Anmeldelse

Ballistics

Dette spillet burde hatt epilepsiadvarsel på skjermen. Ballistics er rett og slett det raskeste spillet jeg noensinne har spilt, og sannsynligvis det raskeste jeg noensinne kommer til å spille. Det tilsynelatende enkle konseptet er som følger: Kjør en sykkel gjennom magnetiske tunneller mot 7 andre uten hastighetsbegrensning. Førstemann som fullfører tre runder er vinneren.

Side 1
Side 2
Side 3

Kjent konsept? Ja, bevares, men du verden så pent utført. Den uhyre raske grafikkmotoren sørger for at alle musklene i kroppen er i helspenn i det du suser gjennom tunnellene. Når speedometerets benevning er mach, skjønner du selv hvilke sinnssyke hastigheter det er snakk om.

Hvorfor ikke spill kan slippes på likt verden rundt, er meg et mysterium. Jeg husker godt for noen år siden da Delta Force kom ut over et halvt år tidligere i USA enn i Europa, og da jeg som spillbutikkarbeider fikk ganske mange sure miner da jeg måtte be dem smøre seg med tålmodighet. Det samme er tilfellet med Ballistics. Det har vært ute i flere måneder allerede i USA, men i butikkhyllene her til lands er det lite å se til boksen, så - med min heller dårlige tålmodighet var det duket for nettbestilling og pakke-over-Atlanteren.

Kontrollsystemet er det veldig lett å bli kjent med - gass med musknappen, bruk turboknappen til å nå de store hastighetene og rull til høyre og venstre for å unngå hinder og ligge rett vei i forhold til neste sving. Du har også muligheten til å huke deg av magnetfeltet for å få tak i spesielle bonuser, men pass på; sykkelen akselererer nemlig ikke uten kontakt med veggen.

Egentlig gjør ikke sykkelen mer enn noen hundre kilometer i timen; såvidt raskt nok til å være konge på Autobahn, men straks du kjører over et gult felt og klasker inn spaceknappen aktiveres turboen, og det er nesten så du kjenner det i kinnene i det farten nærmer seg 1 mach; 330 meter per sekund.

Ikke glem å puste
Da smeller det, og lyden blir borte - får du med deg flere turboer på veien kan det gå fortere og fortere. Og fortere og fortere. For øyeblikket ligger persen på litt i overkant av 2700km/h - da er det omtrent så teksturene på veggene går baklengs, og man glemmer å puste.

Derfor er det noen ganger velkomment med noen røde hindere man kan brake inn i. Alt som er rødt er nemlig der for å stoppe de som bryter fartsgrensen, i tillegg til at sykkelen får seg et kraftig støt og blir varm. Nedkjøling av motoren kan du enten gjøre ved å kjøre over blå felt eller ved å trykke på nedkjølingsknappen din. Ulempen ved sistnevnte er at det samtidig er en bremseknapp, så det gjelder derfor å unngå de helt store motortemperaturene.

Med en god kjøler kan du holde motoren kald. Spillet byr nemlig på en neve dollar hver gang du vinner et løp, og disse kan du bruke på å oppgradere sykkelen; motoren, kjøleren, setet og frontpartiet. Du kan også bruke penger på å lagre spillet slik at du slipper å starte på nytt hvis du skulle tape tre løp på rad - en løsning jeg synes er ganske smart fra Grin.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden