Blizzard DOTA blir lettere å lære

Den populære utvikleren røper detaljer på BlizzCon.

Blizzards egen spillmesse, BlizzCon, gikk av stabelen denne helgen og den populære spillutgivkleren brukte blant annet anledningen til å annonsere en søt ny ekspansjon til det massive flerspillerspillet World of Warcraft. Men de snakket også om noen av de andre prosjektene de jobber med, inkludert Blizzard DOTA.

På samme måte som Valves Dota 2 er Blizzard DOTA basert på Warcraft 3-modifikasjonen Defense of the Ancients (DotA). Her styrer du en mektig kriger som må overvinne fienden ved å bygge forsvarstårn og ta over portaler. Ut av disse portalene kommer datastyrte soldater, som går rett i angrep på fienden. Kamphandlingene foregår på store arenaer, og det er vanligvis flere menneskestyrte krigere på hvert lag.

Blizzard DOTA er en modifikasjon for StarCraft 2, og på BlizzCon lovet produksjonsdirektør Chris Sigaty at den kom til å være gratis å laste ned og spille. Samtidig understreket han at det ville være kostnader involvert, spesielt for de som laster den ned for demoversjonen av StarCraft 2 – også kjent som Starter Edition.

Helter.

Nøyaktig hvordan demospillere vil måtte betale er ikke klart, men de som eier fullversjonene av StarCraft 2: Wings of Liberty eller Heart of the Swarm vil få mye mer gratisinnhold enn de som holder seg til demoen.

– Vi har ikke diskutert nøyaktig hvordan vi skal ta betalt for Blizzard DOTA, men vi vil finne noen måter. Wings of Liberty og Heart of the Swarm vil gi deg noen fordeler med tanke på hva vi tar betalt for; de vil gi deg en fot innenfor døra. Men vi snakker fortsatt om hvordan det skal fungere, sier han til nettstedet Eurogamer.

Lett å lære, vanskelig å mestre

Sigaty har også fortalt at Blizzard DOTA skal være lettere å komme inn i enn de gamle DotA-versjonene. Blant annet har de forkortet spilletiden endel – mens tradisjonelle DotA-runder gjerne tar 45-60 minutter vil runder i Blizzard DOTA ta maksimalt 30 minutter.

De vil også promotere samarbeid ved for eksempel å dele belønningene man får for å drepe fiender likt mellom de som tok del i å ta fienden ut. Dermed er det ikke så viktig hvem som får inn det avgjørende slaget.

Dessuten mener Blizzard at forsvarstårnene i DotA er for mektige. I Blizzard DOTA har tårnene begrenset ammunisjon, og det tar lengre tid å få dem i stand igjen etter at de har blitt skadet. På den måten oppfordres spillerne til å være mer aktive, i stedet for å holde seg trygt i ly av egne tårn.

Blizzard vil også forenkle andre elementer:

– Systemet for hjelpemidler i mange av de DOTA-aktige spillene er ekstremt komplisert. Noen elsker det. Vi føler at hvis du må lese wiki-dokumenter for å forstå hvordan du skal bruke helten din, er det for komplisert. Så vi har funnet frem et enklere system som vi fortsatt føler at gir deg massevis av ulike muligheter, sier Sigaty til Eurogamer.

Klarer ikke laste video

Siste fra forsiden