Anmeldelse

Bandits: Phoenix Rising

Hva får man hvis man blander bilspillet Insane med skytespillet Serious Sam, rører godt og tilsetter litt av filmen Mad Max mot slutten? Du gjettet det: Bandits: Phoenix Rising, fra de svenske utviklerne Grin. I dette heftige actionspillet får du enorme landskaper, armerte biler og tonnevis med våpen. En god blanding, ikke sant?

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Bandits foregår i en typisk postapokalyptisk fremtid. Tredje verdenskrig har ødelagt det meste av livsgrunnlaget på jorden, og bare de sterkeste klarer å overleve i den karrige ødemarken. I denne fremtidsverdenen finnes det en mektig by, Jericho. De som bor der nyter godt av rimelig fruktbare marker og god beskyttelse mot alle farene som lurer på utsiden av Jerichos sterke bymurer. Dette setter Jerichos innbyggere i en særstilling i forhold til de som bor i ødemarken. Disse er nemlig avhengig av korn fra Jericho for å kunne overleve, og samtidig er Jerichos innbyggere avhengig av olje og annet som de på utsiden har tilgang til. På utsiden av Jerichos murer er det fire hovedgrupper som kjemper om makten. Alle er mer eller mindre lovløse, og Rewdalf og Fennec, spillets to helter, er lederne for Wolfpack, som er den minste av de fire gjengene. De livnærer seg hovedsakelig ved å plyndre og stjele, og er med andre ord ikke typiske "good guys", noe som er litt forfriskende. Hovedrivalene til Wolfpack er en gjeng som kaller seg Flaming Pumpkins. Disse driver på med stort sett det samme som The Wolfpack gjør, men i større skala siden de er en større gruppe. De andre grupperingene er de fanatisk religiøse og teknologisk avanserte Enclaves og de militaristiske Crusaders.

Som i de fleste postapokalyptiske framtidsvisjoner med respekt for seg selv, spiller tungt armerte hjemmesnekrede kjøretøy en viktig rolle i Bandits verden. De som har sett en eller flere av Mad Max-filmene burde ha en rimelig god idé om hva jeg snakker om her. Det er i hovedsak disse kjøretøyene spillet handler om, for i de aller fleste av spillets 24 oppdrag kjører du rundt i en eller annet pansret bil for å spre så mye ødeleggelse som mulig hos fienden. Som oftest med spill av denne typen er bakgrunnshistorien syltynn. Den fungerer godt som begrunnelse for de forskjellige oppdragene, men heller ikke mer. Den går i korthet ut på at Rewdalf og Fennec planlegger å stjele en haug med gull som befinner seg inne i den strengt bevoktede byen. Dette virker i utgangspunktet umulig, men så begynner ryktene å gå om et mektig våpen fra fortiden. De andre klanene begynner å jakte på dette, og spillets to helter finner raskt ut at dette våpenet kan være akkurat det de trenger for å komme inn i Jericho.

Action for alle pengene
Bandits er et rent actionspill. Skyt først, og så skyt litt til etterpå bare for å være på den sikre siden, for sannsynligheten er stor for at hvis noe først beveger seg så er det også fiendtlig (men hvis det mot formodning ikke skulle være det så er ingen skade skjedd, for spillet registrer nemlig ikke skudd på vennligsinnede kjøretøy). Fredelige øyeblikk er sjeldne, og mesteparten av tiden er du i kamp med tre-fire andre kjøretøy samtidig. Det blir med andre ord raskt veldig hektisk, og har du ikke raske reflekser og god kontroll over musa kan du like godt bare glemme dette spillet med en gang. Hvis du imidlertid har litt erfaring med actionspill kan dette lett bli spillet for deg. På mange måter minner Bandits om litt eldre actionspill, spill fra tiden før alt ble så komplisert. Selve spillfølelsen kan likne litt på den du får i spill som Unreal Tournament og Serious Sam - spill som følger en enkelt regel : Skyt eller bli skutt. Bandits tilbyr timevis med heftig underholdning perfekt for deg som ikke krever sniking og komplekse strategier. Likevel er det ikke slik at du kommer noen vei hvis du fosser frem mot fienden uten å tenke på annet enn å skyte på dem. Du må hele tiden passe på å bruke landskapet til din fordel, og når du har flere fiender på nakken samtidig (altså stort sett alltid) må du prioritere hvilke som skal tas først. Hvis du prioriterer feil eller angriper/forsvarer fra feil sted tar det ikke lang tid før bilen din ligger spredt utover slagmarken i form av rykende vrakrester. Det kan også være lurt å utforske avsidesliggende deler av kartet, for du kan regne med å finne både ammunisjon og ekstra skjold liggende i skjulte daler eller steder som er vanskelige å komme til.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden