Ape Escape 2

Det var en gang en tid hvor mennesker og aper levde stillferdig og harmonisk side om side. I likhet med med mye annet, skulle det vise seg at dette ikke skulle var lenge. En superintelligent professor startet et prosjekt hvor han skulle lage ”monkey helmets” (ape-hjelmer). Disse hjelmene gir apene en usedvanlig tilførsel av intelligens.

Den sterkestes rett Banene er i begynnelsen små og enkle, slik at du kan bli kjent med spillet. Videre blir banene mer komplekse og større, og vanskelighetsnivået øker proporsjonalt. Banene har uheldigvis ikke hele den friheten som du måtte ønske, men fortsatt krever de kreativitet og kløkt for å løse enhver situasjon. Det er ofte kun én vei som leder til løsningen. I tillegg til alle våpnene som du kan benytte deg av, har noen baner ekstra kjøretøyer som ofte er nødvendige for å greie banen. Du kan regne med å komme over snøscooter, store roboter og ubåter. Samtidig som banene går ut på å fange aper, bør du også bruke tiden på å samle inn så mange mynter som mulig. For disse myntene kan du bruke til å spille et slags pengespill. Der kan du vinne minispill, bilder, historier, filmer, tips, fakta med mer. Dette gir spilleren en ekstra utfordring og gir også spillet en ny dimensjon. Innimellom banene dukker det opp en boss, og de er selvsagt også aper, bare mer onde og vanskeligere å fange. I likhet med de ”vanlige” apene har også bossen en svakhet. Det gjelder å finne ut hvordan apen skal bekjempes. Noen står stille mens de synger eller andre kommer i så stor fart at du kan finte unna dem. Som regel burde det gå greit å overvinne de, da de ikke er altfor vanskelige.

Ape Escape har 3 minispill integrert. Disse kan du åpne opp ved å få fremgang i spillet og samtidig samle mynter.

• Monkey Dance: Du skal prøve å spille en sang på noen trommer. Venstre analoge knapp styrer apens venstre hånd og omvendt. Videre skal du da bevege apen riktig i en hel sang. Piltastene du skal trykke beveger seg nedover skjermen, og det gjelder å koordinere det slik at det passer inn i rytmen og sangen. Etter at slik sang er ferdig, får du en tilbakemelding ved karakterer fra 1-10, hvor 1 er dårligst. Flere sanger kan åpnes opp, og det er også mulig å spille mot hverandre og såkalt ”freestyle”. På "freestyle" kan du selv kontrollere apen uten noen form for musikk. Det er bare å tromme i vei.
  • Monkey Football: Et utrolig morsom fotballspill. Du skal kontrollere ditt ape-lag i disse hardbarkede fotballkampene. Målet er selvsagt å få flest mål før tiden er inne. Forskjellige baller gir forsellig antall mål, og apene blir slitne etter hvert, dermed må spillerbytte også foretas. Apene du fanger i spillet, blir tilgjengelig i dette minispillet. Har du da fanget ”gode” aper, kan du sette sammen et topp fotball lag.
  • Monkey Climb: Her skal du kontrollere en ape som skal klatre opp. Her gjelder det å få tak i bananene og unngå fuglene og alle de andre hindrene. Dersom du er en av de som slenger kontrollen din når du ikke greier noe, så vil du sløse en kontroll eller 2 her. Denne minimodusen er utrolig utfordrende og vanskelig.

Selve spillet støtter ikke multiplayer, men disse 3 minispillene gjør det, og det er aldeles morsomt. Noen ganger vil du garantert skru på konsollen kun for å spille disse minispillene. Felles for dem er at de er enkle og utfordrende. Spillet satser mye på humor og underholdning. Samtidig vil det appelere til de store så vel som de yngre spillerne. Grafikken er veldig pen å se på, men mangler detaljer og finesser for å hevde seg like godt som de bedre spillene når det angår grafikk. Banene, apene og helten er alle pene å se på, men skulle gjerne sett at det dryppet vann fra helten etter at han kom opp av vannet og lignende godsaker. Konseptet løper linjen ut ved den underholdende musikken som spillet server. Dette er ikke noen live band opplegg, heller morsom ”super-mario”-musikk. Imidlertid når den ikke helt opp på karakteren på grunn av at det rett og slett ikke fenger bra nok hele tiden.

Ape Escape 2 er et utrolig morsomt og underholdende spill. Et godt ape-konsept gir deg mange underholdende timer bak skjermen. En relativ morsom historie setter deg godt i gang. Ved hjelp av en håv og en del andre våpen skal du fakke disse hårete skøyerne. Du kan spare mye tid ved å peile inn apen i ape-detektoren og finne ut informasjon om den. Er den sulten kan du lokke den mot deg ved å hive banan-boomerangen mot den. 3 utrolig morsomme minispill vil garantert gi deg en latterkule eller 2, og her har du også mulighet til å spille med din venn. Dersom du liker de gode gamle spillene hvor onde bosser dukket opp i ny og ne, er Ape Escape 2 intet unntak. Ape-lederen Specter og de 5 råtøffe apene som skal hjelpe han har en usedvanlig uvane for å dukke frem når du minst venter det. Produsenten har lagt til en ekstra utfordring ved å åpne opp for diverse ting dersom du gjennomfører spillet flere ganger. Imidlertid er vanskelighetsgraden på spillet litt for lavt. Det er relativ lett match å gjennomføre det. Ape Escape 2 vil passe de fleste som har et øye for plattform-spill og tar velvillig imot god underholdning i slengen. Dersom du har noe innherdig imot aper eller rett og slett ikke liker trynet på dem, kan du heller tenke deg to ganger om. Uansett, sjarmerende for de store og morsomt for de mindre og alt i alt et godt underholdende spill.