BioWare leker med nye settinger

Rollespillgiganten ser seg om etter alternativer til fantasy og science fiction.

Kanadiske BioWare har, med få unntak, laget fantasy og science fiction-spill. Det er ikke dermed sagt at det er noe galt med det, spillstudioet er blant de mest kritikerroste og anerkjente der ute. Allikevel får man en viss forståelse for at de kan ønske å utvide horisonten en anelse etter å ha gjort mye av det samme i over 15 år.

Selskapets to stiftere, doktor Ray Muzyka og doktor Greg Zeschuk, ble nettopp intervjuet av bransjenettstedet Gamasutra. Der kom de blant annet inn på temaet om settingen i sine spill, og hvorvidt de leker med nye sådan. Det kunne de bekrefte.

– I det vi ser fremover så vurderer vi det mer og mer. Du kan se for deg et politidrama satt i et Mass Effect-lignende rammeverk. Eller et spioneventyr i samme kontekst. Jeg tror at det som har hendt er at vår evne til å oppfatte og forstå ulike spillsammenhenger har utviklet seg. Det åpner igjen for mer utradisjonelle formater enn de vi har prøvd tidligere, sa Zeschuk.

Dragon Age II er tradisjonelt på mange måter.

En konsekvens av at BioWare har vært tildels konservative er at konkurrenter har kommet med tilnærminger av konseptene deres. Et spioneventyr med et Mass Effect-lignende rammeverk kan fort høres ut som Alpha Protocol, og nylig utgitte L.A. Noire har på mange måter også likhetstrekk med et politidrama under tilsvarende forutsetninger.

– Vi vil ikke bekrefte noe som helst i dag, men det er noe vi diskuterer en hel del. Vin ønsker virkelig å få en bredere appell, forbedre rekkevidden vår, selge flere spill og verve flere fans, fortsatte studiosjefen.

På fantasy-enden av sjangerspekteret ga BioWare ut Dragon Age II i høst. De jobber også på spreng med science fiction-spillet Mass Effect 3, som kommer i løpet av første kvartal neste år.

Hvilken setting ser dere helst at rollespillveteranene utforsker om de skal prøve noe nytt?

Siste fra forsiden