– Battlefield 3 selger PC-deler for milliarder

Analytikere mener årets argeste spilloppgjør går utover de andre spillene.

Rivaleriet mellom Battlefield og Call of Duty er klart etablert. Det skjedde nok allerede før Battlefield-sjefen erklærte at han vil se Call of Duty råtne. Høsten kan bli veldig spennende, særlig siden Call of Duty sprenger rekorder med hver nye utgivelse.

Analytikerne gjør seg også opp tanker om hvem som vinner krigskappløpet i høst, og IGN har tatt en prat med et utvalg av dem.

Kannibalisering

Det virker å være enighet om at Battlefield 3 har en usedvanlig stor oppslutning på PC, samtidig som Call of Duty er ekstremt populært på konsoll. Salgsforventningene viker derimot betraktelig. Anita Frazier fra NPD Group tror at Battlefield kan tjene inn mer penger hvis man regner med digitalt innhold. Jesse Divnich fra EEDAR mener derimot at Call of Duty kommer til å selge omtrent dobbelt så mange spill.

Call of Duty er alltid populært.

Gjengen ser derimot ut til å enes om at begge spillseriene nok oppfyller salgskravene til utgiverne. Blant annet på bekostning av de fleste andre spill. Batman: Arkham City, The Elder Scrolls V: Skyrim og Assassin's Creed: Revelations antas å være forholdsvis upåvirket. De andre storspillene ser ut til å lide allerede.

Trofaste spillere

– Begge burde selge bra, og jeg tror ikke de kannibaliserer hverandre noe særlig i starten. Konkurransen om nettspilling kommer derimot til å være veldig sterk. Mange nettspillere kommer til å bevege seg mellom de to spillene, et viktig poeng for salg av utvidelser, sier Billy Pidgeon fra M2 Research.

Battlefield 3 kan gi serien et ordentlig comeback.

– Jeg gjetter at 80 prosent av de som spiller Call of Duty hovedsakelig gjør det på nett, og jeg ser ikke for meg at de hopper av. Det er de 20 prosentene som kan bevege på seg, og jeg tror at for hver Call of Duty-spiller sm går over til Battlefield så blir en ny født, spekulerer Pachter.

Ted Pollak hos Jon Peddle Research tar også opp spennende mersalg.

– Modern Warfare og Battlefield kommer til å øke salget av Xbox 360-er og PlayStation 3-er. Viktigere er det kanskje at, noe pressen gjerne overser, Battlefield 3 ser ut til å fremprovosere opp mot en milliard amerikanske dollar (cirka 5,6 milliarder norske kroner, journ. merk) i salg av nye PC-er og deler til dem. Kun Crysis har hatt en slik innvirkning på salget av maskinvare, sier han.

Call of Duty: Modern Warfare 3 utgis den 8. november. Battlefield 3 kommer noe tidligere, den 27. oktober. Begge utgis hovedsakelig til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3.

Les også: Activision tjener fett på kartpakker
Les også: Vår seneste sniktitt på Battlefield 3
Les også: Vår seneste sniktitt på Modern Warfare 3

Les også
Anmeldelse:

Siste fra forsiden