LEGO Batman 3: Beyond Gotham

Det er ikke morsomt lenger

LEGO Batman 3 er fullt av herlig nerdesnacks, men spillet er traurig og ensformig.

Jeg finner det vanskeligere og vanskeligere å ha noe usagt om de LEGO-baserte dataspillene til Traveller's Tales. LEGO Batman 3: Beyond Gotham er det tredje LEGO-spillet utgitt i år og er så likt sine forgjengere at man skulle tro utvikleren har sovnet bak rattet. Den forfriskende vitamininnsprøytningen serien fikk av The LEGO Movie Videogame har forsvunnet.

Det vi sitter igjen med er et dataspill som kjører et i så overkant trygt løp at det like gjerne blir stående på tomgang på startstreken. Spillet renner over av tegneseriereferanser, og det er tydelig at utvikleren har gjort hjemmeleksa si, men selve spillopplevelsen trekkes ned noen betydelige hakk av et arkaisk design som er totalt blottet for innovasjon.

Fra tegneseriene til spillkonsollen

Akkurat som i LEGO Batman 2: DC Superheroes minner historien om noe man kan finne i en av DCs superheltserier, men med det tradisjonelle humoren som følger med i et LEGO-spill. Androiden Brainiac angriper jorda og truer med å krympe hele planeten ned til mikroskopisk størrelse. Dermed må Batman, Superman, Wonder Woman, The Flash og resten av Justice League slå seg sammen med Jokeren, Lex Luthor og andre utvalgte medlemmer av Legion of Doom for å få bukt med den intergalaktiske trusselen.

Manus og tone er, som alltid, i overkant parodisk og humoristisk. Figurenes personligheter har blitt karikert til det aller ytterste med generelt positivt resultat. Batman, nok en gang stemmelagt av Troy Baker, er like gravalvorlig som før, omgitt av helter som forsøker å få ham til å se litt mer positivt på tilværelsen.

Forrige gang fikk vi kun se Justice League-medlemmene dukke opp helt mot slutten av spillet, men nå er de med fra begynnelsen av. Også de er karikerte utgaver av figurene du finner i tegneseriene, men med en mer avrundede og trivelige personligheter. Spesielt godt likte jeg karakteriseringen av The Flash, som alltid hadde en vittig replikk på lur, og som aldri klarte å snakke spesielt sakte.

Det er tydelig at manusforfatterne og skuespillerne som stemmegir figurene har hatt det moro under utviklingsprosessen, for humoren er generelt på høyde med de foregående spillene. Rent historiemessig holder ting seg underholdende stort sett gjennom hele reisen. Det som derimot blir slitsomt er hvordan spillet er strukturert.

Samlemanisk rundtur i DC-universet

Spillets hovedmål er det samme som det alltid har vært. Som LEGO-utgaven av en kjent populærkulturell figur skal du knuse og slåss deg gjennom en rekke fargerike nivåer og samle sammen så mange LEGO-«studs» som overhodet mulig. I tillegg har hvert nivå et bestemt antall skjulte deler av et byggesett som du må samle sammen. Dette tvinger deg til å gå gjennom samme nivå flere ganger med forskjellige figurer i «Free Play Mode» slik at du kan få tilfredsstilt de samlemaniske tendensene spillet forsøker å mane frem.

LEGO Batman 3 blir veldig langtekkelig og ensformig. Traveller's Tales har funnet en spilldesignformel som de tilsynelatende slavisk må forholde seg til i hvert eneste spill de gir ut. Helhetlig lider spillet aldri av åpenbart store feil og mangler, men det er heller aldri særlig mange toppunkter heller. Det er det som blir det største problemet med LEGO Batman 3: vi har sett alt fra før og det tas ingen sjanser på skape noe nytt og spennende.

Selv om Batman og Robin nå har fått nye drakter de kan forsere spillets hindringer med er de stort sett ikke mer enn spillfigurer fra Lego Batman, The Lego Movie Videogame eller Lego Marvel Heroes med et nytt strøk maling. Følelsen av treghet og ensformighet blir også forsterket av at spillet rett og slett er for langt til å opprettholde et høyt og morsomt tempo. Spillverdenen har heldigvis blitt forminsket siden sist.

Forvirring og dårlig kommunikasjon

Mellom hvert nivå blir du sendt tilbake til et sentralt knutepunkt der du kan løpe rundt og prate med kjente tegneseriehelter i LEGO-form eller bare løpe videre til neste nivå. Akkurat som i The LEGO Movie Videogame er spillverdenen delt inn i mange små knutepunkt framfor én enorm by, og jeg synes dette fortsatt er et godt valg. Dessverre er det kun ytterst få av knutepunktene som virker relevante utover å være en ekstra tumleplass for deg og spillfigurene.

Hvis du utelukkende fokuserer på å løpe gjennom historier trenger du kun å forholde deg til Batmans «Batcave» og Justice Leagues romstasjon «Watchtower». Du kan, hvis du vil, besøke kjente steder som Hall of Justice, Hall of Doom og en bortgjemt månebase, men utover å lete etter skjulte skatter virker det helt meningsløst å dra dit. Utformingen av knutepunktene er i tillegg forvirrende og lite intuitiv, så det kan være lett å gå seg bort om man ikke er forsiktig.

Nivåene på sin side har fått motsatt behandling av spillverdenen og er nå enda større enn før. Som en konsekvens av dette er det mange dødpunkter der du må forflytte deg selv fra sted til sted eller bare slåss mot en irriterende stor flokk med anonyme Lego-figurer som kommer løpende mot deg. Slåssingen er ikke morsom lenger, bare nok et hinder for fremgangen din som må forseres.

Det er heller aldri enkelt å vite nettopp hva man skal gjøre for å gå videre, et problem som forverres av grafiske «bugs» og programmeringsfeil. Opptil flere ganger måtte jeg starte et nivå på nytt fordi noe ikke dukket opp når det skulle eller fordi en figur hadde klart å sette seg fast inne i en vegg. Generelt sett er også veiledningen du får for dårlig til å gi deg en god nok pekepinn på hva du skal gjøre. I et action-spill myntet på yngre, potensielt uerfarne spillere er dette fullstendig håpløst.

Mitt forhold til Traveller's Tales' LEGO-spill har en tendens til å variere fra utgivelse til utgivelse. Selv om jeg liker den selvrefererende, popkulturbefengte humoren har jeg ofte slitt med å la meg gripe av mekanikkene de stapper inn i spillene sine. I LEGO Batman 3 sitt tilfelle har interessen min stupt betraktelig.

Har du spilt et LEGO-spill før vet du nøyaktig hva du går til, og det er ingenting som føles nytt her. Spillet er stappfullt av innhold, men morofaktoren har forsvunnet utover det vittige manuset og de karikerte heltene. Å banke opp LEGO-figurer er ikke morsomt lenger og plattformsekvensene har gått fra å være morsomme til å bli et tidkrevende og nødvendig hinder for fremgangen din.

Med over tjue LEGO-spill på samvittigheten er det tydelig at Traveller's Tales har funnet en formel som de nekter å gi slipp på. Selv om de innimellom glimter til med et godt LEGO-spill blir det fort ensformigheten som råder ved neste utgivelse. LEGO Batman 3 er ikke et godt LEGO-spill og kan godt bli stående igjen i butikkhylla.

Er du ute etter et godt LEGO-spill kan vi varmt anbefale The Lego Movie Videogame, som fikk 7 av 10 av oss tidligere i år. Samme karakter gikk også til LEGO: The Hobbit.

4
/10