Sniktitt
baja2tp

Baja

SAN FRANCISCO (Gamer.no): De fleste som har PlayStation 3 har et forhold til MotorStorm, et av de bedre slippspillene til konsollen. Baja er ikke helt ulikt dette bilspillet, men her vil man ta det meste mye lenger. Flere av de som har jobbet med Baja i 2XL Games de siste to årene har vært med på å skape MX vs. ATV-serien, og har således mer enn nok erfaring i sjangeren. I Baja skal imidlertid det meste blir større og mer ekstremt.

Sanseløs bilaction

Vis større

Trailer: Baja


– Det som gjør dette spillet så spesielt er de enorme landskapene du kan ferdes i. Fjell du ser i horisonten kan faktisk bestiges med ditt kjøretøy, sier 2XL Games-sjef Rick Baltman til Gamer.no.

Store landskap

Totalt er verdenen 360 kvadratkilometer stor, delt opp i ni ulike baner. Disse banene gir et mylder av forskjellige løp og moduser. Her kan du kose deg i ørken i Nevada, Canyon Lake og Arizona eller i mer frodige landskap på en øy utenfor Mexico.

– Totalt har vi laget over 100 baner av ulike typer, noe som skal gi noe slikt som 30-40 timer spilletid, hevder Baltman.

Rick Bateman er svært fornøyd med sitt Baja, og det med god grunn. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)
Rick Bateman er svært fornøyd med sitt Baja, og det med god grunn. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)

Karrieremodusen er i seg selv omfattende. Her starter du med en slitt Volkswagen-boble som du raskt kan bytte ut med raskere kjøretøy. Du tjener nemlig hele tiden penger og poeng ved å prestere i de ulike løpene, og disse kan brukes til å oppgradere eksisterende biler eller å kjøpe helt nye. Alle kjøretøyene er lisensierte og du kan således hygge deg med å vrake «ekte» biler. Her har vi Volkswagen, Jeep, Ford, Toyota og Hummer – bare for å nevne noen.

Løpsvariantene virker også interessante, og her er fokuset på nettopp variasjon.

– Du kan kjøre sirkelløp, vanlig racing fra A til B, «rally» og «hillclimb». Du kan også ta ulike utfordringer basert på hvilken bilklasse du kjører, sier 2XL Games-sjefen.

Vi kikket litt på «hillclimb», og ble umiddelbart imponert. Bruken av brettenes topografi er tatt til det ekstreme og du blir tatt med på en berg-og-dalbane-tur uten sidestykke. Dette bør bli en vinner for racinginteresserte spillere. Videre synes vi modusen «freeride» virket lovende. Her står du stort sett fritt til å utforske de enorme brettene i stor hastighet. Halsbrekkende stunt er et herlig krydder til sightseeingturen.

Vi hygget oss med Baja i racingstol med tre store skjermer. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)
Vi hygget oss med Baja i racingstol med tre store skjermer. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)

– Man kan også spille ti sammen eller mot hverandre over nett. Her har vi blant annet løpet «Baja 1000», som kan ta opptil 2-3 timer å fullføre. Vi har også støtte for opptil fire spillere samtidig lokalt via delt skjerm, sier Baltman.

Noen annet vi bet oss merke i under testingen av Baja var den gode fysikken. Her oppfører bilene seg helt naturlig når det krasjes og veltes, og det blir uhyre spektakulært når dette skjer i høye hastigheter på et terreng fullt av farer. Skademodellen virker også avansert, men når det gjelder denne må du være forsiktig. Du har nemlig sponsorer som betaler deg for gode prestasjoner, men du kan bare glemme penger om du krasjer i stykker sponsorskiltet på bilen din.

Til sist er det flott at veien hele tiden deformerer seg ettersom den blir kjørt opp og sladdet på – det skaper en uforutsigbar og involverende spillopplevelse.

Bedre enn Motorstorm

Som vi har vært inne på ligner Baja en smule på MotorStorm, men Baltman er raskt ute med å fortelle at hans spill vil gjøre det meste langt bedre:

Brettene er uhyre store, og du kan kjøre stort sett over alt.
Brettene er uhyre store, og du kan kjøre stort sett over alt.

– MotorStorm er det vi kaller en tunnellracer. Her blir du geleidet fremover på banene, nærmest litt innestengt i miljøet. I Baja kjører du virkelig offroad, du kan kjøre absolutt hvor du vil på banene. Fysikken gir også en mye morsommere, men vanskeligere, spillopplevelse. I tillegg har vi et mye mer dynamisk veidekke på banene våre.

Og Baltman fortsetter gjerne:

– Vi har også en mye større karrieremodus som kan runde 40 timer om du spiller gjennom alt. Du kan også oppgradere de lisensierte bilene og klassene her.

Sjefen legger imidlertid ikke skjul på at det har vært en utfordrende prosess å sette sammen et såpass omfattende bilspill.

– Det har egentlig ikke vært ett enkelt element som har pekt seg ut som mest utfordrende. Alt har krevd mye av oss, særlig nå som hele sulamitten skal sette sammen til et fiks ferdig spill, sier amerikaneren.

Baltman avslører likevel at det spesielt én ting han er stolt over å ha fått til:

– Fysikken! Den er jeg veldig stolt av. Dessuten er det kult at bilene kan ta skikkelig skade.

Det blir hektisk etter hvert som veien fullstendig endrer karakter.
Det blir hektisk etter hvert som veien fullstendig endrer karakter.

Grafikkmotoren virker i det hele tatt svært solid i Baja. Brettene har en tegnedistanse tatt ut av en egen verden, og det er ekstra deilig å tenke på at man faktisk kan kjøre til steder man så vidt kan skimte i horisonten. Detaljrikdommen er også herlig, selv den minste kaktusen ser autentisk ut. Bilmodellene er flotte og oppfører seg naturlig på veien, og slitte sandveier har neppe vært bedre laget i et racingspill tidligere. Bruken av bevegelseståke er også god, og fartsfølelsen når du suser rundt i hektiske løp sitter som et skudd.

Konklusjon

Vi skulle så gjerne sett mye mer av Baja, for dette virker som et offroad-spill fra øverste hylle. Banevariasjonen, bilene, fysikken og grafikken – alt er av høyeste klasse. Det er også herlig å merke seg at kampanjedelen fremstår som svært omfattende og variert og at flerspillerdelen blir et show uten like lokalt og over nett. Dette kan bli spillet som går MotorStorm en høy gang i denne sjangeren, og vi ser frem til å teste det ytterligere nærmere slippdatoen.

Baja gis ut på Xbox 360 og PlayStation 3 og kommer ut 29. august i år.

Kommentarer (24)

Forsiden akkurat nå

Til toppen