Mass Effect 2

Endelig har den kritikerroste sci-fi-serien funnet veien til PlayStation 3.

EA

Da Mass Effect 2 kom ut var vår anmelder med god grunn ekstatisk. Spillet fortsetter historien om Shepards kamp mot de mystiske vesenene som søker å tilintetgjøre alt liv i galaksen. Shepards hovedoppgave er å sette sammen et lag med mange dyktige individer som sammen kan utgjøre forskjellen i kampen mot Reaper-rasen, for så å ta kampen på deres hjemmebane.

Selv om spillet er et år gammelt føles det på ingen måte utdatert. Den veloljede spillmekanikken, den engasjerende historiefortellingen, og den mektige produksjonsverdien gjør at Mass Effect 2 fortsatt står høyt på pensumlista for alle som liker action-rollespill. Det naturlige spørsmålet man stiller seg er selvfølgelig hvorvidt noe er annerledes på PS3-utgaven?

Som to dråper vann

Spillet i seg selv er nøyaktig det samme. Sammenlikner man PlayStation 3- og Xbox-utgavene er spillene også utseendemessig så godt som identiske. Noen forskjeller kan man spore i skygger og lyssetting, men det er snakk om så minimale forskjeller at de knapt er synlige, selv sett side ved side. Digital Foundry har gjort en grundig teknisk sammenlikning av de to utgavene, og selv om de viser til at 360-utgaven har en marginalt mer stabil bildeoppdateringshastighet, kan man trygt slå seg til ro med at de tekniske forskjellene er ubetydelige.

Den første forskjellen man merker på PlayStation 3 er at man må gjennom en langdryg installasjon. Deretter må du laste ned Cerberus-pakken på 600 MB og installere denne også. Dette er det viktig å gjøre før du begynner å spille, hvis ikke går du nemlig glipp av den eneste nye tilveksten til spillet, den interaktive tegneserien fra Dark Horse Comics.

Siden Mass Effect 2 åpenbart bygger videre på historien fortalt i det første spillet i serien, måtte Bioware gjøre noe siden dette aldri har blitt gjort tilgjengelig for PS3-publikummet. I samarbeid med Dark Horse Comics har de altså utarbeidet det de kaller en interaktiv tegneserie som tar deg i hånden og leier deg gjennom historien fra Mass Effect. Mass Effect-spillene har hele tiden hatt som mål at de avgjørelsene spilleren tar skal få store konsekvenser, også i de senere spillene i serien. Derfor må du ta noen elementære valg i denne tegneserien for å «fortelle» spillet hva som egentlig skjedde.

Dette synes jeg fungerer bare delvis. Tegneserien er en fin oppsummering av historiens forløp, men spilleren står dessverre uten gode nok forkunnskaper til at valgene som må tas blir meningsfulle. Det er et knippe store valg spilleren blir presentert for, og jeg setter pris på initiativet til Bioware om å la spilleren velge, men for nye spillere vil jeg tro at man like gjerne kunne latt utviklerne ta avgjørelsen for dem.

Inkludert til spillet er også utvidelsespakkene Lair of the Shadow Broker, Overlord, og Kasumi Stolen Memories. Dette er store og relativt forseggjorte utvidelsespakker som gir spillet ekstra dybde og rundt 6 timers ekstra spilletid. I tillegg får du gjennom Cerberus-pakken gratis tilgang til flere småpakker som nye våpen, nytt utstyr, og en ny potensiell lagkamerat. Det er også to nedlastbare pakker som er gratis i Playstation Store frem til 23. februar.

Selv et år etter at Mass Effect 2 kom ut til PC og Xbox 360 gjør spillet fortsatt krav på en plass høyt oppe blant de beste spillene man får tak i. PlayStation 3-utgaven gir deg den komplette Mass Effect-opplevelsen, med en interaktiv tegneserie som gjenforteller historien fra det første spillet, og ved å tilby deg en rekke av spillets utvidelsespakker med på kjøpet.

Teknisk er det ingen merkbare forskjeller på konsollutgavene, og PlayStation-eiere kan glede seg over endelig å ha fått tilgang til Biowares fantastiske romepos. Den dramatiske og høyst engasjerende fortellingen gjør seg like bra med en Sixaxis mellom klypene, og bør være å finne på øverste hylle hos en hver spiller med sans for action, drama og høyt, politisk spill på et intergalaktisk nivå.

Ved å slippe Mass Effect 2 til PlayStation 3 nå sikrer Bioware at alle skal være klare for Mass Effect 3 når det kommer ut, trolig når det nærmer seg jul i år. I motsetning til de foregående titlene i serien vil Mass Effect 3 slippes samtidig til både PC, Xbox 360 og Playstation 3. Men før det kan du altså nå nyte den mest komplette utgaven av Mass Effect 2.