Anmeldelse

Arc: Twilight of the Spirits

Arc: Twilight of the Spirits er bygd opp som de fleste rollespill; informasjon fåes gjennom samtaler, karakteren bygges opp gjennom kamper og du flytter deg rundt på et verdenskart. Så hvorfor er dette spillet verdt å legge merke til?

Side 1
Side 2

I alle rollespill er historien et viktig element, og det er nettopp her Cattle Call har gjort en genistrek. Verden er delt mellom mennesker og deimos, noen intelligente vesener som stammer fra monstre. I tillegg til diverse fordommer om hverandre, konkurrerer de om den knappe, ikke-gjenvinnbare magi- og energiressursen "spirit stones", som er Arc: Twilight of Spirits’ svar på mana. Ikke bare forpestes verden av kampen mellom mennesker og deimos, men mennesker sloss mot mennesker og deimos mot andre deimos. Det er nok av konflikter å ta av med andre ord. Midt i all denne elendigheten finner et menneske og en deimos kjærligheten, noe som selvsagt er strengt forbudt og må straffes. I en kamp blir de to atskilt, og de får med seg hver sin gutt fra tvillingene de har rukket å få. Og det er disse tvillingenes liv vi skal følge.

Unik vinkling på historien
Kharg er den av tvillingene som ser ut som et menneske. Han er oppvokst som en prins i en menneskeby, med de goder som følger det. På grunn av diverse hendelser, bestemmer han seg for å utrydde deimosene. Tvillingen Darc er derimot vokst opp som en dårlig behandlet slave i deimos-delen av verdenen. Siden han er halvt menneske og ikke ser ut som en skikkelig deimos, blir han uglesett av de andre. Darc vinner etter hvert deimosenes tillit, og vil rydde verden for de onde menneskene, sett med deimosenes øyne. Det eneste han vet om sin mor, er at hun er menneske. Ingen av tvillingene vet om hverandre, hva det spesielle fødselsmerke de deler betyr, eller om sine spesielle krefter. Når en verdenstrussel åpenbarer seg, blir målet både å redde verden og utslette den andre rasen.

Dette høres kanskje ut som en smørje av klisjeer, uten at det nødvendigvis er et svakhetstegn. I Arc: Twilight of the Sprits får du nemlig gleden av å få spille både Kharg og Darc, og får dermed se historien fra begge sider. Du begynner som Kharg, og etter en stund bytter du til Darc, så tilbake igjen og så videre i den duren. På denne måten får du en helt unik dybde i historien, det er både engasjerende og utrolig godt fortalt. Det er også store forskjeller i ressursene de to har til rådighet fra begynnelsen av. Du vil fort erfare at ting sjelden er så svart/hvitt som de først gir inntrykk av. Ulempen er at når du har vendt deg til og blitt komfortabel med å spille en av dem, må du bytte over til den andre. Fordelen er at kampene blir mer interessante, siden de to har hver sin gruppe følgesvenner, og alle har sin måte å slåss på, sine styrker og svakheter.

Innovativt kampsystem
Følgesvennene er mennesker, deimos og monstre du møter på din ferd, som velger å følge deg. Historien vil vise at de har hver sine grunner til å gjøre det. Du får rett og slett innblikk i en sammensatt og helhetlig verden, hvor hver skjebne påvirkes av andres, alt på en troverdig måte. I begynnelsen kan spillet virke litt kjedelig og langtekkelig, men det tar seg kraftig opp etter hvert. For å kunne forflytte deg fra verdensdel til verdensdel, får Kharg et luftskip. Dette kan også brukes som våpen, og kan bygges på med deler du får kjøpt. Darc har et mytisk vesen kalt Pyron til samme formål. Den aler du opp selv ved å fange en søt liten ting kalt Firble, gi den litt mat og vips har du en Pyron som kan fly deg rundt. Den kan også kalles på i kamper, og kan læres forskjellige kampteknikker gjennom å spise spesielle typer mat.

På kampfronten viser Arc: Twilight of the Spirits også en innovativ side. Det er turbasert, men med en litt mer strategisk vri enn det vi finner i for eksempel Final Fantasy X. Hver runde må du nemlig velge om du vil bevege deg, angripe eller plukke opp ting fiendene legger fra seg på bakken. Du kan også gjøre alt på en gang hvis det passer seg sånn. Bevegelsesmomentet er viktig, siden hvert våpen selvsagt har forskjellig rekkevidde. Hvis du stiller deg i riktig posisjon kan du dessuten angripe flere fiender på en gang, eller to fra gruppen kan gå sammen i et kraftig angrep. Deltagerne i gruppen din kan stå i veien for hverandre, så den som skal angripe ikke rekker fram til fienden. Du må også tenke på gruppedeltagernes posisjon i forhold til hverandre når du skal helbrede eller kaste "buffs". Du har også tilgang på ulike magiformler og spesielle kampteknikker, som alle krever "spirit stones", og er fantasifulle og svært godt laget.

Og slik blir du sterkere
Karakterene dine bygges opp på to måter. Gjennom kampene går du automatisk opp grader, som igjen fører til mer liv og lignende. Hvordan en høyere grad påvirker karakteren din får du ikke bestemme. Med gradene følger også klasse, som måles i stjerner. Hver stjerne åpner opp ulike magiformler og ferdigheter du kan lære deg hvis du har de poengene magiformelen eller ferdigheten krever. Poengene, eller "skill points" som de heter, får du gjennom kampene de også.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden