Heroes of the Storm

Herlig vri på velkjent formel

Heroes of the Storm er et friskt pust i MOBA-sjangeren.

Blizzard Entertainment

Da League of Legends begynte å ta spillverdenen med storm for noen år tilbake, førte det nok til en del banning og sverting i korridorene hos Blizzard. MOBA-sjangeren hadde for lengst blitt populær gjennom en brukerskapt modifikasjon til deres eget Warcraft III, så Blizzard hadde alle forutsetninger for å gripe sjansen og bli kongen av nok en spillsjanger. Men slik gikk det altså ikke. Den amerikanske utvikleren lot tiårets gullgruve glippe til jyplingene i Riot Games.

Nå har tiden endelig kommet for Blizzards forsøk på revansj. Heroes of the Storm er navnet på deres noe forsinkede frieri til MOBA-spillerne. Men er det egentlig mulig å hevde seg i en såpass mettet sjanger, selv om man er en av verdens største utviklere?

Etter flere titalls timer i Heroes of the Storm ser det ut til at svaret på det spørsmålet er et rungende «ja!».

Gammel oppskrift

Premisset for Heroes of the Storm er like latterlig som det er uvesentlig. Helter fra Blizzards kjente og kjære spillunivers er samlet sammen på tvers av tid og rom for å kjempe i en interdimensjonal kamparena kjent som The Nexus. Har du noen gang hatt lyst til å se Arthas og Sylvanas fra Warcraft-spillene sloss side om side mot Kerrigan og Tyrael fra StarCraft og Diablo? Nå har du sjansen.

Disse kampene foregår som i MOBA-spill flest: To lag på fem spillere har som mål å ødelegge hverandres base. Hver spiller styrer én enkelt helt fra fugleperspektiv. Hver av disse heltene har unike evner og kan til en viss grad utvikle seg i løpet av en kamp.

Det er moro å leke seg med spillfigurer som jeg personlig har kjent til i lang tid, men Blizzard har ikke skapt et spill som utelukkende skal appellere til kjernefansen. For å trekke spillere fra konkurrentene i League of Legends og Dota 2 har utviklerne hatt et tydelig fokus på nyskapning; selv om grunnprinsippet er det samme som i de fleste MOBA-spill, er det blitt gjort en rekke grep for å friske opp i det som ellers er en ganske homogen sjanger.

Azmodan og gjengen kjemper mot en spillerstyrt statue i det som er et av spillets bedre kart.

Velkommen variasjon

Blant annet skiller Heroes of the Storm seg fra konkurrentene ved å holde kampene på flere ulike kart. I de fleste MOBA-spill er det vanlig at man kun har ett enkelt brett som de aller fleste spiller på, men her har utvikleren valgt å introdusere intet mindre enn syv kart hvor spillereglene er vidt forskjellige fra hverandre.

På ett av disse kartene må man for eksempel skaffe mynter til en sjørøverkaptein slik at han bombarderer motstanderens bygninger i stedet for dine egne. I et annet tilfelle må man ved jevne mellomrom ta med laget sitt ned i gruver for å samle hodeskaller, slik at man får et sterkere monster til å kjempe for seg enn motstanderen. Hvilket kart man får blir tilfeldig valgt.

Dette ser mørkt ut for Nova.

Dette er en svært velkommen vri på en sjanger som fort kan lide under mangel på variasjon. Dessverre er ikke alle kartene like morsomme å spille på, og flere av dem føles ganske upersonlige; vi får stort sett spille i generiske fantasiomgivelser som ikke har noen direkte tilknytning til Blizzards eksisterende univers. Jeg skulle mye heller sett at vi fikk se brett som var designet etter kjente steder fra Azeroth og Sanctuary.

Oppfordrer til samarbeid

Felles for alle de ulike kartene er imidlertid at spillereglene oppfordrer til samarbeid. Det er tydelig at utvikleren har lagt stor vekt på at spillerne skal jobbe sammen som et lag. I stedet for at hver enkelt spiller bygger opp figuren sin ved å drepe andre spillere og datastyrte figurer, deler hele laget alle erfaringspoengene som samles automatisk. Når laget har samlet nok erfaringspoeng, går alle opp i erfaringsnivå samtidig. I motsetning til andre MOBA-spill kan man ikke utvikle helten sin ved å kjøpe sverd eller rustninger, så det å samle erfaringspoeng er nøkkelen til å få et overtak over motstanderen. Dermed vil det være i alles interesse å spille hverandre gode.

Hver tredje gang man går opp i erfaringsnivå fram til det tjuende nivået, får man mulighet til å utvikle figuren sin. Dette gjør man ved å velge mellom diverse aktive og passive evner fra en liste. Man har i utgangspunktet fire evner fram til man får en femte spesialevne på tiende erfaringsnivå. Hvilke evner man har og kan velge mellom varierer med figuren man spiller som.

The Lost Vikings er blant de mer fargerike heltene i Heroes of the Storm.

Her har Blizzard virkelig truffet blink; figurdesignet i Heroes of the Storm er uten tvil det beste jeg har sett i noe MOBA. Det er en enorm variasjon i hvordan de ulike figurene fungerer, og alle føles svært gjennomførte. Enkelte helter føles riktignok litt sterkere enn andre, men balansen er god nok til at man alltid føler at man bidrar til laget sitt hvis man spiller riktig. Hvis du ikke finner en helt som passer din spillestil, betyr det ganske enkelt at denne typen spill ikke er for deg.

Selv har jeg spilt mest som Illidan Stormrage, av den enkle grunn at han er favorittfiguren min fra Warcraft-universet. Illidan er en ganske ordinær figur som fokuserer på å jakte ned andre spillere og slå dem i nærkamp. Andre figurer er langt mer lekne. Abathur deltar for eksempel ikke i kamp selv, men holder seg ute av syne og gjør vennlige figurer og bygninger sterkere. Vi får også møte The Lost Vikings fra den noe mindre kjente spillserien med samme navn. De tre vikingene fungerer som tre helter i én, slik at spilleren selv kan velge om han eller hun vil spille med alle tre samlet eller splitte dem opp og sende dem til ulike deler av kartet.

Hei, jeg heter Illidan, og jeg er dødstøff.

Penga snakker

Figurdesignet oser av kvalitet, og straks man finner sine favoritter kan man ha det moro i mange, mange timer med hver enkelt av dem. Men ikke alle figurene er fritt tilgjengelige fra starten av. Kun et fåtall er gratis hver uke, og hvilke disse er endrer seg med jevne mellomrom. Om man vil spille fast med en helt, må man ganske enkelt kjøpe den. Det kan fort bli dyrt om man har lyst til å spille med mange ulike figurer. Man kan riktignok kjøpe alle heltene ved å bruke spillets digitale valuta, som man samler ved å spille kamper og gjøre oppdrag, men dette kan bli svært tidkrevende om man har lyst til å samle alle figurene.

Jeg skulle gjerne sett at alle heltene var tilgjengelige fra starten av. Men når det er sagt er betalingssystemet på ingen måte noen versting hva gratisspill gjelder, og man kan få seg et ganske respektabelt antall helter uten å bruke altfor mye tid eller penger.

Heroes of the Storm skiller seg også fra sine konkurrenter ved å holde et veldig høyt tempo. MOBA-kamper kan ofte vare ganske lenge, i noen tilfeller over en time. I Heroes of the Storm hender det sjeldent at en kamp varer noe særlig lenger enn 20 minutter. Det føles veldig godt å kunne sette seg ned med en kamp uten å måtte bekymre seg for at man kan bli sittende til langt på natt.

Arthas rir inn i kamp på en... regnbueponni?

Kampene er intense og utfordrende, uten at de rekker å bli for utmattende. Utviklerne har dessuten lagt til ridedyr. Når man ikke er i kamp kan man klatre opp på en stolt hingst, et flyvende teppe eller en liten gris for å komme seg kjappere tilbake i kampen. Dette eliminerer nok et problem jeg har hatt med MOBA-spill tidligere; når man dør, tar det ofte altfor lang tid før man kommer tilbake i kampen, siden man må traske over hele kartet straks man gjenopplives. Denne prosessen går som regel mye raskere i Heroes of the Storm.

Noe som imidlertid ikke går så fort, er å gå opp i erfaringsnivå med brukerkontoen din. Etter hver kamp samler man erfaringspoeng som trengs for å kunne delta i visse spillmoduser, hvor man får konkurrere mot andre i rangerte kamper. Dette går ikke like sakte som i eksempelvis League of Legends, men etter å ha spilt godt over hundre kamper synes jeg at jeg burde få ta del i alle moduser spillet har å by på.

Heroes of the Storm er moro. Jeg har spilt mange MOBA-spill i min tid, helt tilbake til det opprinnelige DOTA i Warcraft III, men aldri har jeg hatt det så gøy med sjangeren som jeg har med Heroes of the Storm. Blizzard har lykkes i å lage et spill som tar det beste fra andre spill av samme type, samtidig som de gjør sin egen vri for å skape en spillopplevelse som hele tiden byr på seg selv.

Som med alle Blizzard-spill er Heroes of the Storm lett å komme inn i, men vanskelig å mestre. Det er i mine øyne et soleklart førstevalg for enhver som vurderer å begynne med et MOBA, uten å vite helt hvor de skal begynne. Samtidig er det massevis av dybde for de som har lyst til å investere hundrevis eller tusenvis av timer i dette spillet.

Jeg skal ikke spekulere i hvorvidt Heroes of the Storm kan hevde seg som en e-sport satt opp mot League of Legends og Dota 2. Men det er i alle fall ikke kvaliteten på spillet som skal hindre Blizzard i å skape nok en bauta i elektronisk konkurransespilling. Til tross for noe småplukk, er Heroes of the Storm et svært velkomment tilskudd til en ellers mettet sjanger.

Trenger du noen å spille Heroes of the Storm sammen med? Prøv vårt Spillermarked »

Denne anmeldelsen er basert på spillopplevelsen fram til nivå 27. Vi har derfor ikke fått anledning til å delta i rangert spill, som starter ved nivå 30.

8