Tekken Hybrid

Tekken er tilbake med en spennende forundringspakke for fans.

Min første tid i spillverdenen ble i all hovedsak brukt på eventyrspill som Mario Bros. og The Legend of Zelda. Da jeg fikk prøve Tekken 2 hos ei venninne ble øynene mine åpnet for en helt ny verden: slåssespill. Det ble aldri noen annen slåssespillserie enn Tekken for meg, til tross for at jeg har prøvd for eksempel Dead or Alive og Street Fighter i senere tid. Jeg kjøpte Tekken 3, og da var jeg solgt. Time etter time ble brukt på å lære seg kombinasjoner, triks og få med seg historiene til de enkelte figurene som var med i King of the Iron Fist-turneringen.

I senere tid har ikke interessen for Tekken vært så stor, da jeg har gått tilbake til å bruke mer tid på eventyrspill. Derfor grep jeg sjansen da Tekken Hybrid ankom. Jeg spilte nemlig aldri Tekken Tag Tournament, og dette var en ypperlig anledning til å dykke ned i Tekken-universet igjen og gjenoppleve gode følelser fra barndommen.

Tekken Hybrid er en aldri så liten trio av godsaker for Tekken-fans. Først og fremst består det av Tekken Tag Tournament HD. Dette er spillet vi kjenner fra 2000, men i en ny og penere utgave. I tillegg får vi en liten forsmak på det neste spillet i Tekken Tag-serien med Tekken Tag Tournament 2: Prologue. Det siste i pakka er Tekken: Blood Vengeance, en animert langfilm som kan ses i 3D om man har muligheten til det.

Lagspill

Det er veldig i vinden å gi ut HD-utgaver av gamle spill, og Tekken Hybrids mest kjøttfulle del består av nettopp en oppusset utgave av Tekken Tag Tournament (heretter TTT). Det ble utgitt samtidig med lanseringen av PlayStation 2, og utseendet er deretter. Personlig blir jeg blir nostalgisk av grafikken, men for dagens spillere vil nok dette se datert ut. Figurene har fått en merkbar ansiktsløfting siden sist, men ulike brettene har ikke fått samme behandling. Her kunne det kanskje vært finpusset litt mer.

TTT er en slags mellometappe som ble gitt ut mellom Tekken 3 og Tekken 4. Du kan spille som alle figurene i Tekken 1 til 3 fra første sekund, og har ulike moduser å velge i. Om du er nybegynner i Tekken eller ny med TTT bør førstevalget være treningsmodusen. Her kan du velge hvilke figurer du vil lære deg bedre, og bruke tid på å mestre for eksempel ulike kombinasjoner, parkombinasjoner og kast. Et bra tillegg her er at du får en demonstrasjon av hvordan de ulike bevegelsene skal se ut, slik at du ikke famler i blinde når du prøver deg frem på egen hånd.

Når du da føler deg klar til å hamle opp med enten en kamerat eller maskina, er neste stopp en av de andre modiene i spillet. Her er klassikeren arkade, men du kan også prøve deg på lagkamper hvor du får velge opptil åtte spillere eller overlevelse hvor du må overleve hordene av fiender som vil tillintetgjøre deg. For min del var det arkade som bød på mest moro, men for å få litt variasjon er det greit å sjekke ut de andre modiene innimellom. En annen morsom kuriositet er bonus-spillet Tekken Bowl. Kan du ikke se for deg Panda og Kuma spille en runde med bowling?

God, gammeldags underholdning

Rent teknisk syns jeg det er god flyt og dynamikk i TTT, spesielt med tanke på at det er over ti år gammelt. Om du har spilt for eksempel Tekken 3, som etter min mening er et av seriens absolutte høydepunkt, vil du finne igjen kjente og kjære figurer her. Til forskjell fra sine forgjengere må du forholde deg til «tag»-funksjonen for å bytte mellom dine valgte figurer. Det er helt nødvendig å gjøre seg godt kjent med dette, for et godt koordinert bytte med lagkameraten din kan ha mye å si for utfallet av kampen. Dette er definitivt en utfordring å mestre fullt ut, men gir bra utbytte og er veldig tilfredsstillende. Det er også slik at den figuren du ikke bruker for øyeblikket får kraftigere angrep om figuren du bruker blir kritisk skadet.

For folk som er fans av andre lignende spillserier sees Tekken på som spill for nybegynnere på grunn av at du kan komme unna med å trykke vilt på ulike knapper uten å måtte bruke mye tid på å sette deg inn i det. Jeg kan erfaringsmessig si at som middels god i Tekken blir jeg lett rundjult av folk som er virkelig gode, men av og til kan jeg glimte til og vinne. Derfor syns jeg at spillet har noe å by på både for erfarne veteraner og nybegynnere som er ute etter litt god underholdning innimellom. Noen vil nok bli skuffet over at utviklerne ikke har inkludert en nettspillingsmodus, men det er likevel mye god underholdning å hente her, selv om du ikke får spilt det på nett.

Etterfølgeren

I september kunngjorde Namco Bandai en oppfølger, og i Tekken Hybrid får vi en aldri så liten forsmak på denne oppfølgeren. Tekken Tag Tournament 2: Prologue er en slags demo, som har litt for lite kjøtt på beina. Her får du valget mellom å være Alisa, Xiaoyu, Devil Jin eller Devil Kazuya, som tilfeldigvis også er hovedpersonene i filmen som er med i Tekken Hybrid-pakka.

Her er det mange ting som har blitt videreført fra Tekken 6. Både interaktive brett og «bound»-systemet har blitt tatt med, og det hele føles litt som Tekken 6, bare med mulighet for parspilling. «bound»-systemet går kort fortalt ut på at hver enkelt figur har et angrep hvor man spretter motstanderen opp fra bakken og har mulighet til å angripe igjen og lage lange kombinasjoner for å gjøre mest mulig skade. Noe som er nytt er at du kan angripe med begge figurene dine samtidig, et såkalt «tag assault». Det vil si at ikke bare kan du bruke «tag»-kombinasjoner, du kan også angripe med begge samtidig og gjøre enormt stor skade på motstanderne.

Valget av figurer i demoen er balansert, men det hadde vært moro å få prøve noen flere enn bare fire forskjellige. Jeg ble hekta i begynnelsen, men ble fort lei fordi utvalget var såpass smalt.

Klisjéer og action

Sist, men ikke minst, kommer langfilmen Tekken: Blood Vengeance. For å være helt ærlig hadde jeg ikke store forventninger; filmer basert på spill er jo kjent for å være forferdelig dårlige, og jeg trodde ikke denne skulle være noe unntak. Siden jeg ikke har investert en formue i å kjøpe meg 3D-TV måtte jeg se den i 2D.

Filmen ser utrolig bra ut. Den har sine merkelige og cheesy øyeblikk, men sånt må nok forventes da dette er spekket av merkelig japansk humor. Historien var ikke så spennende som jeg kunne håpet, men for de som er fans av Tekken-serien vil det nok være interessant til en viss grad. Spenningsscenene kunne det gjerne ha vært flere av, for det ble litt kjedelig da de prøvde seg på følelsesmessig drama. Jeg ble ikke akkurat følelsesmessig engasjert, men jeg ble underholdt og mer kan man vel ikke forvente av en film basert på et spill.

Tekken Hybrid er en litt merkelig sammensetning av spill, demo og film. Det har ikke blitt gjort noen merkbare endringer med Tekken Tag Tournament HD annet enn på utseendet. Det ser likevel noe datert ut, mest på grunn av at bakgrunnene føles livløse og flate. Spillbarheten føles derimot konkurransedyktig sammenlignet med rivalene, til tross for at spillet er over ti år gammelt.

Tekken Tag Tournament 2: Prologue gir en lovende forsmak på hva vi kan vente oss som neste spill i Tekken-serien. Vakker grafikk, god spillbarhet og noen nye ting som Tag Assault og kombinasjonsmuligheter gjør demoen interessant i en begrenset periode. Utviklerne kunne likevel gitt tilgang til noen flere figurer for å gi demoen lengre levetid.

Filmen i pakka blir som en slags bonus, men for spesielt interesserte. Animasjonen ser veldig bra ut, men historien er veldig tynn og er nok ikke interessant annet enn for de som er fans av serien. Tekken Hybrid er en interessant sammensetning av spill, demo og film, som var moro for en gammel Tekken-fan som meg. I lys av det tror jeg nok at dette i hovedsak er en pakke som passer for å underholde fans mens de venter på Tekken Tag Tournament 2.

Tekken Hybrid kom utelukkende til PlayStation 3, den 23. november.