Anmeldelse

Beyond Divinity

Det er ikke alltid de spillene vi hører mest om som er de beste. Mindre utviklere og utgivere har ofte problemer med å nå ut til folkemassene, fordi de har begrenset reklamebudsjett. Alle hørte om Neverwinter Nights, men ikke lenge etter denne kassasuksessen kom Divine Divinity et rollespill de færreste hørte noe om, men som mange av de innvidde anså som på høyde med både Neverwinter Nights og Morrowind. Nå har den skjulte edelstenen fått en oppfølger, og det er bare å krysse fingrene for at denne får en litt enklere vei mot allmenn anerkjennelse enn forgjengeren.

Bundet til en dødsridder
Beyond Divinity foregår noen år etter Divine Divinity. Det er ingen forutsetning å ha spilt gjennom det første spillet, men det vil gi historien mer dybde. Begge utspiller seg i det samme universet, men i forskjellige verdener. Du våkner i en heller utrivelig celle, og oppdager at en sadistisk demon har bundet din sjel til en ondskapsfull dødsridder. Ettersom du er en lysets tjener er ikke dette en ønskelig situasjon, og dødsridderen er heller ikke spesielt begeistret over å måtte tilbringe all evighet sammen med deg. Dere finner fort ut at eneste mulighet er å samarbeide, og snart begynner kampen for å rømme fra fangehullet og frigjøre seg fra demonens forbannelse.

Dette åpner for et nytt element i forhold til Divine Divinity; muligheten til å styre to personer. I tillegg finnes det en håndfull "summon dolls" som du kan mane frem og kontrollere etter at du har funnet dem. Disse dukkene kan også oppgraderes og utrustes med våpen og utstyr etter eget ønske. Selv om de ikke er direkte nødvendige kan det være en nyttig strategi å satse på slike. Spillet kan når som helst pauses ved å trykke mellomrom på tastaturet, slik at du alltid får tid til å tildele kommandoer til alle i gruppa. Dette er spesielt nyttig i forbindelse med bruk av magi og helsebringende drikker. To andre nyttige hurtigknapper er ctrl + venstre museknapp, som angriper nærmeste fiende, og alt, som markerer alle objekter i nærheten som kan plukkes opp.

Foregår i Divinity-universet
Det meste av handlingen utspiller seg i Nemesis, en verden som tidligere var dominert av det fredelige raanaar-folket. Disse var kjent for å kunne åpne dører, eller rifter, mellom ulike verdener. Dette er kunnskap du er interessert i, ettersom dere har et håp om at en gammel bekjent av dødsridderen vil være i stand til å reversere sjelebindingen. Problemet er at hun bort i Rivellon (verdenen fra Divine Divinity), og at en bataljon av demoner har gjort sitt for å utrydde alt som har med raanaar å gjøre. Faktisk har de vært så effektive at den gamle rasen av mange kun blir ansett som en myte. Med en tvers gjennom ondskapsfull følgesvenn og en mektig og lettere aggressiv demon i hælene er det ingen enkel oppgave du har foran deg.

Nemesis er en mørk og dyster verden preget av ondskap, kaos og lava, og står således i skarp kontrast til Rivellons grønne gress og vakre sommerfugler. Likevel er det aldri noen tvil om at de tilhører samme univers. Du vil finne mange referanser til Rivellon og steder du besøkte der i det første spillet. Dette er med på å gi inntrykk av helhet og dybde i både historien og universet.

Beyond Divinity Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 7. mai 2004
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Digital Jesters
  • Utvikler: Larian Studios

Kommentarer (15)

Forsiden akkurat nå

Til toppen