Asphalt: Urban GT

Liker du lukten av svidd gummi og lyden av et tresifret antall hestekrefter? Asphalt: Urban GT inneholder begge deler. Har N-Gage endelig fått sitt første, skikkelige bilspill?

På storbytur med bilen Nå som vi har tatt for oss modusdelen av spillet er det vel på tide å krype enda lenger under panseret. Spillet inneholder en mengde lisensierte biler fra produsenter som Volkswagen, Lamborgini, Nissan, Aston Martin, Jaguar og Ford. Alle bilene er gitt forskjellige kjøreegenskaper - noe som fører til at hver bil oppfører seg unikt. I tillegg inneholder spillet gode muligheter for å trimme og fikse på bilene, slik at de får et enda mer særegent preg. Skikkelige gatebiler krever selvfølgelig skikkelige gatebaner - noe de absolutt får i dette spillet. Her får man muligheten til å leke seg både i New York, Miami, Hong Kong, Paris og en rekke andre steder. Banene er både utfordrende og varierte, og har stor gjenspillingsverdi.

Den kunstige intelligensen til motstanderne i spillet er god, og du vinner sjelden løp i "Evolution"-modusen om du ikke er godt skjerpet. Arkademodusen inneholder i tillegg en meget konfigureringsvennlig vanskelighetsgrad som gjør det enkelt å finne det nivået som passer akkurat deg. Kontrollsystemet i spillet er også fullt konfigurerbart, og det går rimelig fort å lære seg hvordan de grunnleggende kontrollfunksjonene fungerer.

Et vakkert skue Spillets grafiske presentasjon er også meget solid - i alle fall i N-Gage-sammenheng. 3D-grafikken er rett og slett strålende, og plasserer seg helt i toppen som noe av det mest imponerende så langt til denne konsollen. Grafikken flyter i tillegg godt - selv om den under intens spilling av og til kan ha en tendens til å hakke en smule. Banedesignen er god og variert, og de forskjellige bilene er godt animerte. Menydesignet i spillet er enkelt, lett manøvrerbart og solid gjennomført.

Lydeffektene er også gode, selv om de kanskje ikke stråler like mye som spillets grafiske presentasjon. Bilene har en fin og tydelig motordur, men det er meget liten forskjell på lydeffektene fra bil til bil - noe som er litt skuffende. Musikken i spillet er både livlig og rytmisk, og passer godt inn sammen med resten av spillet. Den kan likevel bli noe kjedelig og monoton i lengden, men det er ikke noe voldsomt alvorlig problem sett i den store sammenhengen.

Konklusjon Asphalt Urban GT er et spill som uten tvil beviser at N-Gage-plattformen er kapabel til å håndtere bilspill. Innholdet i spillet er meget omfattende, og når grafikken i tillegg er så utsøkt som det den er blir det veldig vanskelig å ikke anbefale denne tittelen til alle dere N-Gage-eiere der ute i de norske hjem. Selvfølgelig finnes det forbedringsmuligheter også her, men dette er likevel en av de beste og mest underholdende titlene til N-Gage så langt. Det vil være et overgrep mot din egen N-Gage om du lar være å ta dette spillet i nærmere øyesyn.