Super Mario Maker

Super Mario-drømmemaskinen

Nintendos verktøykasse er overraskende moro å leke med.

Nintendo

Super Mario Maker er det mest vellykkede produktet innenfor dataspill der brukergenerert innhold står i fokus. Det er ikke særlig til spill, men heller en enorm lekegrind, stappfull av morsomme verktøy du kan bruke til å bygge dine egne Mario-nivåer og dele dem med andre.

Vi har sett lignende spill gjøre det samme tidligere, blant annet LittleBigPlanet og Project Spark. Mario Maker er imidlertid et langt enklere, mer stilrent produkt. Dette er også spillets største styrke. Verktøyene du har til rådighet er lette å bruke, grensesnittet er minimalistisk, du forstår veldig raskt hvordan ting fungerer.

Rolig start

Til å begynne med har du ikke tilgang på veldig mange midler å bygge nivåer med. Du får et grunnleggende sett som består av de helt grunnleggende verktøyene et brett kan bestå av: mursteinsblokker, spørsmålstegnblokker, rør, et par fiender, mynter og en rød fluesopp. Men selv dette kan brukes til å lage overraskende gjennomførte og tidvis kompliserte nivåer. Alt avhenger av hvor kreativ du klarer å være med det du lager.

Velg, dra, slipp. Enkelt. (Bilde: Nintendo)

Nintendo følger modellen de etablerte i Splatoon, der innhold rulles ut stykkevis og delt til brukerne over en lengre periode. Etter å ha lekt deg med basisverktøyene vil neste runde med innhold være tilgjengelig neste dag. Nye blokker, svevende plattformer og nye fiender låses opp litt etter litt.

Denne ordningen har sine fordeler og ulemper. For de som ønsker en rolig læringskurve er dette en nyttig funksjonalitet, som lar deg unngå å bli overveldet. For de av oss som heller vil leke med alt Nintendo har å by på kan det bli litt kjedelig å måtte vente i over en uke. Alternativt kan du bare skru klokka på Wii U-en din fram. Det funker det også.

Du vil få tilgang til mange ulike verktøy, som kan kombineres på mange forskjellige måter. Rød fluesopp pluss en fiende gir deg en enda større fiende. Hva med å sette opp kanoner som skyter mynter, eller lakitu-er som slipper grønn fluesopp ned på Mario fra lufta? Har du tatt i et Mario-spill før vet du hvordan de fleste reglene fungerer, og har dermed et grunnlag for å tenke i mer kreative baner. Den viktigste oppfordringen jeg kan komme med når du spiller Super Mario Maker er å eksperimentere så mye som mulig med verktøyene du har tilgjengelig.

Rettferdiggjør gamepad-en

Selve byggingen foregår på et oversiktlig og minimalistisk brukergrensesnitt på Wii U-kontrolleren. Her kan du hente frem gjenstander, bakgrunnsdekorasjon, fiender og hindringer fra en rullgardinmeny og plassere dem i nivået ditt. Skjermen er delt inn i et enormt rutenett som gjør det enkelt å lage geometriske konstruksjoner av ulike typer klosser. Et brukerskapt nivå jeg fant bestod utelukkende av en enorm pyramide av klosser jeg måtte forsere på en bestemt måte for å komme i mål.

Hvilken stil vil du ha? (Bilde: Nintendo)

Det er også like enkelt å bytte mellom fysikkmotor og visuell stil i spillet. Super Mario Maker lar deg lage nivåer fra fire ulike perioder i den rødkledde rørleggerens karriere: Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World og New Super Mario Bros. U. Den grunnleggende mekanikken er den samme uansett hva du velger, men hoppefysikken forandrer seg litt. Du har også tilgang på bestemte gjenstander i én bestemt spilltype. Dette betyr for eksempel at du ikke kan ta med deg kappefjæren fra Mario World inn i Mario Bros. 3.

Brukergrensesnittet er ett av de få tilfellene jeg har opplevd der Wii U-kontrollerens enorme skjerm faktisk brukes til noe essensielt. Du bruker stylusen til å redigere nivået ditt, og selv om du kan forsøke å kun se på TV-skjermen er det ikke den beste måten å gjøre ting på. Alt blir lettere når du ser ned i fanget ditt og bruker gamepad-skjermen til å bygge med.

Når du er fornøyd med brettet du har laget er en testspilling bare et knappetrykk unna. Deretter kan du lagre det på konsollen din og laste det opp til Nintendos servere slik at resten av verden kan få ta del i herligheten. Husk at det må være mulig å gjennomføre nivået du har laget før det lastes opp, men du står selvsagt fritt til å legge inn noen skjulte knep her og der.

I «Course World» finner du alt det brukerskapte. Søkeverktøyene kunne vært bedre. (Bilde: Nintendo)

Mangler det lille ekstra

Selv om jeg liker å bygge mine egne nivåer innser jeg noe veldig raskt. Jeg er strengt tatt ikke spesielt kreativ av meg. Hva som inngår i et grunnleggende Mario-brett er ikke vanskelig å forstå. Du trenger gjerne noe å hoppe på, mynter å samle og fiender å unngå. Én og annen finurlighet hjelper også, selvsagt. Å sette dette ut i praksis er ikke like enkelt som å forstå det. Mange av nivåene jeg lager blir enten for sparsommelige eller for fullstappet av ting som ikke trenger å være der. Den herlige «Mario-følelsen» uteblir, men jeg lærer litt etter litt hva som må til.

Heldigvis er veien til andres nivåer veldig kort.

Du kan sortere de brukerskapte brettene etter region, tidsrommet de ble lagt ut i, vanskelighetsgrad og hvor mye positiv omtale de har fått. Søkeverktøyene er robuste nok til at du burde klare å finne minst én velskapt kreason. Du må bare lete litt. Akkurat nå er Super Mario Maker et enormt sammensurium av kreativitet i full utfoldelse, med alle fordelene og ulempene der fører med seg. Ikke alle nivåene er like gode som de Nintendo snekrer sammen.

Sistemann til flagget er et råttent egg! (Bilde: Nintendo)

Finner du et nivå du liker kan du gi det en stjernemarkering og velge å følge vedkommende som lagde brettet. Du kan også legge igjen kommentarer på det folk har laget via Miiverse. Integreringen av Miiverse er litt kronglete fordi det flytter deg ut av spillet, men jeg liker at Nintendo i det minste har åpnet for muligheten til å gi spesifikke tilbakemeldinger til folk. Du kan dessverre ikke søke opp enkeltpersoner med mindre du allerede følger dem. Vil du finne et spesifikt nivå må du taste inn en egen kode bestående av 16 tegn som forsåvidt også kan være litt slitsomt innimellom.

Hvis du heller vil spille gjennom et bestemt antall tilfeldig utvalgte nivåer kan «100 Mario Challenge» være midt i blinken. Med hundre liv til rådighet må du komme deg gjennom inntil 16 brett, som plukkes ut avhengig av hvilken vanskelighetsgrad du velger. Blir et brett for vanskelig kan det byttes ut med et annet. Variasjonen er stor, men de meste som velges ut er overraskende godt laget.

Sett bort fra noen små irritasjonsmomenter er Super Mario Maker et flott verktøy for kreativ utfoldelse. og jeg gleder meg til å se hva folk klarer å skape i de kommende månedene. Spillets enkle utforming er også dets største styrke. Du får nøyaktig det du trenger for å bygge et kult brett. Intet mer, intet mindre.

Bowser må selvsagt være med. (Bilde: Nintendo)

Grensesnittet er oversiktlig og reglene enkle, selv om det innimellom kan være lett å la seg overvelde av hvor mange gjenstander du har til rådighet. Dette blir heldigvis holdt litt i sjakk av at verktøyene dine blir gjort tilgjengelig etter hvert som du spiller. Med mindre du stiller konsollklokka framover får du ikke alt umiddelbart dumpet i fanget.

Selv jeg, som ikke anser meg selv som kjempekreativ, klarer å lage noen ganske OK Mario-nivåer etter litt pludring med basissettet. Når jeg har låst opp mer å leke med går jeg tilbake til tidligere brett og legger til et element eller to. Det er overraskende lite som skal til for å lage noe som i det minste føles som et standardisert Mario-nivå, og hvis du legger nok tid og innsats inn i spillet kan du potensielt overgå selv Nintendos nivådesignere.

Det eneste jeg savner er mer robuste søkerverktøy. La meg dele inn nivåer etter type og vanskelighetsgrad, la meg søke opp andre brukere ved navn, og la meg for guds skyld slippe å gå inn i Miiverse hver gang jeg skal legge igjen tilbakemeldinger. Utover det er dette uten tvil ett av sjangerens beste spill.

LittleBigPlanet 3, som kom ut i fjor, lar deg også lage dine egne nivåer. Hvis du bare vil ha mer Mario-moro kan vi anbefale Super Mario 3D World.

8
/10