Anmeldelse

Nær bunnløs strategi

Spillet for de som tør fordype seg. Spillet for ekte strategieksperter.

Et av de få spill jeg noensinne har gitt opp å spille i løpet av den første timen, fordi det var for komplisert, er Victoria: An Empire Under the Sun fra svenske Paradox Interactive.

Jeg har haugevis av timer under beltet med andre Paradox-spill, som Hearts of Iron-serien og Europa Universalis 3, men da jeg startet Victoria så jeg umiddelbart at denne strategiknuten var enda hardere å løse.

Hvilket rike skal jeg velge?
Hvilket rike skal jeg velge?

Jeg vet jeg hadde klart å knekke koden hvis jeg hadde orket, men den gang jeg testet spillet fristet det lite å sette av mange timer til kun å forstå det, når jeg hadde så mange andre spill som lot meg ta av fra første sekund.

Dette er akkurat det samme problemet du må ta stilling til før du begir deg ut på detaljhavet Victoria 2 har å by på. Hvor lenge orker du å dykke for å finne den skinnende skatten som venter på deg på bunnen?

For holder du ut venter det et knallsterkt strategispill på deg, selv om det er godt gjemt under lag av komplekse detaljer, «bugs», ubalanser og vegger av tekst. Når du etter en lang stund har fått teken på Victoria 2 er det rett og slett herlig å kjempe om makten over hele verden fra 1836 til 1936. Vanvittig herlig.

Prøv og feil

Det er nemlig umulig å legge skjul på at Victoria 2 er et svært komplisert spill, fylt av underliggende mekanismer som ikke er lette å forstå og intrikate valg med uklare konsekvenser. På enkelte områder er likevel spillet forenklet og mer automatisert i forhold til det første Victoria, og utvikleren har gjort mye for å gjøre spillerens første møte med Victoria 2 mer overkommelig.

Du kan for eksempel velge å gå gjennom en lang rekke innføringssekvenser av varierende kompleksitet før du begynner å spille. Disse forklarer ganske mye. I tillegg til den lange manualen har det også blitt skrevet en egen strategiguide til Victoria 2, som gir mange hjelpsomme tips og advarsler.

En innledningssekvens om kamp.
En innledningssekvens om kamp.

Selv om alle disse støttehjulene er hjertelig velkomne er ingen av dem så gode som de egentlig burde være. Det har lenge vært åpenbart for meg at utviklerens styrke er å lage store intrikate systemer for hele verdener, og at brukervennlighet ikke bare havner i baksetet, men må klamre seg fast for harde livet til tilhengerfestet.

Slik blir guiden, manualen og innføringssekvensene grusomt kjedelige og ganske ofte uklare, fordi utvikleren rett og slett ikke er flink til å forstå hva slags hjelp nye spillere trenger. Da er det en kjempegod trøst at nettsamfunnet du finner på spillets forum er fylt av villige hjelpere. Du kan lære mye av å prøve og feile i spillet og stille spørsmål på forumet når du sitter fast.

Lær av historien

Så er det endelig tid for å forklare hva Victoria 2 egentlig går ut på. Spillet fungerer som en stor maskin som lar deg spille hundre år med historie som en av verdens mange nasjoner. Du styrer landet ditt, stort eller lite, gjennom kriger, historiske hendelser og drivende utviklinger, men bak kulissene foregår det utrolig mye mer.

Victoria-spillene tar nemlig ikke bare opp kampen om ressurser mellom mektige riker, slik så mange andre strategispill gjør, men handler også om alle de nær uendelig kompliserte byggeklossene som utgjør verdens nasjoner.

Disse byggeklossene er de forskjellige kulturene, folkegruppene, de politiske meningene, de politiske partiene, styreformene, lovene, klassene, kampen mellom klassene, utviklingen av klassene, utviklingen av ideer, økonomien, markedene, investeringsmulighetene og enda mye mer.

På denne måten tar Victoria 2 på seg en enorm arbeidsmengde, hvor du ikke bare må styre hva landet ditt gjør overfor andre nasjoner, men også de intrikate detaljene som avgjør utviklingen av hele befolkningen og samfunnet.

Politikk er kompliserte saker.
Politikk er kompliserte saker.

Det er da kanskje ikke så rart at ditt første møte med spillet vil minne mer om å løpe inn i en murvegg enn en dans på roser, og at mange av mekanikkene som styrer det hele fortsatt trenger noen oppdateringer for å fungere optimalt.

Et spill som handler om alt

Noe av det mest fascinerende med Victoria 2 er hvordan befolkningen din utvikler seg. Hvilken politikk du fører, avgjørelser du tar ved tilfeldige hendelser, skattenivået, budsjettallokeringer, nasjonale prioriteringer, arbeidsmarkedet og tilgjengelig teknologi avgjør alle hva som skjer med borgerne dine.

I det gamle Victoria måtte du forfremme folkene selv, men i Victoria 2 tar heldigvis datamaskinen seg av dette. Det er de strategiske avgjørelsene du tar som avgjør hvor mange arbeidsfolk, håndverkere, byråkrater, prester, soldater og så videre, som utvikler seg fra hovedsakelig bønder ettersom industrialiseringen sprer seg.

Det er disse som skal bemanne fabrikkene, kjempe i hærene og utvinne ressursene i landet ditt, og utvikle dem må du for å henge med i kampen. Alle klassene har forskjellige krav og utvikler politiske meninger desto mer du utdanner dem. Det er utrolig forfriskende å se et dataspill dykke ned i slike komplekse ting som i bunn og grunn er av de aller viktigste i vårt virkelige samfunn også.

I tillegg til å sjonglere utviklingen av befolkningen din må du også styre politikken, holde orden på forskjellige etniske grupper og få fart på økonomien – og disse er kun noe av sakene du må pusle med inne i landet ditt, og jeg har enda ikke begynt å snakke om alt du må gjøre overfor resten av verden.

Økonomien i Victoria 2 er et spesielt eksempel, for spillet har et veldig kult system for bygging av fabrikker og annen infrastruktur. Rike kapitalister bygger nemlig fabrikker av seg selv der de finner det lønnsomt. De gjør dette der du har tilgjengelig arbeidskraft og hvis de andre økonomiske forholdene er gode.

Slik behøver du ikke å stå for hele industrialiseringen selv, men kan i stedet la de rike i samfunnet gjøre deler av jobben uten at det koster nasjonen noe særlig. Mange av fabrikkene trenger likevel subsidier hvis du vil at de skal overleve, og det er ofte at kapitalistene ikke tar de aller beste valg når det gjelder hvilke varer de skal produsere.

Tyskland dannes!
Tyskland dannes!

Men det geniale med Victoria 2 er at det er ditt eget politiske system som avgjør mye av dette. Under kommunistisk styre tar du for eksempel alle disse valgene selv, og får full kontroll, men går da glipp av at kapitalistene bygger ting på egen regning.

Ikke la deg skremme

Alle disse detaljene og valgene kan kanskje virke som en overdose av strategi med skumle bivirkninger, men spillet hjelper deg også på veien. Godt kjent fra andre Paradox-spill, som Europa Unversalis: Rome – Vae Victis, er en meny full av delmål som styrer deg i en god retning.

«Cheese eating surrender monkeys!»
«Cheese eating surrender monkeys!»

Disse kan være små bonuser du får gjennom å utvikle forskjellige teknologier eller store historiske hendelser du kan gjøre til virkelighet hvis du oppfyller alle kravene. Da jeg spilte som Preussen var slike delmål til enorm hjelp når jeg skulle forsøke å skape et samlet Tyskland.

I tillegg til disse målene, som er forskjellige for hver nasjon, kommer det stadig mindre hendelser på rekke og rad som gjør spillet forskjellig fra gang til gang. Hver gang det kommer en slik hendelse får du et valg, kanskje du velger å slå ned på en minoritetsavis – og gjør dermed minoriteten mer militant, eller kanskje du lar avisen holde på – slik at befolkningen din blir mer liberal.

Et mylder av slike hendelser og den politiske utviklingen i landet ditt avgjør etter hvert styreformen din og hvilke lover befolkningen ønsker at du skal innføre. Det er virkelig morsomt å se hvordan spillet tar for seg den store politiske, vitenskapelige og historiske utviklingen på 1800-tallet, for selv om det er mye å holde styr på er det verdt å få det med seg.

God gammel krigsoppskrift

Victoria 2 handler ikke bare om politikk og samfunnsutvikling, mens også i aller høyeste grad om krig. Her følger spillet et velkjent system de fleste Paradox-fans kjenner godt fra Europa Universalis 3. Når hærer kjemper mot hverandre trilles en terning og bonuser fra ledere eller terreng legges til. Teknologi, forsterkninger og moral spiller også en stor rolle, og du kan hele tiden se hvor store tap hver hær har i løpet av slaget.

