Modnation Racers

Se opp, Mario Kart

TrackMania møter Mario Kart på PS3.

Modnation Racers forsøker å slå to fluer i en smekk. Den feite spyflua i det ene hjørnet av smekkeren heter Mario Kart, og er selve symbolet på familievennlig konsollracing. Den lille flua i det andre hjørnet heter TrackMania, og er de kreative arkaderaceres drøm. Ved å kombinere gameplayet fra Mario Kart og redigeringsmulighetene fra TrackMania i ett og samme spill, håper utviklerne å levere et uslåelig totalprodukt.

Moro på banen.

Modnation Kart

På samme måte som Mario Kart, er Modnation Racers et fargerikt arkaderacingspill med en underholdende (og ukomplisert) kjøremodell, massevis av eksplosive våpen og et fokus på å drifte seg gjennom svingene. Alle familievennlige konsoller med respekt for seg selv må ha et slikt spill, og hvis du har sultet etter Mario Kart på PlayStation 3-konsollen din, er dette akkurat hva du trenger.

Samtidig tilbyr Modnation Racers mer enn bare racing. Du kan nemlig lage baner, biler og førere selv, ved hjelp av innebygde redigeringsverktøy. Så kan du dele det du har laget med andre spillere via nettet. Ikke bare får du benyttet dine kreative evner på en underholdende måte, men du kan også utnytte det faktum at andre gamere gjør det samme. Alle banene som følger med spillet er laget ved hjelp av det innebygde redigeringsverktøyet, og det vil si at spillerne får tilgang på alle de verktøyene utviklerne hadde da de laget banene. Det er med andre ord god grunn til å forvente mye nedlastbar moro når tusenvis av PS3-eiere legger ut kreasjonene sine på PSN.

Kjøremodellen i Modnation Racers er verken særlig realistisk eller dyp, men spillet er raskt og krever at du følger med i svingene. Det tar ikke veldig lang tid å bli en kompetent spiller, men spillet har massevis av triks som man trenger tid på å lære. Det går raskt, og det er moro, men det er ikke slik at kjøringen i seg selv byr på den helt store underholdningen. Til det er fysikken for primitiv.

Boost er viktig.

En viktig del av spillet går ut på å skaffe seg «boost», og dette gjør du ved å drifte gjennom svingene (spillet har en egen drifteknapp), kjøre direkte bak andre spillere (for å utnytte deg av slipstream-effekten) og utføre luftige hopp. «Boost» brukes, ikke overraskende, til å gi bilen din ekstra fart akkurat når du trenger det. I tillegg kan du bruke det til å aktivere et skjold, som gjør deg usårbar, eller lange ut mot andre førere om du er nærme nok. Den evige kampen for mer «boost» gjør sitt for at spillingen blir mer utfordrende og interessant, fordi du alltid vil prøve å drifte eller gjøre andre ting for å belønnes med verdifull «boost» fremfor å kjøre helt ordinært og sikkert.

Banene er fulle av hemmelige ruter, feller og turbo-blokker som du kan kjøre over for ekstra fart. Mange baner har også bevegelige og uforutsigbare hindringer, og i tillegg er det jo selvsagt lagt ut en haug av våpenpakker som spillerne kan plukke opp for å bevæpne seg selv. Resultatet er et spill der det alltid skjer noe, og hvor tilfeldighetene ofte får mye å si for utfallet av en runde.

Kaos på banene

Dette med tilfeldigheter er faktisk et problem i mine øyne. Spillet er rett og slett for kaotisk. I tillegg til fellene på banen går det aldri lang tid mellom hver gang du utsettes for angrep fra motspillerne. Det å konsentrere seg om selve kjøringen blir vanskelig når du stadig eksploderer eller krasjer uten å kunne noe for det selv, og det kan lett bli frustrerende.

Våpen kan være en kilde til frustrasjon.

Det å klage på at Modnation Racers har våpen er selvsagt idiotisk. Våpen er en viktig del av sjangeren, og mye av moroa kommer nettopp fra å få inn en herlig fulltreffer på lederen, og suse forbi på siste langside mens han banner og skjeller deg ut som den drittsekken du er. Men våpen kan også være frustrerende – bare spør kameraten din, som må ta til takke med sjetteplass fordi du ødela løpet hans helt på slutten. Det er en vrien balansegang her; det er viktig at det ikke er frustrasjonen som tar overhånd.

Greia er at det å bli truffet av et missil, og miste verdifulle plasseringer, oppleves som en straff. Vi straffes ofte i dataspill, men stort sett har denne straffen en sammenheng med prestasjonen vår. Hvis du mister plasseringer fordi du kjørte rett i en vegg, er straffen rettferdig. Du presterte dårlig, og ble straffet. Helt greit. Men i Modnation Racers straffes du ofte helt tilfeldig, fordi noen bak deg aktiverte et eller annet våpen. Her har vi med andre ord en situasjon hvor du ikke straffes for dårlige prestasjoner, men fordi du er flink nok til å ligge langt fremme i feltet (og dermed har mange biler bak deg, som alle kan bruke angrep mot deg).

Igjen; dette er noe vi må leve med i denne sjangeren, og det er en del av moroa. I sosiale lag er dessuten våpnene glimrende utjevnere; selv om én spiller er bedre enn resten har alle en sjanse så lenge de kjører kompetent og klarer å plukke med seg våpen. Men i Modnation Racers tar våpnene litt av. De har nemlig tre nivåer, og det siste er alt for kraftig.