Risen

Fantastisk underholdning

Dette er rett og slett et av tidenes beste rollespill.

3: Side 3

Etter å ha vært slaver for gudene i tusenvis av år har menneskeheten endelig kastet sine lenker og tatt over kontrollen selv. Men ved gudenes bortgang har en eldgammel makt reist seg, og den truer nå med å knuse menneskerasen. Det er titanene som har reist seg, og med dem en gang begravde templer fra en svunnen tid.

Midt oppi dette skyller en skipbrudden blindpassasjer i land på ei øy som på merkelig vis unngår både havets voldsomme stormer og fastlandets kriger. Den skipbrudne er et fullstendig talentløst, lutfattig og halvnakent vrak av en mann. Denne mannen er deg. Spørsmålet er om du kan reise deg? Om du kan bli like mektig som menneskenes fiender? Om du kan løse øyas, fremtidens og fortidens gåter for å redde deg selv og alles fremtid?

Vanvittig bra!

Jeg må rett og slett bare få det ut med en gang. Risen er et kanongodt dataspill. Jeg har spilt nær samtlige rollespill laget for PC de siste ti årene og sjelden har jeg prøvd noe så bra som dette. Det har fantastisk stemning. Det har rå action. Det har et godt spillsystem. Det har en spennende historie. Det har en særegen og god grafikk. Det har nydelig musikk. Det har interessante personer. Og viktigst av alt – det har nær uendelige mengder med utfordrende og underholdende kamp.

Det er det tyske selskapet Piranha Bytes som har laget dette fyrverkeriet av et rollespill, og fra før har de den svært gode Gothic-serien på samvittigheten. Utvikleren har mistet rettighetene til å lage spill med dette navnet, men det har ikke sinket dem så mye som et millisekund. Ingen i verden kan nekte for at Risen kun er et annet ord for Gothic 4. Det er bare små endringer å spore fra tidligere rollespill fra Piranha Bytes, bortsett fra en ting. Risen er bedre. Mye bedre.

Som vanlig starter du på bunnen av rollespillstigen og må øyeblikkelig legge i vei på en bratt, glatt og farefull vei mot toppen. Risen er så utfordrende og vanskelig til tider at selv de mest hardbarka spillerne ikke behøver å skamme seg over å sette ned vanskelighetsgraden innimellom. Siden mye av spillet er så vanskelig, blir også belønningene enda søtere. Det å lykkes i kamp i Risen krever øvelse, taktikk og flaks. Det er derfor en deilig følelse når du endelig står der som seierherre og ser rulleteksten gli over skjermen.

Gjennom Gothic-serien har utvikleren skapt en helt egen sjanger for rollespill og denne forbedrer de ved Risen. Spillet leder deg ikke fra en enkel start gradvis over på vanskeligere innhold som er laget for å være akkurat så vanskelig at det utfordrer deg uten å knekke deg. Nei, Risen kaster deg ut på dypt vann med en gang og så får det være din egen skyld om du ikke er god nok til å svømme. Det tar tid å bli god i Risen. Men tro meg, det er jammen meg verdt det.

Likt, men bedre

Fra å være et null må du jobbe deg møysommelig oppover. Hvilke vei du velger er derimot opp til deg selv. Du kan gjøre massevis av oppdrag på øya og utforske den i svært mange timer før du behøver å ta et endelig valg som former din og spillets utvikling, men det er smart å ha planlagt fra starten hva slags karakter du vil lage og hvilke av gruppene på øya du vil være på lag med.

De tre gruppene er i god gammel Gothic-stil de samme som alltid. En bande med røvere/opprørere, et kloster med magikere og en hær av byvakter. Alle har sin egen ideologi og sine egne styrker og svakheter. Det finnes ikke godt eller ondt i Risen. Alle har litt godt og litt ondt i seg, og det blir opp til deg selv å velge helt fritt mellom dem.

Hvis du har lyst til å bli god til å bruke magi er det klart du må velge å bli medlem i klosteret. De to andre gruppene gir deg tilgang til stort sett de samme evnene med kun mindre forskjeller, for det finnes nok av læremestere rundt om i verden til at du kan bli god i det meste.

De viktigste evnene går som vanlig på kamp. Du kan velge å bli god med enten sverd, øks, stav, bue, armbrøst, ild-magi, is-magi og energi-magi. Alle disse evnene er gode, men det lønner seg absolutt å bli så god som mulig i en eller to av dem. I tillegg til disse kampevnene har du mange andre som går på det å smi, blande trylledrikker, åpne låser, stjele, lage trylleformler, flå dyr, bruke runer og flere andre. Alle disse hjelpeevnene er verdifulle og nyttige.

Du starter på erfaringsnivå 1 og ved spillets slutt bør du befinne deg på et nivå litt over 20. Hver gang du avanserer et nivå får du flere livspoeng og 10 læringspoeng du kan bruke hos trenere for å forbedre dine evner. I tillegg til fritt kunne velge hvilke av evnene du skal bruke dine poeng på kan du også forbedre noen grunnverdier, som styrke, wisdom, smidighet og hvor mye mana du har. Med et slikt system har du mye frihet, men du må hele tiden forsøke å gjøre din karakter så mektig som mulig for å mestre hver prøvelse.

Rollespillsystemet ligner svært mye på de vi har sett før av samme utvikler, men denne gangen er det enda litt mer oversiktlig og vellaget. Hver evne er beskrevet godt og hva neste nivå av evnen har å by på gjøres også klart. Den største forskjellen fra Gothic-serien til Risen innen spillsystemet er at alle kampevnene nå har hele 10 nivåer, og når man hever dem gjør man ikke mer skade, men får i stedet nye muligheter for sitt valgte våpen.

3: Side 3