For å overta fiendens territorier må disse beleires godt og lenge, og du får dem automatisk etter en viss tid hvis beleiringen ikke blir brutt. Som vanlig blir ikke disse territoriene innlemmet i ditt eget land med en gang, men teller i stedet sammen med alle de utkjempede slagene mot et såkalt «krigstall».

Teknologi er viktig.
Teknologi er viktig.

Dette samlede «krigstallet» viser et bilde av hvordan krigen har gått. Har du for eksempel oppnådd 100, så har du knust fienden. Du bruker tallet når du stiller krav om fred. Her kan du ydmyke fienden, kreve at han betaler deg penger, gir deg landområder eller slipper fri andre nasjoner han kontrollerer.

Styrkene du velger mellom er de vanlige fra perioden – som infanteri, kavaleri og artilleri, men etter hvert som du finner opp ny teknologi blir bedre styrker tilgjengelige og mot slutten kan du også skaffe deg moderne våpen som fly og stridsvogner.

Det er dyrt å ha store hærer, spesielt hvis du har store flåter til havs også. Desto større militærbudsjett du har, jo lettere rekrutterer du gode generaler og mange soldater, men hvert rike har et øvre tak for hvor store styrker dets landområder kan støtte.

Krig er likevel kun et av redskapene du har å velge mellom når du skal takle verdens nasjoner, og du kan ikke bare angripe andre som du føler for. Hvis du går til krig uten en gyldig unnskyldning kan det få store konsekvenser for hvordan andre makter behandler deg. Er du for aggressiv får du raskt mange fiender.

Da kan diplomati være et nyttig verktøy. Her har spillet også flere lag, for det finnes mange stormakter i verden og mange mindre land som inngår i deres maktsfære. Ved å bruke din innflytelse kan du flytte disse over så de blir på din side, hvis du er mektig nok, og slik kan du skaffe deg mange nyttige allierte.

Opprørere! Heldigvis ikke mange om gangen.
Opprørere! Heldigvis ikke mange om gangen.

Du må også bruke diplomatiet flittig når du skal til å avslutte en krig, for det er nå det gjelder å få den størst mulige prisen for seieren eller slippe billigst unna hvis du har gått på en skikkelig smell.

Slik danner Victoria 2 et svært vellaget og helhetlig bilde på mange av elementene som må taes i betraktning når en nasjon skal styres. Det går dypere enn samtlige andre Paradox-spill og det sier ikke så rent lite.

Konklusjon

Victoria 2 er fortsatt et vanskelig strategispill, men er helt klart en stor forbedring fra sin forgjenger. Mange flere av spillets funksjoner er automatisert uten at du føler deg som en tilskuer og mangler kontroll. Spillet lider fortsatt av ubalanser – slik som ekstremt overdrevne mengder opprørere, noe svak kunstig intelligens hos fiender i kamp og hos investerende kapitalister, men jeg er sikker på at disse raskt vil bli rettet på i kommende oppdateringer.

Så til tross for slike mindre svakhetene og en grafikk som begynner å bli noe utdatert, sitter vi igjen med et utrolig dypt og sterkt strategispill. Utvikler Paradox skal også etter min mening ha enorme mengder ros for å lage et slik spill, som kan lære mange av oss mye om historie og samfunnsutvikling. Victoria 2 er svært ambisiøst, og jeg synes det lykkes svært godt.

Jeg utvikler verden og historien.
Jeg utvikler verden og historien.

Jeg har hele tiden vært usikker på hvilke karakter jeg endelig skulle gi. Spillet har svakheter og er fortsatt ikke godt nok tilpasset nybegynnere, men jeg synes det må rikelig belønnes for alt det våger. Victoria 2 tør å ta opp temaer de fleste andre strategispill ikke vil røre med ildtang, og det beveger seg til tider inn i sfærer som handler om læring og samfunnskritikk. Victoria 2 er strategi for «feinschmeckere» og det har dimensjoner de fleste andre spill ikke en gang kan drømme om.

Vurdering

Victoria II Windows Windows 9/10

Spesifikasjoner

  • Lanseringsdato: 13. august 2010
  • Plattform: Windows
  • Sjanger: Strategi
  • PEGI: Tillatt for alle
  • Utgiver: Paradox Interactive
  • Utvikler: Paradox Interactive

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen