Anmeldelse

Anno 1503: The New World

Anno 1602: Creation of a New World, fra Max Design og Sunflowers tok kanskje ikke spillverdenen med storm da det kom ut i 1998, men det viste seg som en bunnsolid kvalitetstittel som holdt seg lenge på bestselgerlistene, spesielt i den tysktalende delen av Europa hvor spillet kom fra. Anno 1602 kunne best beskrives som en moderne og mer avansert versjon av Blue Bytes klassiske The Settlers.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Spillet konsentrerte seg om det å bygge opp et velfungerende middelaldersamfunn, og selv om det inneholdt muligheten for krig var det den økonomiske delen utviklerne hadde konsentrert seg om. Det tok ikke lang tid før skaperne av spillet kunngjorde at en oppfølger var under utvikling, og allerede sommeren 2000 frydet strategientusiaster seg over de første skjermbildene fra etterfølgeren. Det tok imidlertid svært lang tid for spillet å bli ferdig, men nå slipper vi å vente lenger. Anno 1503: The New World er tro mot originalens grunnleggende gameplay, men inneholder nok nye elementer til at ingen vil føle seg skuffet.

I oppdagernes fotspor
Anno 1503 tar oss tilbake til de store oppdagelsesreisenes tid, tiden da Christopher Columbus gjenoppdaget Amerika og alle ville ha en bit av den nye verden. Her får du muligheten til å bygge opp ditt eget imperium og skape din egen fremtid i en verden som ennå ikke har blitt temmet av sivilisasjonen. Du representerer en europeisk nasjon med utpreget tysk byggestil, og i tillegg til dine europeiske konkurrenter må du finne deg i å dele den nyoppdagede verden med ni innfødte stammer. Disse inkluderer eskimoer, arabere, aztekere og indianere. En eksotisk blanding, med andre ord. Hvordan du forholder deg til dine nye naboer er helt opp til deg. Du kan handle med dem, inngå allianser med dem eller gå til krig mot dem. Uansett hva du gjør vil du oppdage at Anno 1503 er et omfattende spill som krever at du evner å konsentrere deg om flere ting samtidig. Spillet inneholder tre spillmodus: Kampanje, uendelig spill og scenario. Det er veldig fristende å droppe kampanjen til fordel for det litt mer Sim City-aktige uendelige spillet, for så å kunne spille etter dine egne mål og ønsker. Anno 1503 er et spill som for alvor legger opp til at du skal spille på dine egne premisser. Kampanjen er heller ikke ille, og vanskelighetsgraden i denne er jevnt stigende slik at den representerer en fin måte å lære spillet å kjenne på. Spillet inneholder naturligvis også noen opplæringsoppdrag, og du kan egentlig bare glemme å gå i gang før du har spilt igjennom dem.

I bunnen av Anno 1503 ligger det en enkel, men detaljert økonomisk modell. Du trenger sivile nybyggere for å få et økonomisk fundament for hæren din, og for å kunne bygge avanserte bygninger (mer om det senere). For at disse sivile skal ha noen interesse av å bli med på laget ditt må staten din kunne oppfylle deres behov. Skal den kunne det må du sikre tilførsel av en rekke produkter, og det å skaffe dem er ikke alltid like enkelt. Hvis du, for eksempel, skal dekke innbyggernes behov for tøy må du først bygge en sauegård som kan produsere ull. Denne ullen må du bearbeide i en veverhytte eller et veveri for å lage tøy. Tøyet selger du så via markedet ditt. Etter hvert må du også skaffe ferdigsydde klær til folket (de hardbarkede pionerene du starter spillet med lager klærne sine selv, men når økonomien blomstrer blir innbyggerne dine etter hvert rike aristokrater som er hevet over den slags håndarbeid), og da må tøyet bearbeides sammen med pels i en skredderhytte før det blir klær av det. Når du skal lage en slik produksjonskjede er beliggenhet et nøkkelord. En hver bygning har en radius den virker innenfor. Gårder og liknende har en liten radius hvor det må være plass til det som dyrkes. Foredlere som veveriet har en mye større radius, og de som arbeider der vil hente råmaterialer fra gårder som ligger innenfor denne radiusen. Alternativt vil de hente råmaterialer fra lagerbygninger, men dette er mindre effektivt da råmaterialene først må skipes til lagerbygningen og så fra lagerbygningen og inn til foredleren. Du har begrenset med transportarbeidere, så mye ineffektivitet her vil føre til flaskehalser i produksjonssystemet ditt. Denne økonomiske modellen kan på mange måter minne litt om den som danner grunnlaget for gameplayet i Industry Giant-serien fra JoWooD.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden