Blogg

Reisebrev: Gamescom 2013, dag 1

Gamer.no er vel plassert i Köln, og GDC Europa er i full gang.

KÖLN (Gamer.no) Det er ikke særlig lett å skulle skrive reisebrev når det trådløse nettverket på hotellet ditt er så dårlig at du ikke får lastet opp bilder. Altså, selve skrivingen går jo uten særlige problemer, men når man kanskje ikke har muligheten til å illustrere det man skriver om ved hjelp av bilder synes jeg man mister litt av helheten. Til tross for skrotete nettilkobling fikk jeg lastet opp et par bilder fra dagens hendelser.

Åpner ikke før onsdag. (Foto: Jens Erik Vaaler/Gamer.no
Åpner ikke før onsdag. (Foto: Jens Erik Vaaler/Gamer.no

Byen er Köln, a.k.a. Europas Trondheim, og evnementet er Gamescom 2013. Espen og jeg ankom søndag kveld etter en ganske begivenhetsløs flytur fra Oslo til Düsseldorf. Da vi kom til flyplassen begynte dog ting å balle litt på seg. For det første tok det overraskende lang tid å få bagasjen ut fra flyet, og min tidligere klokketro på tysk effektivitet ble satt på prøve. Tyskland har også en merkelig aversjon mot Visa-kort. Togbilletter fra Düsseldorf til Köln måtte betales kontant, for det var ikke snakk om at billettautomaten tok Visa.

Etter mye om og men kom vi oss til slutt på et tog som gikk i retning Köln. Veien til hotellet fra togstasjonen hadde hverken Espen eller jeg sjekket opp på forhånd, men etter litt knoting med Google-kart fant vi til slutt fram. Hotellet holder generelt en ganske god standard, men har som tidligere nevnt trådløst nettverk som kan trenge forbedring. Kveldsmaten ble to porsonspizzaer fra den indonesiske kebab/burger/pizza-sjappa på hjørnet.

Köln-domen er også rett rundt hjørnet. (Foto: Jens Erik Vaaler/Gamer.no
Köln-domen er også rett rundt hjørnet. (Foto: Jens Erik Vaaler/Gamer.no

Bransjetreff for nerder

I tillegg til Gamescom 2013 er vi også i Köln for å delta på den europeiske varianten av GDC, eller Game Developer's Conference for å si det langt. Gamescom er ikke offisielt i gang før på onsdag 21 august. To dager før dette er det spillutviklerne selv som står i fokus, og på dagsorden er faglig påfyll via ulike typer foredrag. Disse tar for seg alt fra design og programmering, til markedsføring og strategiutvikling.

Messen har desidert et langt mindre nyhetsfokusert preg enn det vi to er vant med, men det jeg personlig synes det er interessant å oppleve den andre siden av spillbransjen på såpass nært hold. Å gå over messegulvet på GDC Europa er litt som å være på jobb- og utdanningsmesse med ungdomsskolen, bare med mer nerdete tilbøyning. Her sees det mer etter dataingeniører, grafiske designere og kodere enn siviløkonomer og mellomledere.

Å finne fram til messeområdet var også noe som viste seg å være enklere sagt enn gjort. Til tross for at vi nå hadde kart med oss fra hotellet, og veien dit var nesten en bokstavelig rett linje klarte vi å rote oss vekk. En kjapp venstresving førte oss inn i det vi senere fant ut var hovedsetet for TV-kanalen RTL i Köln. Det var først da vi støtte på en stresset tysk kvinne som spurte alle forbipasserende om du skulle til GDC at vi igjen var på riktig retning. Hadde min gamle speiderleder sett meg lese kart så dårlig som jeg har gjort så langt ville han nok gitt meg ris på åpen bak.

Test av Oculus Rift (Foto: Jens Erik Vaaler/Gamer.no)
Test av Oculus Rift (Foto: Jens Erik Vaaler/Gamer.no)

Varmt og hyggelig

Da vi til slutt kom fra gikk resten av dagen relativt smertefritt. Vi har vært på foredrag om filmsekvenser i Star Craft II, sett skapelsesprosessen bak det grafiske uttrykket i Crysis-spillene, og fått vite hvordan en spillbedrift lettere kan bli lagt merke til. Dagens høydepunkt for meg personlig var nok møtet med gutta i Oculus VR, og påfølgende test av Oculus Rift.

Jeg skal innrømme at jeg har vært litt usikker på Oculus VR og deres satsning på kunstig virkelighet. Kun få minutter med den merksnodige innretningen over øynene må jeg innrømme at kunstig virkelighet kan ha noe for seg. Det var uvant å høre lyd utenfra og ikke kunne se hvem som pratet, men de korte demonstrasjonene jeg ble vist var nok til å snu skeptikeren i meg. Det hjalp også at gjengen bak Oculus Rift var en hyggelig og entusiastisk gjeng, til tross for både slitsomt jetlag og gnagende sult.

Så langt har den såkalte kjellernerddunsten Audun etterlyste i fjor latt vente på seg, til tross for at Köln er en ganske varm by. Jeg for min del angrer ikke på valget av shorts som dagens antrekk. Spesielt med tanke på det som ble en litt lenger gåtur bort til messeområdet enn planlagt. Så lenge jeg ikke tar av meg skoene tror jeg ting skal gå greit.

Varme dager og travle messeområder kan nok likevel bringe med seg mye stress og mas. Så langt har det gått greit, men GDC Europa er bare oppvarmingen mot det vi regner med kan bli et ganske travelt Gamescom. Jeg får min del skal passe på å drikke masse vann, spise mat når jeg føler for det, og ikke være redd for å bruke en spiss albue nå og da. Morgendagen er nok en gang stappet med faglige foredrag, samt pressekonferanser fra EA og Sony. Deretter braker selve messa løs på onsdagen. Vi gir dere selvsagt løpende oppdateringer og reisebrev fra messegulvet.

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen