Hearts of Iron 3: Semper Fi
Anmeldelse

Hearts of Iron 3: Semper Fi

Ei søt, lita utvidelsespakke til et hardt hjerte av jern.

Snart et år har gått siden Hearts of Iron 3 kom ut, og jeg er enig med vår anmelder som skrøt mye av spillet den gang.

Franskmennene er fanget
Franskmennene er fanget

Nå har det endelig kommet ei ekspansjonspakke, men den er ikke av det tradisjonelle slaget. Semper Fi byr nemlig ikke på mer innhold eller ekstra scenarier, men i stedet nye systemer og flere valgmuligheter innen hovedspillet.

Dette er noe Hearts of Iron 3 sårt har trengt, for til tross for spillets utrolige dybde, inneholder det også en god del irritasjonsmomenter.

Noe kan forenkles

Et svært viktig element i hele Hearts of Iron-serien har vært spillenes realisme. Graden av realisme har kun økt med hver utgave, men i nummer 3 ble den kanskje vel høy. Semper Fi gjør sitt for å forenkle noen av spillets mer kronglete elementer, og et av disse er forsyninger.

Ingen hær i verden kan overleve uten forsyninger, så det å ha disse for hånden er selvfølgelig noe alle hærførerer må regne med for å sikre suksess. Mange vil likevel ikke finne det spesielt interessant å måtte frakte disse forsyningene verden over, og passe på at hver eneste divisjon er tilknyttet et fungerende forsyningsnettverk.

Derfor kan du nå i Semper Fi skru av behovet for disse nettverkene, og la dine styrker i stedet forsyne seg rett fra kilden i hovedstaden din, hvis du så ønsker. For nasjoner som har det meste av sin styrke konsentrert på ett sted spiller ikke dette spesielt stor rolle, men for sjøfartsnasjoner som kontrollerer landområder over hele verden er det en klar fordel. Du stiller selv inn denne muligheten før hvert spill begynner, og her får du også andre nye muligheter.

Kampen om Bastogne var hard.
Kampen om Bastogne var hard.

De viktigste nasjonene kan nå nemlig velge seg 15 forskjellige såkalte seiersomstendigheter, som gir dem ekstra poeng hvis oppnådd, når stillingen skal telles opp til slutt. Det er morsomt å stille inn disse, men ikke spesielt viktig i det store og hele, for hvis du spiller lenge som en stormakt er nok en storseier målet for de fleste.


Klarer du å holde fingrene av fatet?

Neste nyvinning dreier seg om et av de viktigste elementene i Hearts of Iron 3: Den kunstige intelligensen som kontrollerer dine egne styrker. Det er på dette punktet det siste Hearts of Iron skiller seg mest fra forgjengerne.

Spillet er nemlig lagt opp slik at du i stor grad ikke skal styre din egen hær i kamp. Du skal i stedet definere dens objektiver, utstyre den så best du kan og bygge den opp slik at den er sterk på mange felter. Her ligger Hearts of Iron 3s største problem og dets største styrke.

Den kunstige intelligensen, som du kan sette til å styre styrkene dine, er ganske god og den blir kun gjort bedre og lettere å styre i Semper Fi. Men det å gi fra seg kontroll over de fine styrkene dine er absolutt ikke like lett. Du har bygget opp enorme hærer, med infanteri, artilleri, stridsvogner, fly og skip, men så skal du la datamaskinen styre dem i kamp?

En passende sammenligning kan kanskje være å skulle dusje sammen med en flokk Playboy-modeller uten å åpne øynene. Det er rett og slett helt utrolig vanskelig å ikke fråtse i alle godsakene. Men sammenligningen har enda ett viktig element. For selv om en liten gruppe nakne modeller nok ville virke som himmelen, ville det snart bli et helvete hvis du skulle holde orden på en skokk primadonnaer.

Slik er det også i Hearts of Iron 3. Styrkene dine er nydelige og råkule, men store nasjoner som Tyskland, Russland og USA får raskt så mange og store styrker at det å styre alle kan bli et mareritt.

Jeg lar Von Rundstedt fikse biffen med å ta Polen.
Jeg lar Von Rundstedt fikse biffen med å ta Polen.

Semper Fi gjør den automatiske kontrollen av styrkene dine lettere. Nå kan du ha individuelle innstillinger for dine styrker på land, på havet og i lufta. Du kan for eksempel være aggressiv på land, men defensiv i lufta.

Du kan også la den kunstige intelligensen organisere styrkene dine, slik at de blir ordnet automatisk i riktig kommandorekkefølge, og slik at alle divisjonene er innen rekkevidde av sine kommandører. Det er selvfølgelig fullstendig mulig å styre alt dette selv, men det er godt å se at automatiseringsmulighetene har blitt enda bedre.

Den kunstige intelligensen greier likevel ikke å være like smart som en øvet Hearts of Iron-ekspert, for selv i Semper Fi lar plasserer den styrker på helt unødige plasser, men den er bedre på å holde kontroll på alle divisjonene dine og til en hver tid vite hvem som kan angripe.

Du kan i tillegg gi dine allierte lignende mål, som for eksempel å okkupere en viktig provins, på samme måte som du gir dine egne automatiserte styrker mål, slik at hærene fra de forskjellige landene kan samarbeide.

Følg pilene

Noen av de mest hendige nye mulighetene Semper Fi har å by på er visuelle. Nå kan du lettere definere såkalte krigsteatere, ved å merke dem med forskjellige farger på kartet. Slik vil styrkene allokert til hvert område kun utføre sine ordre der.

Fine stiplede linjer viser seg også langs hele fronten du enten skal forsvare eller angripe. Disse viser lettere hvor kampene skal stå og hvor styrkene dine vil konsentrere seg.

Stålpakten mellom Italia og Tyskland gir dem bonuser.
Stålpakten mellom Italia og Tyskland gir dem bonuser.

Det aller kuleste Semper Fi tilfører er etter min mening de mangefargede kommandolinjene som vises mellom alle dine styrker. Fra divisjon, til korps, til armé, til armégruppe og til slutt til krigsteater, går linjene som viser hvilke styrker som hører til hvilke kommandører. Slik er det plutselig mye lettere å samle tropper som hører sammen og passe på at de er innen radiosamband med sine overordnede.

En annen veldig hendig ting er en kul, ny meny. Denne ligger til venstre for hver divisjon, og ved å klikke på den kan du lett se hvordan alle styrkene dine plasserer seg i kommandohierarkiet. Menyen er kjempefin til å finne ut om du har noen styrker som ikke har funnet plassen sin.

Nye kartinnstillinger, som legger vekt på enten luftstyrker eller skip, er også veldig hendige når det gjelder å holde orden på alle de forskjellige enhetene dine. Her kan du se hvor slag har funnet sted eller for eksempel hvor alle flyene dine befinner seg.

De siste forbedringene Semper Fi gjør i Hearts of Iron 3 er av en håndtagelig type. En av dem er nye strategiske effekter, som gir ekstra bonuser til de som kontrollerer visse områder eller har nådd et bestemt antall brigader. De er rett og slett ekstra godteri du får hvis du er flink.

En annen mulighet er at du nå kan oppgradere utdaterte styrker til nyere versjoner av samme type. Slik kan du for eksempel gjøre infanteri motorisert eller artilleri selvdrevet. Det er også nå lettere å dele teknologi mellom allierte og spillet inneholder flere historiske hendelser til å piffe opp tilværelsen.

Konklusjon

Alle forbedringene Semper Fi bringer med seg er gode, hendige og helt klart ettertraktede. Samtlige av dem er likevel kun små endringer og tillegg til Hearts of Iron 3s allerede gode spillsystem. Utvidelsespakken er definitivt interessant for blodfans, men nyvinningene har ikke særlig mye som gjør spillet mer attraktivt for helt nye spillere.

Her har luftkampene foregått.
Her har luftkampene foregått.

Jeg mener at Semper Fis forbedringer heller burde kommet som gratisoppdateringer av spillet. Den gir rett og slett ikke mye nytt, og alt den gjør er elementer som egentlig burde vært i spillet da det ble lansert. Semper Fi er en god utvidelse av Hearts of Iron 3, men den er veldig liten og veldig snever.

Leserne mener

Ingen brukererfaringer

Skriv din erfaring

Hearts of Iron III: Semper Fi

Hearts of Iron III: Semper Fi Windows Windows 7/10

Spesifikasjoner

  • Lanseringsdato: 6. juni 2010
  • Plattform: Windows
  • Sjanger: Strategi
  • Utgiver: Paradox Interactive
  • Utvikler: Paradox Entertainment

Beste priser

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen