Sniktitt

Battlefield 2

Oppfølgeren til superspillet Battlefield: 1942 er på trappene. Vi tok en tur til Electronic Arts presserom her på E3 i Los Angeles, for å få en eksklusiv smak på hva verden har å glede seg til.

- Battlefield-franchisen har solgt tre millioner kopier. Det er ingen vits å forandre på oppskriften, og det handler fremdeles kun om å ha det moro. Dette er ikke en simulator, gjør Electronic Arts-representant Sean Decker klart.

Med andre ord ønsker utviklerne denne gangen å videreføre franchisen, ikke forandre den. Og det kan være lurt - Battlefield: 1942 er av mange hyllet som tidenes skytespill. Det har blitt en farsott på Internett, og i Battlefield 2 får spillerne enda større muligheter enn før. Ikke minst når det gjelder å skille seg ut fra andre spillere; når du begynner vil du få muligheten til å tilpasse figuren din til det fulle, blant annet ved å spesielle kjennemerker som dukker opp på drakten din og kjøretøyene dine.

Og spillet vil holde oversikt over utviklingen din - du vil kunne gjøre deg fortjent til medaljer, og alltid ha oversikt over dine egne statistikker. Og alt blir lagret slik at du får en følelse av karakterutvikling.

Moderne krigføring på en enkel måte
Enklere og mer fleksibelt er stikkord denne gangen. Som kjent er Battlefield-serien primært et spill du nyter sammen med andre enten over lokalt nettverk eller Internett. Ènspiller-delen har aldri vært i fokus, og det er den ikke nå heller. Det blir enklere å finne servere i Battlefield 2, og utviklerne gir deg for eksempel muligheten til å filtrere dem ut etter land for optimale ping-tider. Det er fremdeles så arkade som det kan få blitt. I følge Decker skal ikke spillere måtte slå opp i manualen - alt skal være intuitivt og enkelt å forstå.

Det første vi ble vist var et urbant byområde. Forskjellen fra de forrige spillene er sterk - byene i Battlefield 2 ser virkelig ut som byer. Det er bygninger og gater overalt, og du får virkelig følelsen av å befinne deg i et slikt område. Decker beskriver det som mer "tettpakket" og urbant.

Vi er vitne til en bykrig helt fra begynnelsen av. En soldat gjemmer seg bak noen blikkplater. Decker forklarer oss at en blikkplate er tynne greier, selv om de er laget av metall, og kuler kan og vil gå gjennom dem og såre personen bak. Men spillere kan likevel gjemme seg bak mer solide gjenstander for trofast beskyttelse. Du vil på samme måte kunne stå bak en tynn vegg og skyte hvem som enn må befinne seg på andre siden, så her hjelper det kanskje med forutanelser eller synske evner.

Jernfugler på skjøre vinger
Helikoptere er med i Battlefield 2, akkurat som de ble introdusert i Battlefield: Vietnam. Spillere har en mengde våpen tilgjengelig for å felle disse fra himmelen, blant annet ved å bruke varmesøkende raketter. Men helikopterne kan slippe ut "flares" for å lure de varmesøkende rakettene vekk fra seg.

Samarbeid er viktig i Battlefield 2. Men utviklerne vil ikke at spillere skal henge seg for mye opp i å måtte skrive til hverandre. Derfor har de implementert et nytt kommunikasjonssystem som enkelt og greit går ut på å trykke forskjellige knapper for å gi ut ordrer og andre meldinger. Det høres kanskje ut som akkurat det de gjør i originalspillet, men det er virkelig forskjellig og nytt. Spillere kan også innta sjefsroller og gi ordrer til andre spillere. De kan for eksempel bruke kartet til å plassere ut "waypoints" som soldatene må følge, eller designere mål som må utslettes.

Grafikken er imponerende. Det er ikke det kolossalt store steget fra forrige spill når alt kommer til alt, men det er mer enn nok til å rettferdiggjøre en oppfølger. Det har nok mer å si at spillet virker mer komplekst - mer tettpakket - og fullt av små detaljer som ikke var mulig forrige gang. Hylser faller ned på bakken, de har implementert troverdige "ragdoll"-effekter, og animasjonene til soldatene er utrolig godt gjennomført.

Atmosfæren er viktig i Battlefield-serien, og lydsystemet er videreutviklet fra forrige gang. Serien har alltid vært kjent for optimale lydeffekter som har gitt et usedvanlig realistisk preg, og dette forbedres bare i oppfølgeren. Her har vi "dopler"-effekter og alt det andre teknopratet - til og med lufttettheten er med i beregningen.

Sjokkerende morsomt
Kanskje morsomst var muligheten til å gjenopplive falne kamerater ved bruk av elektrosjokk. Vipp dem frem og rop "clear!", og din kjære venn vil straks våkne opp igjen. Men føler du deg litt ond i øyeblikket kan du utføre elektrosjokk nok engang etter han har våknet opp, for å få ham til å besvime atter engang. Vil Battlefield 2 være full av soldater som løper rundt og kjemper med bruk av elektrosjokk? Tvilsomt, men tanken er morsom.

Presentasjonen var kort, og det er tydelig at utviklerne ikke vil røpe altfor mye enda. De fire skjermbildene i denne artikkelen, er dessverre de eneste som er sluppet på det nåværende tidspunkt. Vi forbereder oss på å gi dere mer informasjon etter som tiden går, frem til lanseringsdatoen som foreløpig ikke er fastsatt, men som Electronic Arts mener ligger omtrent ett år frem i tid.

Siste fra forsiden