Gotham City Impostors

En interessant og annerledes vri på førstepersons skytespill.

Gotham City Impostors er kort sagt et nedlastbart førsteperson skytespill som i hovedsak spilles over nett. Den litt merkelige vrien er at du spiller som en psykiatrisk pasient kledd ut som enten Batman eller Jokeren. Målet ditt er å utrydde det andre laget, og dette kan du gjøre med et variert arsenal av både våpen, dingser og tilleggsutstyr.

Etter to runder med betatesting og noen utsettelser er de skrudde pasientene i Gotham klare for et større publikum. Betaen hadde sin sjarm, så jeg var ivrig etter å se hva det ferdige produktet hadde å by på.

Inn i galskapen

Det hele begynner med en valgfri opplæringsmodus hvor noen karer utkledd som Batman gir deg en morsom liten innføring i noe av det spillet har å by på. Om du har spilt en del førstepersons skytespill er nok denne innledningen noe overflødig, da selve spillmekanikkene har mange likheter med andre slike spill.

Når du er klar til å hoppe inn i galskapen har du tre ulike modi å velge mellom; «Team deathmatch», «Fumigation» og «Psych warfare». Målet i «Team deathmatch» ligger i navnet. Her skal du og laget ditt komme opp i en poengsum av 50 før tida er ute. Det gjøres ved å eliminere spillere fra det andre laget. «Fumigation» handler om å kapre og holde stand på tre ulike områder som har hver sin gassmaskin. Når ett lag har klart å kapre alle tre vil maskinene slippe løs et gassangrep og spillet er over. «Psych warfare» handler om å fange et batteri og feste det til en propagandamaskin for å sette det andre laget ut av spill i en periode. Det laget som klarer å få fart på propagandamaskina flest ganger vinner runda.

Om du er glad i utfordringer har spillet også en modus for å sanke inn litt ekstra erfaringspoeng. Dette kalles «Challenges» og her blir du utfordret med hinderløyper hvor du må kombinere skyting og bruk av ulike dingser. Alt går selvfølgelig på tid, og jo fortere du gjør det jo bedre medalje får du. Når du har klart noen runder med vanlige utfordringer får du tilgang på ekspertutfordringer. Vær klar for en god dose frustrasjon om du skal prøve deg på disse. «Challenges» og «Initiation station» er de eneste delene av spillet som ikke spilles på nett.

Frekk og freidig

Noe av det første du kommer til å legge merke til med Gotham City Impostors er den skrudde humoren. Folk flest kjenner nok Gotham by som mørk og dyster, men her har de forvandlet det til et lyst og fargesprakende sted. Sol, blå himmel og friske farger er gjennomgående for alle de ulike brettene i spillet. I tråd med alle tilpasningene du får tilgang til ellers i spillet, er også kostymene du kan velge et kapittel for seg selv. Siden det er snakk om forskrudde mentalpasienter er selvfølgelig kostymene hjemmelagde og mildt sagt spesielle. Om du føler for det kan du rett og slett velge å kun ikle deg ei rosa, tigerstripete truse. For de motebevisste av oss er det mye tid å bruke her. Riktignok må du tjene deg såkalte kostymepenger for å kjøpe deg klær, så her må du spare til det du syns ser best ut.

Tonen blir satt for humoren i spillet allerede i opplæringsfasen. Her møter du to fjollete typer kledd ut som Batman, som skal vise deg hvordan du takler det elleville livet i Gotham. Når du har kommet deg inn i spillet vil du fort merke at alle dine medspillere har morsomme fraser de lirer av seg hver gang de dreper en fiende. Din egen stemme kan du selvfølgelig stille så pipete eller mørk du måtte ønske, og du kan velge hva slags personlighet du vil ha i stemmen. Du får også et eget kort du kan tilpasse med festlige bilder og frekke utsagn på som motstanderne dine får se etter du har drept dem.

Tilpasning til tusen

Det som er mest interessant med Gotham City Impostors er de mange måtene du kan tilpasse figurer på. For å tilpasse figuren din må du tjene erfaringspoeng og gå opp nivåer for å få mulighet til å låse opp nye våpen, nye dingser og lignende. Å tjene disse poengene går overraskende fort, og det er stor variasjon i hva som må gjøres i spillet for å tjene erfaringspoeng.

Når du skal begynne å tilpasse figuren din er det mye du kan velge mellom. Du har et bredt utvalg våpen til disposisjon, med en rekke tilgjengelige modifikasjoner. Etter hvert som du går opp i nivå får du muligheten til å låse opp flere våpen og modifikasjoner til disse. Spillet har også en rekke dingser du kan bruke for å bevege deg rundt i kartet på ulike måter, og disse kan kombineres med de ulike kroppstypene i spillet. Velger du for eksempel en liten kroppstype kan det være lurt å velge rulleskøyter for å kunne bevege seg raskt rundt på banen. De større kroppstypene tåler mer og kan kombineres med for eksempel «glider rig», som er en slags hjemmesnekra hangglider. I tillegg til de mange valgene du har av våpen, dingser og kroppstyper, kan du også velge mellom en del attributter. For eksempel kan du velge at figuren din skal regenerere liv fortere, tåle kuler bedre, sikte bedre eller bevege seg kjappere, for å nevne noen.

De ferdiglagde figurene er delt inn i klasser. For eksempel kan du være snikskytter, helbreder eller speider, for å nevne noen. Som helbreder har du i en megafon som du kan helbrede lagkamerater med, mens speideren har noen briller som kan vise fienders posisjoner til de andre på laget. De ferdiglagde klassene er variert og gir deg en smaksprøve på de ulike tingene spillet har å by på før du bestemmer deg for hva du vil låse opp og bruke for å lage egne figurer. Du må nemlig komme opp i nivåer, som det er tusen av, for å få låst opp ting. Derfor kan det være lurt å velge med omhu, slik at dine spesialtilpassede figurer blir akkurat slik du ønsker. Likevel kan du fint spille med de ferdiglagde klassene uten å lage dine egne, men det er morsomt å prøve ut tilpasningsmulighetene selv også for her er det ingen restriksjoner.

Som dere skjønner er kombinasjonsmulighetene mange, og det er kanskje lett å bli overveldet og holde seg til å bruke samme type figur om igjen og om igjen. Det fine er at du kan bytte figur hver gang du dør, enten til en ferdiglaget eller en du har tilpasset selv. Dermed får spillet lenger levetid ved at du kan prøve en annen taktikk hvis du taper ofte.

Trøbbel på nett

Det er veldig mye som er bra her, men dessverre har spillet også en dårlig side. Etter utgivelsen 8. februar har det vært en god del trøbbel med lobbysystemet. For det første tar det tidvis ekstremt lang tid å komme inn, og når man først gjør det havner man brått i en tom lobby etter endt runde.

Andre ganger fryser spillet i lobbyen, og maskinen starter på nytt når jeg forsøker å avslutte spillet. I tillegg kan jeg ikke hoppe inn i et spill som allerde pågår, så om noen kastes ut midt i ei runde må man klare deg uten vedkommende resten av runda. Nå er det slik at gutta i Monolith jobber med saken, og har lovet en «fix» i mars. Denne skal komme i ei gratis nedlastbar pakke sammen med ei ny bane og noe annet snadder.

Gotham City Impostors er et morsomt og annerledes førstepersons skytespill med gode ambisjoner og mye å by på. For meg som ikke er spesielt god i skytespill fra før var dette forfriskende avslappende og enkelt å sette seg inn i, sammenlignet med storebrødrene i sjangeren.

Det er absolutt likhetstrekk mellom dette og andre lignende spill i sjangeren i form av kontroller og de ulike modiene i spillet. Likevel mener jeg spillet har en helt egen sjarm, og variasjonen du får i spillet gjør at det skiller seg ut i mylderet. Dessverre har de litt å jobbe med når det gjelder lobbysystemet, men jeg har tro på at de får orden på dette ganske snart.

Jeg hadde veldig mye moro og tror Gotham City Impostors kan være et bra kjøp om man har gått litt lei tradisjonelle førstepersons skytespill og trenger noe som vekker interessen igjen. Spillet har også gode og enkle spillmekanikker, slik at hvem som helst lett kan sette seg inn i det.

Gotham City Impostors er i salg digitalt via Xbox Live Arcade, PlayStation Network (testet) og digitale spillbutikker.