Anmeldelse

Blinx: The Time Sweeper

Er det noe vi alle er enige om, må det være det faktum at tid er dyrebart. Tiden går, stopper aldri, og det er ikke innenfor vår makt å kunne stoppe eller reversere tidens tannhjul. Likevel, i en annen verden langt borte fra vår egen, i en verden der Whiskaz og melk er blant de mest populære måltidene, regjerer de praktfulle kattene. Her holder det også til en tidsfabrikk som lager og reparerer tid.

Side 1
Side 2
Side 3

Gi meg tidskontrollen!
Blinx' absolutte salgsmoment er nok dets innovative bruk av tiden i spillet. Ved å samle inn tidskrystaller kan du få tilgang til diverse tidskontroller som lar deg manipulere tiden på ulike måter; spole tilbake, spole fremover, pause, spille inn, samt slow-motion. Tidskrystallene finner du overalt på banene, og du samler dem inn ved å enkelt gå over dem. De er delt opp i forskjellige fargekoder, og tidskontroll-ikonene på displayet ditt har samme farge som disse. Likevel er ikonene ikke samme, noe jeg funderer litt over. Hvorfor kan ikke tidskontrollen for å spole tilbake være formet slik som ikonet ser ut? Likevel, du får holde deg til fargene. Ved å samle inn tre av en tidskrystall, og i tillegg hvilken som helst annen får du en av den tilsvarende tidskontrollen du har tre krystaller av. Greier du samle inn fire like tidskrystaller, får du hele to av den tidskontrollen.

Det hjelper lite at tidskontrollene ligger av og til tett i klynger, og når man bare mangler en av en tidskrystall må man nesten vandre inn i en klynge for å hente den, og dermed komme til skade for å plukke opp en annen krystall du ikke trenger. For å benytte deg av tidskontroller holder du inne B-knappen og velger en av dem. Da trår den straks i bruk. Du kan f.eks. spole tilbake for å gjenopprette ødelagte broer. Ved å spole fremover går tiden raskt, og du blir beskyttet av et skjold. Pause vil, ja, pause alt annet i verden mens du går for full maskin. Slow-motion sier seg forholdsvis selv, men innspillings-kontrollen krever litt forklaring. Ved å sette den på skaper du en kort kopi av deg selv som gjør det samme som du gjorde for litt siden. Relativt ubrukelig for det meste.

Disse tidskontrollene kan du enten elske, eller rett og slett hate. I begynnelsen synes jeg det var et unødvendig, irriterende moment som bare gjorde spillet tåpelig, og det virket som utviklerne prøvde å få til noe nytt med sjangeren. Det er delevis rett. Likevel, etter litt spilling blir man vant til det, og etterhvert begynner man å bruke tidskontrollene som et verktøy. Likevel, selv om Blinx kan spilles av ungdom og voksne, er det klart at det burde kunne apellere til de unge slik som Mario-spillene. Tidskontrollen er uten tvil en funksjon som krever ganske mye planlegging og intellekt for å bruke riktig - og siden den er helt integral for spillet, kan det bli litt for vanskelig for de yngste. Nå har jeg ingen utdanning innen barnepsykologi, men det er ingen tvil om at tidskontrollen blir for vanskelig for de yngste.

Derfor bunner det hele i at du enten kommer til å elske denne tidskontrollen, eller hate den. Banene begynner ved at du kommer ut av en slags teleporter. Du går straks i gang plukke opp søppel for å skyte på monstrene du finner på banene. Banene er heldigvis svært linære, noe jeg setter pris på i 3D-plattformspill. For hvert monster du greier å felle får du en beskjed om hvor mange som er igjen. Når du har greid å tatt knekken på et, blir de om til gull som du igjen kan plukke opp. Du finner også gull andre plasser på banene, strødd rundt forbi. Gullet samler du opp for hver bane, og gullet kan som tidligere nevnt brukes i butikken i hver verden. Problemet er kanskje det at spillet blir litt fort kjedelig - selv om det er gøy å skyte søppel på tidsmonstrene, samle inn gull og kanskje også bruke tidskontrollene, kan det fort bli et monotont gameplay.

Enkel, men pen grafikk
Selv om Blinx absolutt ikke er noen grafisk-stjerne, ser det relativt pent ut. Jeg er spesielt fornøyd med vanneffektene - som forøvrig brukes svært mye - samt de mange metalleffektene som på Blinx' solbriller, gullet, diverse dører og så videre. Hver verden ser forskjellig ut fra den andre, og de er bra laget. Hver verden inneholder som kjent tre baner, samt en kjempe du må overvinne. Når det gjelder tidsmonstrene er det neimen ikke godt å si om de er gode eller ikke - det skal liksom ikke så mye til med disse figurene. Både de vanlige tidsmonstrene, samt kjempene består av enkle geometriske fasonger. De fleste er ganske enkelt en ball med øyne og munn. De er ikke spesielt fryktinngytende, men det skal de vel heller ikke være.

Kjempene har som oftest en litt annen vri enn de vanlige monstrene, og er vel et aldri så lite mål å oppnå. I bunn og grunn er monsterne det de er; veldig elementære figurer. De må ha vært ganske "lett" å lage egentlig, for de består ikke av noen særegne detaljer. Teksturene på dem er enkle; som oftest er de ensfargede, men av og til har de prikker eller striper på seg. Blinx selv er langt mer detaljert, og ganske lett å bli glad i. Du kan f.eks. se hårene på ørene, alle de fine detaljene i ansiktet (slik som værhår!), solbriller og så videre. Problemet er vel heller det at Blinx ikke minner mye om en katt i væremåte. Han løper tregere enn sirup, og har problemer med å komme seg opp vegger. Ikke en særlig grasiøs katt. For meg ser det heller ut som, ja, Mario forkledd i en katte-drakt!

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden