Vær så snill, bare én runde til

Jeg er ikke god, men jeg har det utrolig gøy allikevel.

Housemarque

Jeg er ingen trofast følger av stikkeskytere som Nex Machina, og jeg har også ganske lite kjennskap til de tidligere spillene fra de finske utviklerne i Housemarque.

Alt du gjør generer poeng.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Men etter å ha spilt timesvis med Nex Machina kan jeg trygt kalles en fan, i hvert fall av denne stikkeskyteren, og definitvt av utviklerne. Spillet oser av kvalitet, og det er lenge siden jeg har hatt en så stor trang etter å bare prøve en runde til, gang etter gang etter gang.

Intenst

Nex Machine er som nevnt en stikkeskyter, der man styrer figuren med venstre stikke og skyteretning med den høyre. I tillegg til dette kan man gjøre en unnahopp med venstre skulderknapp, og bruke et alternativt våpen med den høyre.

Mer enn det trenger du ikke. Kontrollene er enkle å forholde seg til, men det betyr ikke at spillet på noen som helst måte er enkelt. Nex Machina kaster store mengder fiender mot deg fra starten av, og derfra blir det bare verre. Før hver runde an du velge mellom fire vanskelighetsgrader, der fiendene beveger seg fortere og endrer også fremgangsmåte jo vanskeligere du velger.

Jeg valgte å lære spillet på det letteste nivået, og synes egentlig det var mer enn utfordrende nok i starten. I hvert nivå flytter du deg fra plass til plass, og endringer trigges når du tar alle fiendene på det gitte området du befinner deg. Hvor og hvordan fiendene kommer er et fast mønster hver gang, så øvelse gjør definitivt mester i dettes spillet.

De har ikke spart på lyseffektene.
Gøran Solbakken/Gamer.no

På hvert eneste nivå har du også en rekke ting du kan plukke opp, samt hemmeligheter å finne. Du har for eksempel mennesker som må reddes, noe du gjør ved å gå bort til dem. I de aller fleste tilfellene blir de imidlertid angrepet av en svær fiende, og du har begrenset med tid. Som om ikke det er nok får du ekstra poeng om du greier å kjede sammen to eller flere redninger innen en gitt tid.

Variert og vanskelig

Og slik fortsetter egentlig Nex Machina hele veien. De enkle kontrollene sitter som smurt, hvert eneste område du beveger deg gjennom er fylt med fiender, og det er rett og slett en fryd å spille. Etter hvert som man lærer seg spillets rytme og gang, samt hvordan nivåene er bygd opp, så får man også gjort ting på sin egen måte. Du må ikke alltid velge å plukke opp et nytt våpen, hvis det du har fungerer godt nok. Det er noe med læringsprosessen, samt mestringsfølelsen spillet gir når det først fungerer, som fungerer nesten som dop.

En av sjefskampene.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Jeg husker det første «runnet» mitt der jeg virkelig fant flyten. Jeg fant ekstraliv, hemmelige utganger, reddet nesten alle menneskene, og sopte sammen millioner av poeng jeg aldri hadde vært i nærheten av tidligere. Det var en flyt og rytme i spillet som rett og slett var utrolig deilig. Nå er det ikke sånn at dette går hver eneste gang, men det er en utrolig deilig følelse å spille Nex Machina når det først skjer.

Sammen med et fantasifullt og god nivådesign følger en fargerik og nydelig visuell stil. Fiendene sprenger i et deilig fargespill av lyseffekter, og sammen med et fantastisk lydbilde, der musikken virkelig setter sine spor, er det den totale spillopplevelsen som gjør at hver eneste repetisjon av Nex Maxina er så veldig lett å gjennomføre, og veldig sjelden er langt unna.

I tillegg til en kampanjedel der du skal fullføre seks verdener, med hver sin sjefskamp, så kan du godte deg med å velge ut en verden å spille igjennom, lokal samarbeidsspilling, samt ulike utfordringer som gjør utfordringen helt annerledes.

Det blir mye fiender til tider.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Nex Machina er kanskje det første stikkeskyte-spillet som jeg virkelig digger. Utviklerne av Resogun har fått en ny fan, og jeg har fått et spill jeg vet jeg kommer til å spille jevnt og trutt i en lang stund fremover.

Det er ingen enkeltdeler i spillet som ikke kjennes gjennomtenkt og gjennomarbeidet ut. Nivådesignet er variert og flott, den visuelle stilen og musikken glir sammen på en god måte, og fiendevariasjon og utfordring er bra. Kamp- og kontrollsystemet er allikevel spillets absolutte stjerne. Det er responsivt, enkelt og har samtidig masse dybde.

Det tar ikke veldig lang tid å gjennomføre alt spillet har å tilby, men det er liksom ikke det som er poenget i Nex Machina. Du skal gjøre det med stil, du skal redde alle menneskene, og du skal få den feiteste poengsummen. Jeg er utrolig langt unna, men jeg koser meg gløgg i jakten på den neste toppscoren.

Nex Machina er ute til Windows (testet) og PlayStation 4.

8
/10