Black & White 2

De fleste spill gir spilleren gudsliknende makt. Black & White 2 er unikt ved at det finner opp denne makten "på nytt".

Innskrenket makt
Din makt er innskrenket til soner rundt byene du kontrollerer. Utenfor disse sonene er det bare det militære og ditt dyr som har påvirkningskraft overfor omgivelsene. Du kan utvide sonene ved å ganske enkelt bygge større byer. Større er kort sagt bedre i Black & White-universet. Også når det gjelder din militærmakt er større bedre. Har du en stor og slagkraftig hær vil seieren før eller senere bli din. Selv om dine ressurser vil lide under økte offensive styrker, så kan du banne på at du vil stå igjen øverst på pallen når det hele er over. Har du i tillegg et krigshissig dyr, ja da er du virkelig i gang George W. Bush-style.

Krigsmaskinen er viktig om du vil oppnå makt raskt og effektivt. Samtidig er det deilig å kunne bevitne store slag der mennesker og dyr utkjemper en episk kamp om liv og død. De strategiske elementene er ikke avanserte, har du flest soldater så vinner du som regel. Utfordringen kommer ofte i møte med din fiendes dyr, her kan kampene bli voldsomme og blodige. Har du ikke et dyr som er kampklart vil det dø på stedet, du må derfor sørge for at dyret ditt ikke er en jypling med tørre never. Soldatenes kunstige intelligens er ikke den beste. De sliter voldsomt med å finne veien når du gir dem et mål som ligger et stykke unna, dessuten er de litt mindre aggressive enn det en velsmurt krigsmaskin har godt av. Ved et par anledninger opplevde jeg at fienden gikk rett igjennom murene jeg hadde brukt mye tid og ressurser på å bygge. Sikkert en fillefeil som rettes fort opp, men vitsen med murer falt litt bort når noen av fiendene så ut til å ha David Copperfield som læremester?

Hvis du finner ut at dine små soldater er ubrukelige så kan du ta saken i egne hender. Utover i spillet vil du lære deg voldsomme spesialangrep av guddommelig kraft. Kriges det i dine nærområder kan du dra opp et bredt register som blant annet inkluderer flammekasting og vulkanfødsler. Her føler du deg virkelig mektig! Du kan også bruke mirakler til gode formål, slik som å vanne din egen dyrket mark.

Guds hånd
Kontrollene i Black & White 2 er ikke mindre enn fantastiske. Du styrer ”guds hånd”, kun ved hjelp av musen. Om du ønsker det så trenger du ikke bruke tastaturet i det hele tatt, noe som er herlig befriende. For å understreke din makt påvirkes omgivelsene av din lille hånd. Når du kommer borti trær og gress vil disse bøye seg under presset fra den innovative musepekeren din. Dessverre var det noen småfeil å peke på. Hånden forsvinner av og til i løse lufta, og gjør deg fullstendig maktesløs. Når dette en sjelden gang skjer på de mest kritiske og hektiske tidspunktene i spillet er det svært frustrerende.

Grafisk er Black & White 2 storslagent og fleksibelt. Alle de åtte brettene er fascinerende og ser fantastiske ut. Måten det grafiske endrer seg natt og dag, og om du er god eller ond er også verdt en pluss i margen. Kamerafunksjonen er enormt godt, her kan du zoom omtrent fra månen og ned på det minste insekt. Miljøene er herlige, alt fra det minste tre til det største fjell overbeviser. Havet er kanskje det som vil fange din oppmerksomhet først, det ser uhyre realistisk ut. Noen små skyggefeil var det eneste negative vi fant av visuell betydning.

Ørene blir heller ikke oversett, lyden holder jevnt over god kvalitet. Musikken sitter som et skudd, og stemmegivningen er svært bra. Dyret ditt har et karakterdefinerende vokabular, selv om det består av lyder du i utgangspunktet ikke forstår. Alt i alt skaper det audiovisuelle et troverdig og samtidig spennende fremmed spillmiljø. Du vil garantert kose deg med Black & White 2 i så henseende.

Black & White 2 er mye å ta inn over seg på en gang. Jeg tror også utvikleren opplevde det slik, for det er en del å sette fingeren på i dette spillet. Lionhead har kanskje forsøkt å implementere litt flere elementer enn det som strengt tatt er nødvendig, samtidig som en del av dem fremstår som litt halvhjertet. Spesielt tenker jeg på strategidelen, der du stort sett slipper unna hvis du har flest soldater. Selv om svakhetene er tydelige kan jeg ikke unngå å være litt småforelsket i Black & White 2. Makten du får er ikke uinnskrenket, men det gir det en god følelse av at du styrer det som skjer i samfunnet ditt. Slik er det jo i de fleste spill, men her gjøres det mye mer tydelig. Dessuten kan du eksperimentere i bruken av ondskap og godhet, noe som nesten er verdt pengene alene. Likte du spill nummer én? – Kjøp dette også.

Merk: Spillet kommer i salg 13. oktober i Norge.