Bandits: Phoenix Rising

Hva får man hvis man blander bilspillet Insane med skytespillet Serious Sam, rører godt og tilsetter litt av filmen Mad Max mot slutten? Du gjettet det: Bandits: Phoenix Rising, fra de svenske utviklerne Grin. I dette heftige actionspillet får du enorme landskaper, armerte biler og tonnevis med våpen. En god blanding, ikke sant?

Side 4

Flerspiller
I tillegg til de 24 singleplayerbrettene kommer Bandits med 9 brett spesialdesignet for multiplayer. For å kunne spille over Internett må man installere Gamespy Arcade (som følger med), og du må ut av selve spillet for å starte dette. Siden spillet ikke er kommet ut i hele verden ennå, var det vanskelig å finne aktive servere under testen av spillet. Dessuten hadde jeg problemer med at spillet ikke startet ordentlig selv når jeg fant en server, men sammen med en annen som hadde samme problemet fant jeg til slutt en løsning på dette. I følge Grin jobbes det for å fikse problemet, og hvis du skulle få trøbbel er det lett å få hjelp på spillets forum, hvor utviklerne er svært aktive. Det er også snakk om å starte en egen Bandits-server, noe som nok vil redusere lagging. Du kan selvfølgelig også spille over LAN, og det skal egentlig ikke mange spillerne til før det blir moro. Det er to forskjellige spillmoduser å velge mellom - "deathmatch" og "team deathmatch". Det er i grunnen litt rart at det ikke er mulig å spille "capture the flag" eller andre litt mer fantasifulle spillformer, da de store landskapene og forskjellige kjøretøyene egentlig er gjør spillet godt egnet til dette. Noen ikke-voldelige spillformer kanskje vært ekstra bra, siden når man først har spilt i gjennom spillets 24 oppdrag kan man nok være litt lei av å skyte på alt og alle.

Lyd og grafikk
Bandits inneholder imponerende to og en halv time med musikk, og mesteparten av det er veldig bra. I motsetning til andre spill holder Bandits seg ikke til en spesiell musikkstil, og du får alt fra rock til techno. Lydeffektene er egentlig nokså gjennomsnittlige. I utgangspunktet er motorlyden til kjøretøyet ditt veldig kul, men problemet er at den ikke helt henger med når du akselererer, og den blir derfor litt monoton i lengden. Våpnene kunne det også vært litt mer futt i. Heldigvis er det bare å sette musikken litt høyere enn lydene, så overdøves de små manglene spillet har her. Det er massevis av tale i spillet (mengden tale kan konfigureres, noe som absolutt må sies å være en bonus), og selv om skuespillerprestasjonene er noe varierte må jeg si at han som spiller Rewdalf (skytteren) virkelig gjør en god jobb. Han klarer å få selv den mest håpløse vitsen til å bli morsom, og de mange kommentarene hans spriter virkelig opp spillopplevelsen. Spillet er forresten proppfullt av humor, både i form av dialoger og tilfeldige kommentarer fra Rewdalf og Fennec.

Grafikken har jeg litt delte meninger om. Landskapene er gigantiske og bra laget. Du får alt fra fjell og daler til sletter og platåer, og det meste ser faktisk ganske realistisk ut. Problemet er bare at de fleste landskapene rett og slett er litt for tomme, og de inneholder svært få spektakulære detaljer. Bandits har en veldig avansert grafikkmotor, men den kommer liksom aldri helt til sin rett. Eska skryter både av Hardware T&L, Chrome & Bump Mapping og Pixel Shading, men disse delikatessene legger man sjelden merke til, siden områdene de virker på (kjøretøyene) blir så små i forhold til det svære landskapet rundt. I forhold til den verdenen Bandits foregår i er disse tomme og øde landskapene ganske forståelige, og spillbarheten hadde nok dessuten vært en helt annen hvis man hele tiden ble nødt til å se seg for slik at man ikke kolliderte med trær og hus. Men likevel, rent utseendemessig kunne nok spillet ha vært litt mer spennende. Litt mer variasjon hadde heller ikke vært dumt. Bandits ser likevel ganske bra ut. Kjøretøyene er svært detaljrike, du kan for eksempel se hvordan fjæringene virker når man kjører. En av hovedgrunnene til at spillet totalt sett er flott å se på er en bunnsolid fysikkmotor som sørger for at kjøretøy og annet oppfører seg realistisk i forhold til terrenget. Hvis man har tid til det er det en nytelse bare å kjøre rundt og studere hvordan bilen blir påvirket av underlaget. Eksplosjonene ser også imponerende ut, og det samme gjelder støvskyene som virvles opp etter bilene.

Side 4