Anmeldelse

Madden NFL 12

Ny høst, men taklingene forblir de samme.

Et årlig gjensyn med våre favorittsportsserier gjør sitt for at vi skal ha noe å glede oss til hver høst, når de store ligaene starter og de tilhørende spillene kommer ut.

Jeg har lenge vært usikker på om det bare er jeg som begynner å bli gammel i denne bransjen eller om min oppfatning av disse spillene forsøker å fortelle meg noe. Etter at den nåværende konsollgenerasjonen kom på markedet, med stor prosessorkraft, HD-grafikk og spilling over Internett, synes jeg at endringene på sportsspillene blir mindre fra årgang til årgang. Det er få spill hvor jeg finner dette like påfallende som i NFL-serien.

Her lukter det en «sack» lang vei!
Her lukter det en «sack» lang vei!

Ikke som på TV?

Jeg ser på meg selv som en stor NFL-entusiast. Jeg gleder meg lenge til sesongen starter på høsten og befinner meg benket foran TV-en med NFL GamePass-konto mang en søndagskveld. På grunn av min kjærlighet for sporten, liker jeg også å spille den med og mot andre hjemme i stua både titt og ofte.

Madden NFL 12 er som sine forgjengere svært lik når det kommer til hva spillet tilbyr. Det har tre sentrale moduser som spillet på mange måter roterer rundt. Den mest klassiske er selvsagt «Franchise», hvor du tar fullstendig kontroll over et av NFL-lagene og styrer både det administrative og det som skjer ute på banen. Det er relativt få og i praksis ubetydelige endringer som har blitt lagt til her, og grunnessensen bygger på et oppsett som er flere år gammelt.

«Superstar»-modusen lar deg enten starte som enten en av nykomlingene («rookie») i årets sesong, eller lage deg din egen spiller. Det er i bunn og grunn ikke så veldig mye nytt å spore her heller, og jeg skulle ønske at denne modusen var litt mer inkluderende, slik som den tilsvarende modusen i de siste års NHL-spill. Det er forholdsvis lite å strekke seg etter annet enn poeng som forbedrer dine egenskaper, men jeg tror at mye av problemet her ligger latent i sportens oppbygning. Hvis du for eksempel lager deg en «quarterback», vil du i starten være forholdsvis dårlig. Dette fører igjen til at lagets angrepstrener kommer til å bestemme at laget skal løpe mye med ballen («run-plays»). Hvis man ikke har tålmodighet til å trykke på en knapp med ett minutts mellomrom en liten stund, kveles opplevelsen i starten, og man orker ikke spille så langt at man faktisk får begynne å kaste ballen («pass-plays»).

En «running back» slipper løs fra en forsvarer og druser mot målsonen.
En «running back» slipper løs fra en forsvarer og druser mot målsonen.

Fotballkort er alltid gøy

En veldig gøyal modus, som også er kjent fra spill som for eksempel FIFA, er «Ultimate Team». Her starter du med ditt eget lag av spillere og kjøper pakker med fotballkort som blir dine spillere. Pakkene kan kjøpes både med poeng du får fra å spille kamper, samt Microsoft-poeng som kjøpes på Xbox Live (i dette tilfellet). Denne modusen er også morsom for de som ikke er helt inne i sporten, ettersom man kan føle ganske god forskjell på gode og dårlige spillere.

Likevel bør man ha en viss kjernekunnskap til sporten for å ha det morsomt med spillet. Som mange har fått med seg er amerikansk fotball stappet av innfløkte regler og taktikk, og jeg tviler på du kommer til å få en god opplevelse hvis du forsøker å lære deg sporten ved å spille Madden NFL 12.

På mange måter kan man egentlig si at amerikansk fotball på langt nær er skreddersydd for spillmediet – til det er banespillet for lite flytende og varierende i intensiviteten. At EA Sports på død og liv skal utforme spillet etter en TV-produksjon stykker opplevelsen ytterligere opp med mer venting. Her burde de snarere forsøkt å imøtekomme det faktum at amerikansk fotball er en sport som er veldig intensiv i korte intervaller, og redusert spillerens ventetid til et minimum.

På treningsfeltet lærer du deg de ulike lagenes taktikk.
På treningsfeltet lærer du deg de ulike lagenes taktikk.

Takler så det suser

Det er flere spillmessige forbedringer fra tidligere versjoner til Madden NFL 12. Jeg synes at fysikkmotoren har blitt bedre, og når du for eksempel løper med ballen, får du en bedre følelse av å snike deg gjennom åpninger i forsvaret, unnvike susende taklinger fra «linebackere» og så videre.

I årets utgave har utviklerne også valgt å fjerne knappen du måtte holde inne for å løpe fortere. Dette er en positiv ting, da man har nok å tenke på der man forsøker å løpe en ball inn til «touchdown». Det virker logisk også. Hvis du får ballen, hvorfor i all verden skal du da ikke løpe så fort remmer og tøy kan bære?

Systemet for å bestemme hvordan du skal spille har også blitt en anelse forbedret. Hvis man ikke orker å se så mye på taktikk, kan man alltids bare velge den taktikken som treneren mener er best i det ballen settes i gang. Kunsten å lese motstanderlagets forsvar eller angrep er noe som kommer med trening og spilleforståelse, og når man spiller mot kompiser og det er mye prestisje innblandet, kan det lett bli veldig mye taktikkeri for å få det slik man vil.

De aller fleste modusene og spillemulighetene lar deg spille både med og mot andre, og spesielt internettdelen av spillet fungerer svært bra. På grunn av den tidsmessige oppstykkingen av selve banespillet, er man ikke like avhengig av å unngå forsinkelser over nett som i for eksempel FIFA. På den andre siden er det derimot veldig viktig at spillet ikke hakker i de sekundene det står på som verst.

NFL-lagene kan det å lage show!
NFL-lagene kan det å lage show!

Konklusjon

Jeg synes det blir vanskeligere og vanskeligere å bedømme disse sportsspillene som kommer med ett års mellomrom. Forbedringene er stort sett små og inkrementelle, og en del av deg føler at det kanskje ikke er noen vits å kjøpe en ny utgave for hvert år. En annen del av deg tar dette som en selvfølge, ettersom du gjerne vil ha det nyeste spillet der hvor spillerne spiller for rett klubb og fordelen av at det er flere å spille mot over nett.

Hvis man vurderer det rent kvantitativt, tror jeg de fleste entusiaster legger ned såpass mange timer i slike spill, at de fem hundre kronene spillet koster blir forsvinnende lite i den store sammenhengen. Det store spørsmålet er jo selvfølgelig om vi er villig til å la utviklerne gjøre slikt. Er det tilfredsstillende nok?

Madden NFL 12 er et spill som leveres med små forbedringer til modusene vi også så i fjorårets utgave. Det har fått seg en strammere fysikkmotor som gjør interaksjonen mellom spillerne ute på banen mer troverdig og livaktig. Det holder videre på de samme høye produksjonsverdiene sportsseriene til EA Sports er kjent for, og alt tatt i betraktning er det et ganske solid sportsspill. Til tross for at jeg elsker sporten kan jeg ikke uhemmet rose dette spillet opp i skyene. Det er en ny utgave i en spillserie som har forandret seg lite de siste 4-5 årene, men det er likevel god grunn til å ønske fansen velkommen «back to football».

Madden NFL 12 er i salg for Xbox 360 og PlayStation 3

Vurdering

Madden NFL 12

Madden NFL 12 X360 X360 7/10 PS3

Spesifikasjoner

  • Lanseringsdato: 1. september 2011
  • Plattform: Xbox 360
  • Sjanger: Sport
  • PEGI: 3+
  • Utgiver: EA Sports
  • Utvikler: EA Tiburon

Beste priser

Få varsel når prisen faller

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Dette gjør brukerne nå

Alle brukere
Til toppen