Anno 1503: The New World

Anno 1602: Creation of a New World, fra Max Design og Sunflowers tok kanskje ikke spillverdenen med storm da det kom ut i 1998, men det viste seg som en bunnsolid kvalitetstittel som holdt seg lenge på bestselgerlistene, spesielt i den tysktalende delen av Europa hvor spillet kom fra. Anno 1602 kunne best beskrives som en moderne og mer avansert versjon av Blue Bytes klassiske The Settlers.

Side 4

Tysk kvalitet
Selv om grafikkmotoren i seg selv er relativt enkel er grafikken mildt sagt nydelig. De viktigste nøkkelordene er variasjon, fargerikhet og nøyaktighet. Detaljnivået på de utallige bygningene er utrolig høyt, og det er massevis av variasjon. Anno 1503 bærer absolutt preg av den nøyaktigheten som vi ofte finner i tyske og østerrikske spill. Enhetene dine er godt animerte, og byområdene dine yrer av liv. Det er ofte spennende å bare lene seg tilbake og nyte synet av et velfungerende samfunn. Alle de ulike sivilisasjonene i spillet har sine egne spesielle stiler. Eskimoene bor i igloer, mens stillehavsindianerne bor i primitive tømmerbygninger. Også villmarken yrer av liv, og hver enkelt klimasone har sine egne dyr. I polarområdene lever det isbjørner, pingviner og hvalrosser. I de tempererte områdene finner du ulv, hjort og rev, og på steppene kan du se elefanter, løver og antiloper. Og mye, mye mer. Det er tre forskjellige forstørrelsesnivåer, og du kan velge mellom fire isometriske kameravinkler. Spillet er i 2d, noe som utvilsomt vil irritere enkelte, men det hadde ganske enkelt ikke vært mulig med den samme enorme detaljrikdommen hvis utviklerne hadde laget spillet i 3d. Spillets introduksjonsvideo er også flott, og derfor er det litt synd at de fleste "videoene" i kampanjen kun består av skisser og tekst.

Den eneste innvendingen jeg har mot lyden i spillet er at alle enhetene dine har samme stemme (tilfeldigvis den samme som fortellerstemmen). Det er egentlig ikke noe problem, kun litt merkelig. Lydene ellers er både varierte og mange. Når du beveger deg over et område hører du lydene fra de bedriftene som befinner seg der. Er du over boligområdene dine hører du innbyggerne dine snakke, og heldigvis har de ordentlige stemmer i stedet for EA's typiske The Sims-stemmer. Musikken har jeg bare lovord om. Den er utrolig vellaget, og det er massevis av forskjellige melodier du kan høre på. Musikken passer godt til handlingen og hvis du har problemer kan du regne med deprimerende toner fra høytalerne. Går det derimot bra for deg får du lystige melodier som lett kan tvinge fram et lite smil. Det som spilles mesteparten av tiden er typisk europeisk middelaldermusikk, men når du beveger deg over områdene til en fremmed kultur hører du musikk som passer til denne. I krigssituasjoner får du også servert mer dramatiske melodier. De tyske utviklerne har virkelig gjort en god jobb med tanke på musikken, og det eneste som er litt trist er at du sjeldent hører mye av de litt mer internasjonale melodiene, da du antakelig vil bruke mesteparten av tiden over dine egne bosetninger. Dessuten vil de som liker å spille fredelig gå glipp av mange flotte og dramatiske komposisjoner som kun spilles i krigssituasjoner. Det er allerede en slags jukeboks inne i spillet hvor du kan velge hva du vil spille, men utvalget inkluderer kun et fåtall av melodiene i spillet. Jeg håper Max Design gir spillerne muligheten til å velge mellom alle de rundt 30 melodiene spillet har å by på hvis de patcher spillet.

Anno 1503 er kongen av sin sjanger, så enkelt er det. Hvis du liker spill som Settlers-serien, The Nations og Knights & Merchants, kan du ganske enkelt ikke gå forbi dette spillet neste gang du er i butikken. Det vil gi deg ukevis med underholdning, og du vil elske hvert sekund av det. Hvis du ikke har noen særlig erfaring med denne sjangeren, men generelt liker strategispill (både av den økonomiske og militære sorten), vil Anno 1503 være en ny og spennende opplevelse, og du vil garantert ikke angre på kjøpet. Det eneste potensielle problemet er at spillet er så stort og komplisert og burde hatt en større og grundigere manual. Derfor krever spillet litt innsatsvilje fra deg. Du må bruke noen timer på å lære det, men jeg kan love deg at det er verd hvert minutt du investerer i det. Anno 1503 har en skummel tendens til å spise opp tiden din slik at timene flyr uten at du legger merke til det. Spillet er avhengighetsskapende og stort nok til at du kan rekne med å spille det i uker og måneder. Mangelen på multiplayer er trist og spillet lider litt under dette, men som sagt er det håp om at utviklerne ordner med en multiplayer-patch om ikke alt for lenge.

Side 4