Blade II

Activision har i samarbeid med Mucky Foot Productions gjort et forsøk på å konvertere filmen Blade II til et spill. Blade, også kalt "Daywalker" av sine fiender, er halvt menneske, halvt vampyr uten noen av deres svakheter, som det å ikke tåle sollys. Han er sterk, kjapp og liker andre vampyrer like lite som vi liker norske politikere. Så dette burde være en spillopplevelse av de sjeldne, eller?

Som du nok har skjønt, kontrollerer du her Blade i alle hans oppdrag der han skal stoppe planene til de slemme vampyrene. Her forventes det action på høyt plan, med mye dreping og en mørk verden som møter oss i filmene. Som en tilhenger av disse, både nummer en og to, ser jeg absolutt potensialet i dette spillet, men det leverer ikke varene på noen plan. I filmene er Blade en versting. Han har en skikkelig "attitude" og er sugen på hevn på alle vampyrer etter at morens hans ble bitt av en, mens hun var gravid med Blade. Hun dør, han blir sint, og slik fikk han altså sine styrker som halvt vampyr og halvt menneske. Spillet møter oss med en intro hentet direkte fra filmen, som viser Wesley Snipes i rollen som Blade. Og Wesley kan sakene sine. Musikken som spilles når menyen kommer frem, er først ganske så kul, men blir etter hvert veldig kjedelig og repetitiv. Nå er jeg spent på hvordan det er å være vampyr, i hvert fall en halv en, og går i gang på første oppdrag. Oppdraget er en gjennomgang av hvordan du skal styre Blade gjennom spillet, altså en kjapp innføring i hvordan du skal både skyte, slåss og løpe. Her er det sidekicken din Whistler som står for instruksene.

Etter litt oppvarming bærer det løs på oppdrag nummer 1. Det første som overrasker meg når jeg spiller, er hvor dårlig grafikken er. Dette ser ikke ut som et spill til PlayStation 2 vi er vant til. Omgivelsene i spillet er kjedelig, teksturene er dårlige, og karakterene ser platte og livløse ut. Eneste som kan sies er at Blade i spillet ligner på Wesley Snipes i filmen, men da er jeg ganske snill. Veldig skuffende, nå som vi har fått servert spill i toppklasse til PS2-en i lang tid. Dette burde de absolutt ha lagt mer tid bak, for Blade har et bra konsept. Verden han lever i er mørk, kald og ensom og miljøene vi møter på i spillet kunne vært gjort meget bra. Men her leverer ikke Mucky Foot varene i det hele tatt. Animasjonene på karakterene er også dårlige, dette synes spesielt når du gjør såkalte "finishing moves" der du dreper en vampyr på, det skal være i hvert fall, en skikkelig kul og bad måte, men det ser rett og slett dårlig ut, og du blir etter hvert veldig lei av både Blade og alle de stakkars vampyrene.

Skuffende gameplay
Selve kontrollen i spillet går greit, det er lett å styre Blade rundt i de ulike brettene. Det er når du skal slåss, at de virkelige problemene dukker opp. Mucky Foot sier selv at de har laget et helt nytt og innovativt kampsystem som lar deg slåss med en 360 graders akse. Det vil si at du kan ha badguys både foran og bak deg, og likevel lære de en lekse de sent vil glemme. Dette trengs også, for du blir veldig ofte omringen av en sulten horde med vampyrer som mer enn gjerne skulle sett deg død og begravet. Kontrollene er lagt opp slik at du bruker den venstre analoge styrespaken til å bevege Blade, og den høyre brukes til å slå og sparke. Og i dette ligger også den største svakheten ved spillet, selve slåssingen.

Du trykker altså fram for å slå noen som står foran deg, og bak for å sparke noen bak deg. Høres ganske bra ut ikke sant? Nei, det er ikke bra, for det er så dårlig utført. Du har få kombinasjoner når du slåss uten våpen, og for å utføre en combo så må du utføre slagene dine rytmisk og rolig. Hvis du trykker opp, opp, opp uten noen pause, kommer det samme kjipe slaget tre ganger etter hverandre. Trykker du derimot opp, opp, opp skjer det ting. En venstre, en høyre og så et spark, men du må gjøre det så inni granskogen sakte at det hele blir en stor plage tilslutt. Og det finnes så små variasjoner i dette kampsystemet at det hele blir like monotont og kjedelig som en neddopet Vidar Theisen. Og dette er den største skuffelsen som møter deg, i og med at de med et slikt kampsystem har uante muligheter. De kunne variert slåssing mye mer, lagt inn langt flere elementer og combos, og sprita opp spillopplevelsen. Med litt finpuss på visse andre områder i tillegg, kunne Blade II blitt veldig bra. Det har de da ikke gjort, og derfor sitter vi igjen med noe begredelig middelmåldig.