Sniktitt

Battlestations: Midway

Battlestations: Midway, fra SCi og Mithis Entertainment, blander sanntidsstrategi med heftig action. Vi fikk se en presentasjon av spillet i Stockholm, og her er våre inntrykk.

Battlestations: Midway var på mange måter det mest interessante spillet vi ble vist under demonstrasjonen av spill fra den britiske utgiveren SCi. Spillet utvikles av Mithis Entertainment, som akkurat er ferdige med romstrategispillet Nexus: The Jupiter Incident og som jobber med det tilsynelatende svært artige turbaserte strategispillet Creature Conflict: The Clan Wars. Strategi er også en sentral del av Battlestations: Midway, men grunnen til at det ser så spennende ut er kanskje mest det at spillet ikke helt passer inn i noen etablerte sjangere.

I dagens konservative spillindustri er det relativt uvanlig at utgivere tør å eksperimentere med de fastlagte sjangerne, på tross av at det nettopp er "ukategoriserbare" spill som har en tendens til å tilby de mest minneverdige opplevelsene. Dessuten er det alltid spennende å oppleve noe en ikke har opplevd før, og i dag er det dessverre alt for få spill som faktisk føles som nye og ferske opplevelser.

USA vs. Japan Battlestations: Midway foregår under andre verdenskrig, og tar for seg kampene mellom amerikanerne og japanerne i Stillehavet. Spillet starter med de skjebnesvangre hendelsene i Pearl Harbour, hvor japanerne åpnet angrepet på USA ved å bombe stillehavsflåten deres sønder og sammen. Det hele avsluttes ved slaget om Midway, som var strategisk svært viktig fordi den nasjonen som hadde kontroll over Midway var nær nok motstanderen (altså fastlands-USA og Japan) til at den kunne sende bombefly dit. I all enkelthet kan vi beskrive Battlestations: Midway som et sanntidsstrategispill hvor du selv, når som helst, kan gå inn og kontrollere enhetene dine direkte (om de er fly, båter eller ubåter). I starten vil du kun kontrollere en enkelt båt, men etter hvert som du gjør deg fortjent til det vil du få kontroll over en stor flåte bestående av slagskip, ubåter og hangarskip.

Spillet skal passe både for de som liker simulatorer og de som liker spillene sine relativt enkle. Om du er ute etter detaljer kan du blant annet detaljstyre reparasjonssystemene på de ulike båtene dine, og takket være den realistiske skademodelleringen kan du påføre fiendens fartøyer spesifikke skader (som å ødelegge våpen eller motorer). De individuelle kanonene og våpenstillingene på båtene har en begrenset sikteradius, noe en smart spiller vil utnytte for å komme i en slik posisjon at hans fartøy kan påføre fienden mest mulig skade uten at fienden kan slå tilbake med full styrke. Selve siktesystemet er svært enkelt å kontrollere, men du må naturligvis ta hensyn til avstanden til målet og det faktum at kanonkulene bruker litt tid på å komme seg dit de skal.

RTS som FPS
Du kan selvfølgelig også overlate siktingen til datamaskinen og spille Battlestations: Midway som et vanlig sanntidsstrategispill om du vil. Med mindre du kun har ett skip må du uansett overlate enkelte av detaljene til datamaskinen, men heldigvis ser denne ut til å gjøre en god jobb (men samtidig ikke så god at det ikke lønner seg for en erfaren spiller å overta). Taktikken styrer du "ovenfra" ved hjelp av et nautisk kart, og det er fullstendig mulig å ikke gå inn i 3D-modusen overhodet. Da misser du riktignok noe av det beste med spillet, nemlig den lekre grafikken. Her har vi store eksplosjoner, massive røykskyer og, naturligvis, en svært realistisk og flott gjengivelse av havoverflaten. Detaljnivået er høyt, og alle modellene ser autentiske ut.

Hovedkampanjen vil være historiedrevet, og lar deg spille på den amerikanske siden i krigen. Oppdragene er basert på virkelige slag, og er historisk korrekte. Hvert oppdrag kan ta opp mot to timer å spille gjennom, så varighet ser ikke ut til å bli noe Battlestations: Midway kommer til å mangle. Etter hvert som du spiller gjennom kampanjen låses det også opp seks ekstra vanskelige oppdrag der du får prøve deg som kommandør for den japanske flåten. Spillet kommer også med et flerspillermodus, og her får opp til 16 personer spille samtidig. I stedet for å kontrollere hver sin hær får de kontroll over hver sin enhet, og naturligvis er det slik at de ulike enhetene har sine egne styrker og svakheter. Ubåter blir, for eksempel, spillets svar på snikskyttere. Det ser ut til at flerspillermodusen blir et av de viktigste salgsargumentene for spillet, og SCi planlegger å gi ut mer informasjon om denne i tiden som kommer.

Konklusjon
Battlestations: Midway virker nyskapende og spennende, og selv om det naturligvis ikke er det første spillet i historien som blander sanntidsstrategi med action, er det et spill som skiller seg ut fra mengden og ikke virker som noe vi har sett tusen ganger før. Gameplayet ser ut til å være rimelig dypt, og komme med en rekke detaljer som seriøse gamere vil sette pris på. Samtidig ser det ut til å tilby et enkelt brukergrensesnitt og nok automatikk til at det ikke blir noen absolutt nødvendighet å lese manualen. Spillet skal etter planen lanseres til PlayStation 2, Xbox og PC, og mens PlayStation 2-versjonen vil komme med litt mindre detaljerte teksturer, er Xbox og PC-versjonene relativt identiske. I utgangspunktet virker spillet rimelig sentrert mot det tradisjonelle PC-markedet, så det blir spennende å se hva slags mottagelse det får hos konsollpublikumet. Lanseringen er satt til sommeren neste år.

Siste fra forsiden