Intervju

Anno 1404

LEIPZIG (Gamer.no): Samme dag som strategispillet Anno 1404 ble annonsert fikk Gamer.no en bitteliten kikk på spillet under Games Convention. I typisk tysk stil var det grafikken utvikler Blue Byte snakket mest om under visningen. Vi fikk blant annet se dynamisk vann, grønnsaksåkre i full 3D, lokal vindteknologi rundt klesvask og fantastisk gråe fjell.

Katedralen er et av hovedbyggene i Anno 1404.
Katedralen er et av hovedbyggene i Anno 1404.

– Vi har virkelig jobbet hardt med grafikken slik at det blir enda koseligere for spillere å bygge byene sine. Det er jo hele målet med spillet, sier Christopher Schmitz, sjefprodusenten fra Blue Byte.

Og han fortsetter:

– Grafikkmotoren er bygget helt fra bunnen av. Den er veldig skalerbar, slik at Anno 1404 skal være mulig å kjøre på et bredt spekter av PC-er. Alle skal få en smak av dette spillet.

Målet med Anno 1404 er å bygge en så stor sivilisasjon som mulig. Byene i dette spillet kan bli fem ganger så store som de vi så i Anno 1701. Her jobber det like mange personer på de største bygninger som det var innbyggere i nettopp Anno 1701. I tillegg til et enda bedre system for bygging, kan krigshissere også se frem til forbedringer.

– Vi jobber med et mye mer avansert militært system og et bedre militært grensesnitt, forteller Schmitz mens han viser oss et av de fine gresstråene i Anno 1404.

Orienten er med. Endelig litt eksotisk mat.
Orienten er med. Endelig litt eksotisk mat.

I denne utgaven får du også kontakt med en ny sivilisasjon, som du kan handle eller krangle med.

– Det er første gangen vi har med en annen kultur i våre spill. Vi har hørt på fansen og har derfor med Orienten i Anno 1404, sier sjefsprodusenten.

Spillet skal også være vanskeligere mot slutten enn tidligere utgaver, slik at spilleren hele tiden blir utfordret.

Det var som nevnt ikke mye vi fikk se av Anno 1404, som kommer til PC våren 2009. Vi fikk imidlertid svar på de merkelige titlene serien har hatt. Tidligere spill inkluderer nemlig Anno 1503, 1602 og 1701. Nå blir det altså 1404. Hvorfor disse underlige årstallene?

– He he. Hvis du legger sammen tallene blir det alltid ni. En av de originale utviklerne fra Østerrike kom opp med systemet, men ikke spør oss hvorfor han gjorde det, avslutter Schmitz.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen