– Blizzard begynner på nytt med Titan

Giganten skal ha kappet mer enn halve teamet, og gjør store endringer.

Blizzard har i lang tid jobbet med et nytt stort nettrollespill som vi bare kjenner under kodenavnet, Titan. Nyhetstørken rundt Titan har vært en indikator på at prosjektet neppe er ferdig med det første. Nå kan det virke som om ting er mer alvorlige hos spillgiganten enn antatt.

Ifølge Venture Beat har Blizzard gjort store endringer på prosjektdriften, og har skalert ned utviklerteamet. Sist vi hørte var de en gjeng på over 100; nå er de nede på 30 personer. Samtidig har de hørt at selskapet har skrotet så å si alt, og begynt på nytt med utviklingen.

Til nå har mange trodd at Titan skulle bli å se tidlig i 2014, på grunn av en tidlig lekasje av prosjektskjemaet for et par år siden, men Venture Beats kilder sier at spillet nå ventes tidligst i 2016.

Bekrefter forandringer

Blizzard har på sin side gått ut og bekreftet at det har skjedd forandringer i leiren overfor Venture Beat.

Titan sees på som World of Warcrafts etterfølger.

– Vi har alltid hatt en stegvis utviklingsprosess, og det gjelder også for det uannonserte nettrollespillet. Vi har kommet til et punkt der vi må gjennomføre noen betydelige design- og teknologiforandringer, forteller talsmann Shon Damron.

– Vi bruker denne muligheten til å flytte noen av våre ressurser over til andre prosjekter mens kjerneteamet jobber med teknologien og verktøyene slik at de passer til forandringene. Merk også at vi ikke har gitt noen slippdato for spillet.

Blizzard passer på å ikke være for spesifikk i sin kommentar, men det stemmer godt overens med Venture Beats påstander. Spørsmålet nå er hva dette betyr for World of Warcrafts arvtager, og i hvilken retning utvikleren nå dytter spillet.

Ikke uvant med endringer

Blizzard er ikke fremmed for store endringer av denne typen. Da selskapet jobbet med StarCraft, lignet spillet i begynnelsen mer på WarCraft II: Tides of Darkness enn på det endelige resultatet. WarCraft III: Reign of Chaos gikk også gjennom store forandringer under utviklingen – i begynnelsen fokuserte Blizzard mye mer på rollespillelementene enn det som endte opp i det lanserte spillet.

StarCraft så helt annerledes ut i begynnelsen av utviklingen.

Selskapet er også kjent for å ta seg god tid med spillene sine, og er derfor sparsommelige med slippdatoer. Er prosjektene for dårlige har de også vært kjente for å kaste alt ut vinduet. Både pek-og-klikk-spillet WarCraft Adventures: Lord of the Clans og tredjepersonspillet StarCraft: Ghost har lidd den skjebnen.

Med et topptall på over 12 millioner spillere har Blizzard festet seg som en stor aktør blant nettrollespillpublikummet. Titan blir da å anse som en slags oppfølger, selv om utvikleren neppe ønsker å spise opp sitt eget publikum.

Les også
– Får lage det DayZ-spillet vi drømte om

Les også: Blizzard annonserer gratis samlekortspill Les også: – Blizzard håndterte Warcraft-filmen dårlig

Siste fra forsiden