine egne fans på ting du har sagt eller gjort.

Et eksempel er en «tweet» som henviser til månedens mål i Premier League. Da står «English Premier Division» som avsender. De skriver «You’ll do well to see a better goal that Markus Henriksen’s!» (sic) Fulgt av en lenke og emneknaggene #henriksen og #hull. Klikker du på lenken kommer du inn i 3D-kampsystemet og får se målet, mens emneknaggene sender deg til henholdsvis Markus Henriksens profilside, og Hulls lagside.

Staben din passer på dersom det er noe du har oversett. (Skjermbilde: Marius Kjørmo/Gamer.no).
Staben din passer på dersom det er noe du har oversett. (Skjermbilde: Marius Kjørmo/Gamer.no).

«Social feed» som de kaller det føles litt knotete og ganske unaturlig. Du har meldinger fra liksomfans som enten er fornøyd eller misfornøyd med avgjørelsene dine og det føles virkelig ikke ekte. Det er godt mulig at de er inne på et ok konsept her, men gjennomføringen er i hvert fall ganske middels i denne versjonen. Samtidig er det lite av viktighet som finner sted her og det oppleves mer som en tidvis distraksjon enn noe du egentlig trenger å forholde deg til.

En av de nye tilnærmingene som jeg liker er hvordan de ansatte i klubben din hele tiden forsøker å lede deg på rett spor. Relativt ofte får du nå opp en henvendelse fra de ansatte med forslag til alt fra ansettelser, kontraktfornyelser, treningstips, speiding og kamptaktikk.

Det at de samler disse litt slik at man ikke får en og en henvendelse er veldig praktisk, og jeg opplever at det ofte er god hjelp i en del av forslagene. Det gir inntrykk av at de mange menneskene som er ansatt i klubben faktisk driver med noe. Samtidig føles det også som en fin middelvei for oss som ikke ønsker å sette alt på autopilot, men samtidig kanskje ikke har lyst til å mikrostyre hver eneste lille bit av fotballklubben. Dette er en endring jeg setter veldig pris på.

Når Christian Eriksen banker denne inn i feltet kommer det hele til å se ut som møljespill på løkka. (Skjermbilde: Marius Kjørmo/Gamer.no).
Når Christian Eriksen banker denne inn i feltet kommer det hele til å se ut som møljespill på løkka. (Skjermbilde: Marius Kjørmo/Gamer.no).

Et kampsystem fra forrige århundre

Når du har satt opp laget ditt, gitt de instruksene og trer ut på banen så kommer du til 3D-kampsystemet. Her er det meste som forventet, men de har lagt på en seanse hvor alle spillerne stiller opp i forkant for publikum, noe som er realistisk, men slettes ikke moro i kamp etter kamp. Det føles meningsløst og heldigvis har utviklerne inkludert en egen «skip»-knapp for akkurat denne seansen. Den har jeg brukt flittig.

Spillet har fått med seg de siste regelendringene som at ballen ikke lenger må spilles forover ved avspark, og flyten i fotballkampene føles kanskje en smule bedre enn tidligere. Jeg opplever blant annet at spillere i større grad nå legger ballen 45 grader ut i stedet for å skyte fra død vinkel, noe de alltid gjorde i tidligere utgaver. Dette er bra.

Samtidig så er fremstillingen av kampene fortsatt veldig enkel. Den evner ikke å vise kompleksiteten av et spill med 22 aktive deltakere, og spesielt individuelle ferdigheter forsvinner helt i de lite dynamiske figurene som løper rundt på banen. Fans av serien er splittet i synet på hvordan kampene skal fremstilles. Noen mener at det bør holdes på et slikt grunnleggende nivå, mens andre ønsker at man skal bevege seg mer mot realisme. Når man sammenlikner kampfremstillingene i Football Manager med FIFA så blir det som å sammenlikne Barcelona med Vindbjart 2 (som riktig nok vant forrige kamp 4-1 mot Froland på Kringla kunstgress). Her er det rom for forbedring, og selv om man ikke ønsker å gå for full realisme så mener jeg at spillet ville vært tjent med å oppgradere dette aspektet. Vi er klar for det nå.

