Åtte av ti barn spiller dataspill ukentlig

Spilling er en stadig mer populær fritidsaktivitet.

Stadig flere spiller dataspill, og dette gjelder også de under 17 år. I en ny undersøkelse utført av Medietilsynet, hvor to tusen barn har blitt spurt om deres medievaner, er det kun 6% av de spurte som svarer at de aldri spiller dataspill overhodet. Nesten åtte av ti spiller dataspill ukentlig, og tilsammen sier 92% av guttene og 75% av jentene at de spiller én gang i uken eller oftere.

Dette er en økning fra 2010, der andelen som spilte ukentlig var 71% hos guttene og 41% hos jentene. Men Medietilsynet påpeker at de har endret spørsmålsformuleringen denne gangen, for å bedre fange opp spilling på mobile formater, noe som kan være med å forklare den store forskjellen. Det samme kan nok den generelle økningen i bruk av smarttelefoner med omfattende spillegenskaper.

61% av guttene sier de spiller én gang per dag, eller mer. 38% av jentene sier det samme. Interessant nok holder den generelle andelen som spiller minst én gang per dag seg stabil i hele aldersspekteret, mens andelen som spiller dataspill av og til synker med alderen. Blant 9-11-åringer sier 40% at de spiller én gang i uka eller mer, mens kun 23% av barna i aldersgruppen 15-16 år sier det samme. 25% av jentene i denne aldersgruppen sier de aldri spiller i det hele tatt.

Minecraft er svært populært hos barna.

Alle (gutter) elsker Minecraft

Rapporten sier også noe spennende om hvilke spill som foretrekkes. Hos gutter fra 9-11 år er det den svenske indiesuksessen Minecraft som regjerer. Hele 27% sier de spiller det populære spillet, hvor målet er å bygge og overleve i en uendelig, Lego-aktig verden. I aldersgruppen 12-14 år spiller 25% av guttene Minecraft, men her har Call of Duty-serien tatt over spilltoppen – på tross av at de fleste spillene i serien har attenårsgrense. 35% av guttene i denne aldersgruppen foretrekker Call of Duty, mens 27% heller spiller FIFA. Populariteten til begge disse seriene øker med alderen. Blant gutter på 15-16 år foretrekker 50% Call of Duty, mens 34% foretrekker FIFA. Minecraft holder tredjeplassen, med 17%.

Hos de yngste guttene er Call of Duty-serien langt mindre populær. Kun 7% av guttene mellom 9-11 år spiller de voldelige actionspillene. 19% av dem spiller imidlertid FIFA, så fotballinteressen starter åpenbart tidlig.

På jentesiden er det helt andre spill som regjerer. De yngste foretrekker spill som GoSuperModel (40%) og MovieStarPlanet (34%), mens de litt eldre går over til The Sims og Tetris. 29% av jentene fra 12-14 år liker The Sims best, mens andelen synker noe i den høyeste aldersgruppen. 13% av jentene fra 12-14 elsker Tetris, mens andelen øker til 19% hos de litt eldre. Alexey Pajitnovs hjernetrimklassiker er altså fortsatt svært populær, snart 30 år siden sin debut i Sovjetunionen.

Utvalget foretrukne spill hos de eldste jentene viser at mobilspill som Draw Something og Wordfeud også er svært populære, men også her sniker Call of Duty seg inn. 10% av jentene i aldersgruppen 15-16 år liker det påkostede krigsspillet best. Interessant nok er det ingen massive flerspillerspill å finne blant de spurte barnas favoritter.

Call of Duty-serien blir mer og mer populær med alderen.

– Noe som er interessant er de store kjønnsforskjellene på hvilke spill gutter og jenter foretrekker. Det er tydelig at jenter liker sosiale nettspill, sier seniorrådgiver Thomas Haugan Hepsø hos Medietilsynet til avisen Bergens Tidende.

Tror de voksne har kontroll

Barn har generelt den oppfatningen at voksne har kontroll på hva de spiller. 40% mener foreldrene vet «mye» om spillene de bruker tid på, mens 33% tror foreldrene vet «endel». Men foreldrene har også svart på spørsmål, og her røper så mye som en tredjedel av dem at de ikke vet hvilken aldersmerkning det er på spillene barna har spilt. Andelen av unge barn som spiller dataspill myntet på voksne har imidlertid gått ned, så det later til at foreldre har blitt flinkere til å ta ansvar.

– Det er interessant at foreldre er mer opptatt av og bekymret for tidsbruk enn av innhold, sier Eva Liestøl, direktør for brukertrygghet i Medietilsynet, i en artikkel om undersøkelsen på tilsynets nettsted. Hun fortsetter:

Les også
Anmeldelse: Modern Warfare 2: Stimulus Package

– Undersøkelsene tyder på at foreldre er engasjerte i barnas mediebruk, det er gledelig siden foreldre er barnas viktigste rådgivere.

FIFA er svært populært hos guttene. Har fedrene skylden?

Barn og unge har selvsagt mange andre interesser enn dataspill. Men det er i stor grad ulike typer medier som dominerer deres hverdag. Internett brukes daglig av 61% av barna, mens 30% innrømmer å surfe noen ganger i uken. 49% er daglig innom sosiale nettsteder som Facebook, GoSuperModel og MovieStarPlanet, mens 46% ser på TV eller film hver dag. 28% leser daglig bøker og blader.

De unge bruker også mye tid på fysisk aktivitet. 24% sier de holder på med sport eller trener hver dag, mens 55% gjør dette noen ganger i uken og 9% gjør det én gang i uken. Det vil altså si at nesten 90% av barna sier de driver idrett eller trening ukentlig. Tallene for sosialt samvær med andre barn er ganske like; 17% er daglig sammen med venner, hjemme hos hverandre eller ute, mens 64% svarer at de er dette flere ganger i uken. Over 90% bruker fritiden på å være sammen med venner minst én gang i uken.

Så godt som alle barna har tilgang på mobiltelefon, og fire av fem bruker mobilenes kamera og musikkavspillingsmuligheter. 71% bruker mobilen til spill, mens 54% bruker nettet via mobilen.

Les også: Funcom jobber med Lego-nettspill
Les også: – Ingen spilling etter midnatt

Siste fra forsiden