Blogg

Jeg gleder meg til: Dead State

Overlevelse i zombienes verden.

Siden jeg nå har en egen blogg her på Gamer.no tenkte jeg å bruke en del av spalteplassen på å ta for meg noen spill jeg gleder meg til, og si litt om hvorfor. Hovedfokus vil være på de litt mer ukjente spillene som ikke nødvendigvis får så mye oppmerksomhet ellers. Jeg mener, jeg gleder meg selvsagt vanvittig til Skyrim, men det gjør jo alle. Da er det bedre å peke på spennende spill du kanskje ikke har hørt om før.

Dead State er i så måte et fint spill å starte med. Det er et isometrisk rollespill med turbasert kamp, fra en liten indie-utvikler ved navn DoubleBear (som består av et par veteraner fra Black Isle og Obsidian). Grunnen til at jeg gleder meg til spillet er imidlertid temaet, og hva utviklerne sier de vil gjøre med dette. Spillet foregår nemlig etter at zombiene har tatt over verden (det kommer til å skje før eller siden, tro du meg!). Zombier er gammelt nytt, men Dead State handler i utgangspunktet ikke om å drepe animerte menneskelik på din vei for å finne en eller annen kur eller et skjulested.

I stedet handler det om det sannsynligvis mest fascinerende aspektet av zombie-fantasien som har hektet så mange: Hvordan man overlever i en verden der sivilisasjonen har kollapset fullstendig og livet alltid er i fare.

Når spillet starter må du organisere en liten gruppe overlevende. Gruppen din har søkt tilflukt i en barneskole, og nå må du prøve å gjøre den til et uinntakelig fort. Du må lete i sivilisasjonens ruiner etter mat og ressurser, og rekruttere andre overlevende som kan hjelpe deg og gruppen din. Dessuten må du forholde deg til andre grupperinger av overlevende som forsøker på det samme som du og din gruppe. Sannsynligvis vil du også komme i konflikt med noen av dem; det er tross alt kun en begrenset mengde ressurser tilgjengelig, og i en verden uten myndigheter og politi blir man nok lett egoistisk.

Spillet ser med andre ord ut til å blande litt av konseptet fra den klassiske UFO/X-COM-serien med et åpent rollespill i Fallout-stil. Det jeg elsker med UFO-serien er synergien mellom det taktiske og det strategiske. Strategiske valg (hva du forsket på, hvilke våpen du produserte, og så videre) påvirket situasjonen under de taktiske kampene, og ting som skjedde under kampene (som skader eller funn av verdifulle gjenstander) kunne igjen påvirke din langsiktige strategi. Jeg håper Dead State gir oss litt av dette, men med sin egen unike zombie-vri.

Ikke bare er konseptet fascinerende i seg selv, men utviklerne lover også at spillet vil inkludere en rekke andre ting jeg elsker. Det skrytes for eksempel av en stor og åpen verden og en fri og ikke-lineær handling hvor vi vil møte mange vanskelige valg (som ikke følger den tradisjonelle og utslitte «god vs. ond»-modellen). Det faktum at en av utviklerne skrev deler av Vampire the Masquerade: Bloodlines, et av mine favorittspill, lover også godt.

Spillet skilter også med turbasert kamp, noe som kan være spennende. Jeg liker generelt turbasert kamp, men det innebærer en ekstra utfordring for utviklerne. Kampsystemet og kampene i seg selv må invitere til utstrakt bruk av taktikk, og det er nødvendig at vi får mange forskjellige midler til rådighet (samtidig som vi «tvinges» til å bruke dem; lite er så kjedelig som et turbasert spill hvor den ideelle løsningen er å sende hele gruppen din opp til fienden og hakke løs på dem til de faller).

I Dead State får du kun direkte kontroll over din egen figur i kampsituasjonene; alle andre i gruppen din styres av datamaskinen. Et spennende konsept, men også et konsept som legger mye ansvar på datamaskinens skuldre. Vi får håpe den kunstige intelligensen takler ansvaret, hvis ikke er spillet i trøbbel.

Jeg gleder meg uansett stort til å finne ut hvordan Dead State blir. Enspillerrollespill tar jeg alltid i mot med åpne armer, og det er spesielt spennende når de forsøker seg på noe litt annet enn de typiske fantasy-greiene. Zombiespill er det kanskje litt i overkant mange av for tiden, men med å legge inn en såpass stor overlevelseskomponent utnytter Dead State zombiekonseptet på en måte alt for få spill ser ut til å prøve på.

Siste fra forsiden