BioWare og Pandemic slås sammen

Rollespillekspertene i BioWare slår seg sammen med utvikleren av Mercenaries, Full Spectrum Warrior og Destroy all Humans for å danne en ny superutvikler.

I følge nettstedet GameSpot er BioWare og Pandemic Studios i ferd med å slå seg sammen til et nytt selskap, som vil hete BioWare/Pandemic Studios. Elevation Partners (som sist var i nyhetene i forbindelse med et mulig oppkjøp av Eidos, før SCi kom inn i bildet) står for finansieringen av det nye selskapet, og vil starte med å investere 300 millioner dollar i prosjektet.

Den nye superutvikleren får over 400 ansatte i USA, Kanada og Australia. BioWare-grunnleggerne Greg Zeshuk og Ray Muzyka vil, sammen med Pandemic-grunnleggerne Josh Resnick og Andrew Goldman, få viktige stillinger i BioWare/Pandemic Studios. Sjefen for det nye selskapet blir tidligere EA-president, John Riccitiello, som representerer Elevation Partners.

BioWare og Pandemic Studios vil i stor grad fortsette å operere som før. I følge Josh Resnick fra Pandemic Studios, har de bevisst valgt å unngå den ruten de fleste utviklere ser ut til å ta, nemlig å selge bedriften til en av de store utgiverne i industrien. Ved å slå seg sammen håper de å kunne fortsette å være uavhengige, samtidig som de ikke ønsker å kutte de nære båndene de har med flere utgivere.

Dessuten vil den nye utvikleren ikke være avhengig av utgivelsesavtaler for å kunne produsere nye spill. Mens mindre spillutviklere ofte er avhengige av å få utgivere til å betale utviklingen av nye spill, kan BioWare/Pandemic Studios klare seg uten slik finansiell støtte fra en utgiver.

Siste fra forsiden