Realistisk underholdning?

I fjorårets anmeldelse skrev jeg at det virket som om utviklerne la spillet to knepp til høyre i retning av mer underholdning kontra realisme. I denne utgaven føles det nok som om de prøver å stille siktet tilbake igjen til der de var. Transferoverganger og spillermarkedet føles mer sannsynlig og selv om resultatene selvsagt ikke stemmer overens med røynda så fremstår FM17 igjen som et forsøk på en seriøs simulering av sporten.

Du kan påvirke spillerne dine positivt eller negativt ved å velge de rette ordene før kamp og i pausen. (Skjermbilde: Marius Kjørmo/Gamer.no).
Du kan påvirke spillerne dine positivt eller negativt ved å velge de rette ordene før kamp og i pausen. (Skjermbilde: Marius Kjørmo/Gamer.no).

Selvsagt ender man opp med noen pussige utfall av og til. I min første sesong i Premier League opplevde jeg at både Jürgen Klopp og Antonio Conte fikk fyken før jul, og at Zlatan Ibrahimovic scoret soleklart flest mål og vant gullballen. Jeg kan også melde at det norske landslaget for første gang ikke er mye bedre enn de egentlig er. Mange norske spillere har tidligere hatt en tendens til å ha et svært høyt potensial, nå ser dette ut til å være på et mer realistisk nivå. Takk, Høgmo, for at du har klart å vise verden hvor elendige vi faktisk er.

Et annet element som nå har kommet inn for fullt er FFP eller «Financial Fair Play». Dette er noe veldig mange klubber nå er helt nødt til å holde styr på, for det er lett å gå i fella og bruke for mye penger. Da kan du raskt ende opp med både poengtrekk og utestengelse fra europeiske klubbturneringer. Dette er et artig aspekt, men jeg føler at spillet ikke klarer å gi meg en god nokk forklaring på hva jeg må gjøre for å holde meg innenfor. Eksempelvis så er kravene til FFP for spill i England helt annerledes enn kravene for spill i Europacup. Disse regnes tydeligvis ut på helt forskjellige måter og jeg skulle gjerne ha sett mer detaljerte regnestykker for å bedre forstå hvordan jeg bør drive klubben.

Konklusjon

Football Manager er omtrent det sikreste kjøpet du kan gjøre i dataspillbutikken. Det er litt som Coca Cola – selv om de endrer litt på etikettene fra tid til annen så vet du at inne i flaska er det den samme deilige sprudledrikken som du har drukket siden du var liten.

Football Manager 17 skiller seg ikke nevneverdig fra sine forgjengere på noen måte. Den opprettholder den samme stilen, den samme kvaliteten, og den samme evnen til å glede og frustrere fotballentusiaster verden over. Med sin enorme database er det ingen konkurrenter som kan måle seg, og selve simulasjonen er så overlegen at det er moro å spille om og om igjen.

Samtidig så skulle jeg ønske at de snart kunne ta ett steg videre. Ikke at de burde endre hovedstrukturen i spillet, men for eksempel så kunne de ha endret på 3D-visningen av kamper slik at de ser bedre ut enn Sensible Soccer. Dagens kampmotor er like utdatert som 4-4-2. Alt i alt er Football Manager akkurat det du forventer, hverken mer eller mindre.

Dersom du heller vil spille fotball, er konkurrentene FIFA 17 og Pro Evolution Soccer 2017 gode valg i år. 

Vurdering


"Football Manager 2017 er akkurat det du forventer, hverken mer eller mindre."

Football Manager 2017 Windows Windows 7/10 Linux Mac

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 4. november 2016
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: SEGA
  • Utvikler: Sports Interactive

Prisinformasjon kommer snart

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen