Bilspillet det aldri ble noe av

Bizarre Creations siste dager var proppet med kreativitet.

Videospillbransjen er hard. Spillutviklere åpner og lukker dørene kjappere enn mange av oss skulle ønske, og flittige hardtarbeidende og kreative personer får dessverre sparken. Særlig trist er det når et tradisjonsrikt studio lukker dørene og må pakke ned flere tiår med historie. Nettopp dette skjedde med velrenomerte Bizarre Creations i 2011. Utvikleren sto bak blant annet Geometry Wars, Project Gotham Racing og Blur.

Arbeidet til siste slutt

18. februar 2011 var det kroken på døren for utvikleren. Da hadde staben vært klar over den kommende stengingen i en god stund. Studioet hadde sluppet det hesblesende og kritikerroste bilspillet Blur under utgiverhuset Activision i 2010, og hadde jobbet internt med en prototype på et nytt spill i samme kategori. Prototypen gikk under navnet Brighton Storm.

– Vi tok teknologi og materiell fra Blur og prøvde ut noen nye idéer, mimrer Chris Davie på sin tumblr-blogg.

Som alltid når man eksperimenterer ender man opp med et kaos av kreativitet. Med Brighton Storm prøvde Bizarre Creations ut en rekke nye visuelle effekter som skulle stape opplevelsen full av adrenalin. Det skal ha blitt svært intenst og kaotisk, men samtidig veldig moro. Davie har nå publisert et par videoer på sin tumblr-blogg som viser hvordan prosjektet lå an.

Den nye utgaven av Blur-brettet Brighton.
Den nye utgaven av Blur-brettet Brighton.

Den ene videoen viser prototypen kjøre Blur-brettet Brighton med en rekke forberedelser, og bygger videre på det arkdepregede designet 2010-spillet er kjent for.

– Vi bygde en drøss med massive storm-effekter inn i Brighton-brettet fra Blur og lagde noen fancye animerte svingmarkører. «Shunt»-egenskapen fikk også en overhaling, og gikk fra å være en stor rød ball i Blur til å bli en svær pulserende energiball som revnet banen mens den jaget motstanderen.

Med Dubai som lokasjon

Etter hvert som prototypen utviklet seg begynte Brighton Storm å hoppe over på sin egen nye internutviklede spillmotor. Prosjektet nærmet seg alpha-fasen av utviklingen – men da fikk studioet beskjed fra Activision om at de skulle stenges ned, og at bilspillet skulle kanselleres. Selv med den nedslående nyheten i tankene, fortsatte Chris Davie å jobbe med den ene av spillets baner; en urban bilbaneutgave basert på Dubai.

Dubai-brettet med den fantastiske doseringen.
Dubai-brettet med den fantastiske doseringen.

– I min stahet fortsatte jeg arbeidet på Dubai-banen. Det hadde blitt lagt inn betydelig med arbeid i spillet allerede, og det føltes trist ut å tenke på at ikke en gang utviklingsteamet skulle få prøve ut spillet. Målet mitt var å få banen så ferdig som mulig før vi stengte ned helt, forteller Davie.

I videoen av Dubai-brettet får vi se prototypen ta enda et skritt mot det utrolige, mens en sportsbil kjører i doseringene i en av byens mange metall- og glass-bygninger.

Kunstdesigneren fikk hjelp fra noen kolleger, og Davie sydde sammen de uferdige sømmene med materiell fra tidligere prosjekter. Til slutt gikk de dessverre tom for tid, og måtte avslutte prosjektet for godt.

– Det er trist at ingen får spille det, men prosjektet lever heldigvis videre i disse videoene på en eller annen måte, avslutter Davie

Les også: Bond-spill fra Project Gotham-studio
Les også: Anmeldelse: Blur

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen