Anmeldelse

Atari viser sin 2006-kolleksjon

Bransjebladet Manual dro med Atari til Lyon for oppleve New York og 2006-titlene til den franske utgiveren.

Side 1
Side 2

Act of War-tilleggspakke(PC)
Slippdato: Mars 2006

Idet jeg kom inn på Act of War-visningen viste det seg at den franske sjefsutvikleren hadde bodd i Stavanger i seks år, så vi kom i prat om det. Og når jeg skal sette meg ned kremter en polsk spilljournalist og sier at han har jobbet på Sirkus Merano som breakdancer i seks måneder. Men tilbake til spillet: den første utvidelsen til Act of War introduserer to nye elementer (i tillegg til 50 nye flerspillerkart): leiesoldater og marinefartøy. Leiesoldatene er spesialstyrker man kan leie i korte perioder, som kan gjøre stor skade på fiendene, men som bruker penger svært fort. Marinefartøyene var mest imponerende, med ubåter, destroyere og hangarskip som kan støtte krigen som foregår på land. Act of War var et imponerende bra RTS-spill da det kom, og utvidelsen ser ut til å løfte spillet til nye høyder. En helt ny kampanje, som foregår i New York, følger selvsagt også med.

Skjermbilde fra Desperados 2

Desperados 2: Cooper's Revenge (PC)
Slippdato: Ikke fastsatt

Manual elsker westernspill, og det til tider frustrerende Desperados-spillet fortjener absolutt en oppdatering. Med blendende vakker 3D-grafikk snakker vi nok en gang om detaljbesatt strategi der man kontrollerer flere karakterer med unike egenskaper. Nytt i denne versjonen er at man kan styre karakterer direkte fra førstepersonsperspektivet, og når man utfører lange strategisekvenser kan man se disse fra dramatiske kameravinkler, så det hele minner om en ekte westernfilm.

Driver: Parallell Lines (PC, PS2, Xbox)
Slippdato: Første kvartal 2006

Etter fadesen med Driv3r, som mange ble skuffet av, prøver Atari å berge lisensen på rett kjøl igjen. Dette gjøres i stor grad ved å bringe spillet ”back to basics”, og fokusere på det som var gøy i det opprinnelige Driver: nemlig å kjøre biler fort i trafikken. Åstedet er New York på 70-tallet med en mengde fantastiske lisensierte sanger på soundtracket, og fokuset er mye mer på bilkjøring og lettbeint action enn de kronglete skytesekvensene som ødela for mange i Driv3r. Hvorvidt dette er nok til å lokke spillerne tilbake til lisensen er uvisst. Men Atari har et ess i ermet som de håper skal overbevise skeptikerne, men det må vi vente til januar for å få vite mer om.

Skjermbilde fra TimeShift

Timeshift (PC, Xbox 360, Xbox)
Slippdato: Sommer 2006

Med en svært selvsikker amerikaner i spissen, var TimeShift et spill som imponerte ganske bra. Laget for Xbox 360 og PC (med Xbox-versjon senere), forsøker spillet å få oss til å tenke nytt i en sliten førsteperson-sjanger. Tiden kan nemlig bremses, stoppes og spoles tilbake, noe som kan skape mye moro for spillere. Hva med å stoppe opp tiden, gå frem til fienden og ta fra han geværet? Spillet vil foregå over 40 nivåer, og skal vi tro utviklerne vil det revolusjonere førsteperson-sjangeren.

For vår del er det litt for tidlig å trekke den slutningen, for over 40 nivåer kan man fort gå lei av å spole tiden frem og tilbake og skyte soldater, men forhåpentligvis har Atari noe ekstra på lager som de ikke har avslørt om TimeShift enda.

Dungeons & Dragons Online: Stormreach (PC)
Slippdato: Første kvartal 2006

World of Warcraft har kapret mange nye spillere til det stadig voksende MMO-markedet, og med Dungeons & Dragons-lisensen i ryggen er mye lagt til rette for Ataris angrep på markedet. I motsetning til andre MMO-spill foregår Stormreach i en enkelt by, med masse grotter og hemmeligheter under byen. Kampene er mer interaktive enn i vanlige MMO-spill, idet man må angripe ved å trykke aktivt på musa. De fem minuttene vi fikk herje rundt i en grotte ga absolutt mersmak, vi snakker om mer interaktive miljøer enn i for eksempel WoW, med hemmelige rom, feller og skattekister i ekte D&D-ånd.

Skjermbilde fra Crashday
Les også
Anmeldelse:

Crashday (PC)
Slippdato: Februar 2006

Fra Tyskland kommer noe så unikt som Tony Hawk blandet med Burnout og TrackMania. Vi står ovenfor et lekkert bilspill der man både kan kjøre seriøse løp, eller kaste alle hemninger over bord og lage sine egne vanvittige baner med ramper, looper og sinnsyke hopp. Fysikkmotoren og følelsen av å sveve gjennom luften på vei mot sin sikre død var det ingenting å si på. Bilen kan også kontrolleres litt i lufta, slik at man kan gjøre stunts og komboer som i Tony Hawk.

Det eneste vi kunne utsette på spillet, til tross for at det så veldig moro ut, var at det ikke så ut til å ha spesielt mye dybde. Men om Atari velger å gi ut spillet som en lavpristittel, kan vi fort se en stor salgssuksess i Crashday.

Alone in the Dark (Xbox 360)
Slippdato: Ikke fastsatt

Den store overraskelsen på Go Play var neste kapittel i Alone in the Dark-serien. Den lille snutten viste ikke spesielt mye fra spillet, bortsett fra at utviklerne virker ganske inspirert av Resident Evil 4. Spillet foregår i Central Park i New York, og nytt i sjangeren er at man faktisk får muligheten til å kjøre biler og andre kjøretøy. Grafisk ser det ut til å utnytte mulighetene neste generasjon byr på.

Med alt fokus på juletitlene, er det modig av Atari å invitere journalister til å ta en titt på spillene som kommer til neste år. Men samtidig er det litt godt å vite at verden ikke ender i desember, som mange i bransjen nok ofte har følelsen av i november måned. Vi ser frem til neste Go Play, forhåpentligvis i New York ...

Denne artikkelen står på trykk i Manual #20, 2005. Reproduksjon på Gamer.no etter tillatelse fra Manual.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden