(Bilde: Capcom)

Ikke knockout helt ennå

Slåssespillet er ikke helt ferdig med oppvarmingen.

Det er syv år siden Street Fighter IV kom ut. Siden da har det kommet mange varianter av samme spill, til nye plattformer og med et persongalleri som til slutt stoppet på hele 44 ulike slåsskjemper.

I løpet av disse syv årene har det vært det mest spilte, og mest populære slåssespillet. Det er denne serien som drar flest folk til de store turneringene, og det er dette spillet flesteparten liker å se på.

Jeg spilte fireren en kort periode når det kom ut, men kom aldri helt inn i spillet. Noe sier meg at jeg kommer til å bruke adskillig flere timer på Street Fighter V.

Forandring fryder

Rett i kassa!
Rett i kassa! Bilde: Gøran Solbakken/Gamer.no

Med Street Fighter V har de strippet spillet voldsomt ned, på mer enn èn måte. Det er blant annet kun 16 ulike figurer å velge mellom. Av disse er det kun åtte gjensyn fra fireren. I tillegg er det fire nye figurer, samt fire fra Street Figher Alpha-serien.

Kjente fjes som Ryu, Ken, Dhalsim og M. Bison er med. De fire nye figurene er Nicalli, Rashid, Laura og F.A.N.G. (forøvrig en av de mest irriterende å slåss mot). Alle fire er gode figurer, og passer godt inn sammen med resten av gjengen.

Den kanskje største forandringen for de som har spilt forgjengeren er introduksjonen av «V-System». Dette er et type energisystem man fyller opp underveis i kamper, delt i tre deler. Dette systemet gir alle figurene unike angrep eller bonuser, og kan brukes på tre ulike måter.

«V-Skill» koster ingenting. Ken løper for eksempel mot fienden sin når man aktiverer denne, mens R. Mika gjør litt mer skade på sitt neste angrep. «V-Reversal» koster en strek og kan brukes til å komme seg ut av blokkerende posisjon og snu forsvar til angrep. «V-Trigger» bruker alle tre strekene. Nevnte Ken gjør for eksempel mer skade på alle angrep så lenge denne er aktiv.

Systemet gjør at figurene skiller seg enda mer fra hverandre, og kjennes mer unike ut. De har sin stil, og med dette systemet forsterkes den følelsen. Det er også enkle knappetrykk som skal til for å aktivere systemet, noe som gjør det lett for amatører å bruke det.

Hadouken!
Hadouken! Bilde: Gøran Solbakken/Gamer.no

I tillegg til dette er det en rekke små endringer i kampsystemet. Man kan for eksempel ikke dø lenger av skade mens man blokkerer. Dette er en liten, men betydningsfull endring som har mye å si på spesielt avslutninger i kampene. Capcom har også endret på hvordan de leser input av knappetrykk. Kort fortalt har de gjort det slik at man litt lettere treffer på timing av knapper og kombinasjoner i spillet.

Alle disse forandringene gjør at Street Fighter V er hakket lettere å lære seg sammenlignet med fireren. De små forandringene gjør også at det kjennes nytt ut, samtidig som kjentfolk av serien umiddelbart finner seg til rette. Kampsystemet er utrolig solid, og jeg vil påstå det beste man kan finne av slåssespill nå om dagen.

Ikke alt er like bra

De fleste kampene ender slik.
De fleste kampene ender slik. Bilde: Gøran Solbakken/Gamer.no

Det hadde imidlertid vært enda lettere å plukke opp og spille hvis det hadde vært en skikkelig opplæring i spillet. Man går riktignok igjennom en kort sekvens der spillet lærer deg litt slag og spark, men mange av de essensielle systemene i spillet blir overhodet ikke forklart, og til og med ikke nevnt.

Moduser som «Challenge mode» og en enspillerdel kunne kanskje lært opp spillerne, men dette er modi som rett og slett ikke er implementert enda i spillet. Det samme gjelder butikken man kunne ha brukt opptjente «Fight Money» i. Historiemodusen i spillet, som er en første for denne spillserien, kommer ikke før i juni.

Også modiene som finnes i spillet virker uferdige. Man kan spille figurhistorier, som inneholder mellom to og fire kamper per figur. Disse kampene er nesten nedverdigende enkle, og man gjør unna historiene til alle 16 figurene på en times tid.

Når det gjelder nettkamper mot andre spiller kan du spille urangert eller rangerte matcher. Du kan lage en «Battle Lounge», men enn så lenge kan du kun invitere èn person til gruppa, og da blir det ikke veldig annerledes enn en standard kamp.

Treningshallen er heldigvis på plass, og den fungerer mer eller mindre som den skal. Jeg har brukt en god del av tiden min her på å lære meg de ulike angrepene til figuren jeg spiller mest, samt å prøve å øve inn et par kombinasjoner.

Nettproblemer

Damene er dessverre i overkant lettkledde.
Damene er dessverre i overkant lettkledde. Bilde: Gøran Solbakken/Gamer.no

Den første uken har vært plaget av store problemer med serverene. Det har til tider vært vrient å logge inn, og utviklerne har tatt ned tjenestene sine gjentatte ganger for å fikse problemene. De har blitt mer og mer stabile, og det virker som om det begynner å roe seg ned litt nå.

Små spor av serverproblemer henger igjen, og gjentatte ganger har ikke kampresultatene mine blitt lastet opp til serveren. Det betyr at jeg mister valuta og rangering. Irriterende, men også dette skjer sjeldnere nå.

Når man finner seg en kamp over nettet viser Street Fighter V igjen styrke. Nettkoden de har brukt er suverent bra, og det er kun i et par kamper jeg har opplevd forsinkelser. Til tross for de store serverprobleme har dette fungert veldig bra. Selv på en ganske treg linje – 9 Mbit ned og 1 Mbit opp – har kampene vært mer eller mindre uten lag. Det at spillet er kryssplattform, og at man like gjerne kan møte noen på en PlayStation 4 merkes ikke engang.

PC-versjonen, som undertegnede spiller, kjører også meget solid. Det kan til tider skje enormt mye på skjermen, men jeg har overhodet ikke opplevd tekniske problemer med spillet. Bildefrekvensen holder seg stabil gjennom de mest eksplosive og fargerike angrep.

Konklusjon

Min første seier online.
Min første seier online. Bilde: Gøran Solbakken/Gamer.no

Street Fighter V har et fantastisk bra kampsystem. Noen få store, og mange små forandringer fra forgjengeren gjør at dette uten tvil er det slåssespillet jeg koser meg mest med når jeg faktisk slåss.

Det er imidlertid alt rundt som trekker ned totalopplevelsen. Det er rett og slett vanskelig å kalle dette et ferdig produkt slik det står i dag. Historiemodusen er ikke der, men kommer først om fire måneder. Flere andre funksjoner, som blant annet butikken i spillet, lider samme skjebne. Til og med noen av de modiene som er der kjennes minimale og på grensen til uferdig ut.

Hvis du er på jakt etter et slåssespill med historie, som du kan spille alene, eller som har noe annet å tilby enn kamper over nett eller lokalt mot andre spillere, så er anbefalingen min å vente noen måneder til Capcom har lagt til alt innholdet til har planer om.

Men hvis det er kamper mot andre spillere du er på jakt etter, så finner du ikke noe bedre enn Street Fighter V.

Vurdering


"Det er rett og slett vanskelig å kalle dette et ferdig produkt slik det står i dag."

Street Fighter 5 Windows Windows 6/10 PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 16. februar 2016
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Capcom
  • Utvikler: Capcom

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen