BioWare henter inspirasjon fra Skyrim

Det neste Dragon Age-spillet blir åpnere.

Bethesda og BioWare har tradisjonelt vært to av de største utviklerne av vestlige rollespill, men de har hatt to svært forskjellige tilnærmingsmåter. Bethesdas Elder Scrolls-serie har vært store og svært åpne, mens BioWares spill har vært mer lukkede og historiedrevne.

Nå jobber BioWare med et nytt Dragon Age-spill, og overfor nettstedet Wired forteller selskapets sjef, Ray Muzyka, at de henter inspirasjon fra Bethesdas ferske rollespillklassiker, Skyrim:

– Vi vil ha med de beste elementene fra tidligere spill i Dragon Age-serien, men vil også inkludere mye fra noen av spillene som har en mer åpen verden-følelse, og dette tror jeg spillerne vil like godt.

Kan vi se frem til et mer åpent Dragon Age?

Han fortsetter:

– Vi ser aggressivt på Skyrim. Vi liker det. Vi er store tilhengere av Bethesda og deres produkt, og jeg tror vi kan gjøre noen virkelig fabelaktige ting.

Muzyka snakker også litt om forholdet mellom Dragon Age: Origins og Dragon Age II. Han og selskapet er klar over at oppfølgeren gjorde endel ting originalspillets tilhengere ikke var særlig fornøyd med, samtidig som han mener det gjorde mye godt også.

Selskapet vil ifølge Muzyka ta hensyn til kritikken og feedbacken som er kommet, og forsøke å kombinere spillets nyvinninger med de tingene han tror folk likte ved Dragon Age: Origins.

Wired skriver også at han hintet om at det neste Dragon Age-spillet kan ta fortellerstrukturen fra Dragon Age II men foregå i en flere områder i stedet for å i stor grad være begrenset til én by. I tillegg forstår han kritikken Dragon Age II fikk for å ikke la spillerne utstyre kompanjongene sine med rustninger.

Selvsagt får vi litt opphausing på slutten av intervjuet:

– Vårt mål er å overraske og glede tilhengerne våre. Jeg har sett seriens fremtid i de siste par ukene, og det er virkelig spennende. Jeg gleder meg virkelig til å få annonsere det, sier Muzyka.

Siste fra forsiden