Football Manager Live

Kollektiv managermoro

Man må ikke være en korpulent digerhals for å ta kontroll over et fotballag – bare prøv.

Jeg liker å se på meg selv som en relativt enkel kar. Med en klase duggfriske voksenbrus i armkroken, fjernkontrollen hvilende i fanget og fotball på TV har jeg ingen problemer med å slå ihjel en lørdag uten å bevege på meg for noe annet enn en håndfull chilinøtter. Dette trives jeg godt med. Som så mange andre fotballentusiaster har jeg uheldigvis også en trang til å brøle ubekvemsord mot fjernsynsapparatet når ting ikke går som planlagt.

Dette fenomenet har Sports Interactive vært veldig klar over, noe som har resultert i en lang rekke svært suksessrike managerspill som spenner fra det tidlige «Championship Manager» til det relativt ferske «Football Manager 09». Disse spillene har i aller høyeste grad vært solide, men dessverre så har flerspillermulighetene utover nettverksspill uteblitt.

Den tiden er over, for nå kan man endelig dele frustrasjonen rundt det å være barnevakt for en tropp med godt voksne mannfolk med tusenvis av andre mennesker. Football Manager Live har entret stadion, og er noe så spesielt som et massivt onlinespill sentrert om det å være en fotballmanager.

Myk start

Før man kan hoppe ned i trælene og for alvor hevde seg som en ny Drillo må en registrere en såkalt «Sega Pass»-konto på Segas hjemmeside. Deretter er det bare å bestemme seg for hvilken betalingsløsning man vil benytte og velge seg en såkalt spillverden. Disse spillverdenene holder maksimalt 1000 ulike managere og lag samtidig, noe som kjapt viste seg å være mer enn nok. Nye verdener blir også startet med jevne mellomrom, slik at nye spillere slipper å tape dag inn og dag ut mot ringrevene som har sittet på toppen av pengesekken i flere titalls sesonger.

Etter at alt forarbeidet er gjort og man har fått satt klørne i spillklienten, er det på tide å opprette klubben en forhåpentligvis skal sette en støkk i spillverdenen sin med. Det begynner med at du velger et navn på klubben din, en hjemby, farger på borte- og hjemmedraktene, navn på den nye stadionen din og andre grunnleggende kjennetegn. Hele prosessen er grundig forklart og punktvis satt opp, så dette spillet burde være lett å komme inn i for de aller fleste.

Når du endelig er ferdig med å skreddersy klubben din og din profil som manager er det endelig på tide å sette opp stallen din. Man starter med et budsjett på 500 000 pund, og det er viktig å disponere pengene riktig for å få en god start på spillet. En overflod av penger er det definitivt ikke, så her er det viktig å disponere pengene sine smart. Perfeksjonistene sitter nok gjerne et par timer med det hendige søkeverktøyet for å optimalisere stallen sin her, men det er heldigvis ikke nødvendig.

Spillerdatabasen er ikke like gigantisk som den i Football Manager 09, men jeg hadde problemer med å sette den på prøve. Det er med andre ord store sjanser for at du kan sikre deg favorittspilleren din fra et hjemlig lag hvis du er tidlig ute. Hver spiller kan nemlig kun eies av én klubb per spillverden, og du kan banne på at de største talentene blir kjøpt fort som svint.

Hvis man har liten eller ingen innsikt i hvordan ståa er i dagens gigantiske fotballverden eller synes det er uaktuelt å sitte med søkeverktøyet i timesvis har man ingenting å frykte. Du kan velge å la en veileder automatisk disponere pengene dine og handle inn en velbalansert stall. Dette er selvfølgelig ikke en optimal løsning med tanke på å handle inn spillere spesialisert ditt system og din spillestil, men et flott alternativ for de som er mest interessert i å hoppe rett inn i spillet.

Nesten 100% brukerstyrt

Et av de definerende elementene ved dette spillet er at det nesten utelukkende styres av brukerne. Økonomien baserer seg på kjøp og salg av spillere blant de ulike managerne med unntak av forholdsvis ubetydelige premieutbetalinger for ligadeltakelse og turneringer. Utover det bestemmes pengeflyten av billettinntekter og turneringer brukerne arrangerer innad. Dette fungerer helt utmerket, og åpner for store økonomiske forskjeller fra en spillverden til en annen, og dynamikk er som kjent ikke et minus.

Kampene avholdes også når brukerne vil det – innenfor visse rammer. Når man oppretter managerprofilen sin velger man hvilke dager og tidspunkt man ser for seg at man som oftest kommer til å spille, noe som plasserer brukerne i samme liga som andre folk som foretrekker å spille på samme tidspunkt. Når andre lag du ikke har spilt mot er pålogget kan du utfordre de til kamp. Du kan med andre ord spill nesten akkurat når du vil. Unntaket er om du drøyer for lenge med å utfordre lag du ikke enda har spilt mot. Da vil kampene du enda ikke har fullført spilles av en datastyrt assistentmanager.

Kampdelen i seg selv er en enkel og diplomatisk prosess. Begge spillerne tar ut sine staller, velger taktikker og enes om hvilket tempo kampen skal avholdes i. Har man behov for å gjøre forandringer underveis kan man også velge mellom å foreta de fortløpende eller bruke en «time-out» som stopper spillklokka. Disse kampene tar som regel fra ti til femten minutter å fullføre, og akkompagneres ikke rent sjeldent av en trivelig chat med treneren på den andre siden. Ingenting i nærheten av vanlig fotball, med andre ord.

Fotball som sport er i konstant forandring, mye i likhet med spillmarkedet, noe som betyr at om spillet hadde utviklet seg i sanntid hadde det blitt foreldet lenge før man fikk særlig utbytte av de unge talentene man investerer så mye penger i. Av den grunn varer sesongene i dette spillet i en måned av gangen, et såpass kort tidsrom at å handle unge, gode spillere er en nødvendighet snarere enn en bonus. Ergo er det ikke et kappløp om å sikre seg underskriften til verdensprofiler som Fernando Torres og Cristiano Ronaldo noen god langtidsløsning, og god talentspeiding spiller en nøkkelrolle her.

Kjapt og effektivt

I den generelle utformingen er Football Manager Live som en forholdsvis nedstrippet versjon av Football Manager 09, hvor et knippe forholdsvis sentrale elementer har blitt fjernet. All trening skjer nå automatisk, og effektiviteten av den påvirkes av dine opptrente ferdigheter (som jeg skal komme innpå senere). Videre har den splitter nye kampsimulatoren i 3D blitt fjernet og erstattet med den eldre 2D-simulatoren. Selv har jeg alltid foretrukket å se spillet i ren tekstmodus, men for de som foretrekker å få kampen visualisert er det sannsynligvis betryggende å se at det i hvert fall finnes et alternativ enda. Andre ting som glimrer med sitt fravær er muligheten til å motivere laget gjennom en felles lagprat, pressekonferanser og forskjellige småfunksjoner.

Siden mange funksjoner fra enspillerversjonen er borte, er det ikke urimelig å anta at det også finnes noe nytt. Den desidert mest merkbare nyvinningen er ferdighetssystemet, som omtrent er en blåkopi av det tilsvarende systemet i Eve Online for de som har spilt det. Grovt fortalt kan du lære deg forskjellige ferdigheter innenfor kategorier som trening, administrasjon, speiding med mer. Disse ferdighetene kan for eksempel låse opp nye taktiske alternativer, gjøre spillerkjøp billigere og kutte ned på varigheten av skadene til spillerne dine.

Å trene opp de nevnte ferdighetene vil ta veldig lang tid etter hvert som du beveger deg opp mot de høyeste nivåene, og det er derfor gledelig å se at treningen fortsetter selv når du ikke spiller. De aller mest tidkrevende treningsperiodene kan ta opp mot 100 dager i det virkelige liv, så effektiv jobbing opp mot konkrete ferdighetsmål kan være forskjellen mellom å rykke opp første sesong og å stange i den samme kjedelige ligaen i årevis. Denne treningsfunksjonen er ikke særlig nyvinnende, men i kombinasjon med et utrolig lettfattelig brukergrensesnitt og en simpel utforming selv de mest uerfarne spillerne kjapt forstår er det et element som gir dette spillet en svært bred appell veldig få andre MMO-spill er i nærheten av – gitt at interessen for fotball er der.

En annen frisk funksjon er muligheten til å selv utforme ditt lags stadion. Etter hvert som pengesekken vokser og supporterne begynner å sutre om mer plass kan du selv velge hva slags publikum du vil trekke til arenaen din, og opplever du stor suksess kan du bli nødt til å ta det sure valget mellom billige plastseter til de hardbarka blodsupporterne og luksusbokser til finanspampene. Managerlivet er ikke enkelt, men det er også litt av gleden.

Football Manager Live dekker flerspillerbehovet ihuga managerspillfans har etterspurt i mange år, og det skuffer på ingen måte. Spillet er utrolig lett å sette seg inn i, genuint underholdende og stiller ingen krav til absurde mengder spilletid for at du skal lykkes. Her bestemmer du selv hvor ofte du vil spille, og velger du å bruke to timer i uka vil du få omtrent like mye ut av det som noen som bruker 40. Hvis du hører til den sistnevnte typen kan det nok kanskje føles en anelse for simpelt og uutfordrende per dags dato, men Sports Interactive har lovt en jevnlig tilførsel av nye funksjoner i tiden som kommer.

Til tross for at det er en sømløs utførelse av et allerede veletablert spillkonsept er det dog ikke for alle. Spillet er teksttungt og baserer seg på at du er godt bevandret i fotballens verden fra før av, noe som kan være litt tungt å svelge for noen som ikke har særlig interesse for sporten og kun leter etter et MMO-spill med strategielementer.

• PC:8/10

Diskuter artikkelen i forumet