BMX XXX

Liker du BMX? Hva med halvnakne damer? Du skal slippe å svare åpenlyst på det spørsmålet, men hvis svaret er ja, er kanskje dette spillet for deg. Spillet som vakte stor oppsikt rundt om i verden da det ble sluppet og ble blant annet forbudt i Australia. I tillegg har tre av de største spillforhandlerne i USA nektet å selge spillet. Til tross for dette har vi testet spillet og her er resultatet.

Ny grafikkmotor, men hva er nytt?
Grafikken i BMX XXX er ikke dårlig, men heller ikke noe spesiell. Dette er ting vi har sett før, og det kan helt klart gjøres bedre, mye bedre! Det reklameres med en ny versjon av BMX-motoren, men hva som er nytt er fortsatt et mysterium. Karakterene kunne like godt vært hentet fra et gammelt PlayStation-spill. Muligheten til å lage din egen syklist burde vært grunn nok til å jobbe mye mer med modellene ettersom disse er alt for firkantete. Du har muligheten til å lage deg selv en mer eller mindre naken dame-karakter, men hva er vitsen når modellen ser så dårlig ut? Animasjonene derimot er faktisk brukbare og et eksempel på dette er når du lander etter et dårlig hopp og sykkelen vakler litt før karakteren får tilbake kontrollen. Du mister også litt fart når dette skjer. Det er ingen spesielle effekter som trekker karakteren opp, og det meste virker veldig enkelt og firkantet.

Stilig musikk i det minste
Musikken er en av de få elementene i dette spillet som er skikkelig bra. Grupper som "De La Soul" og "Ten Foot Pole" sørger for at du som spiller har masse bra å høre på. Utvalget er brukbart stort og du kan fritt velge musikkspor når som helst mens du spiller. Dårlig er det likevel at du ikke kan sette opp en "playlist" eller utelukke enkelte spor. Tilfeldig låt-funksjon mangler også. Dette betyr at du blir sittende å høre alle låtene fra start til slutt. Du kan selvsagt gå inn på menyen og hoppe over de sporene du ikke liker i det de popper opp, men dette blir veldig slitsomt i lengden.

Lydene i spillet er vel ikke akkurat noe å rope hurra for, og det er heller ikke veldig mange av dem. Kommentarer fra folk du passerer eller oppholder deg i nærheten av er bra, men også her skinner det gjennom at spillet er barnslig. Det er i tillegg alt for få, og du hører igjen de samme kommentarene om og om igjen i det uendelige. Utrop som "you suck harder than I do" og "Didn"t I see you on worlds worst bikers?" ødelegger mer for spillet enn det hjelper til. Dette blir veldig slitsomt å høre på i lengden. Varigheten på dette spillet er fin og du må holde på lenge før du er ferdig med alt. Det er riktignok bare åtte baner og ingen editor, men det er uansett nok å gjøre. Blir du likevel ferdig med alt, kan du spille multiplayer sammen med en venn. Dette forlenger levetiden ganske mye.

For å klare alle utfordringene må du virkelig stå på, for her er det flust med skikkelig harde oppgaver. Og det er gjerne ikke selve oppgaven i seg selv som er vanskelig, problemet er tidsbegrensningen. Du får også veldig lite informasjon om hva du skal gjøre eller hvor du skal gjøre det. I sterk kontrast til disse vanskelige oppgavene finner du også de samme kjedelige som går igjen på hver bane. Samle x antall objekter på hver bane, bringe x antall personer til en spesiell plass osv. Det er skuffende å se at kun PlayStation 2-versjonen fikk sensur av de store konsollene. Det er ingen grunn til å ta bort varemerket til spillet på denne måten. Det er jo som å fjerne volden i f.eks. GTA. Hvor vidt det er riktig å lage et slikt spill i det hele tatt er noe mange ønsker å diskutere, men når det først er gjort er det ingen grunn til å sensurere det på en av tre konsoller.

Spillet som skapte krig når det ble offentliggjort. En rekke personer ønsket spillet bannlyst, men vel så mange ønsket å få kloa i det. Det ble sluppet, men med sensur i PlayStation 2-versjonen. Dette fikk veldig mange til å droppe ideen om å kjøpe det. Jeg vil si at det uansett ikke spilte noen rolle, ettersom det feiler på mange grunnleggende områder. Spillet er grafisk gammelt og inneholder en masse irriterende momenter. I tillegg er banene dårlig laget, og oppdragene er enten alt for vanskelige eller bare gjentar seg selv. Det er garantert mange som sitter og venter på et skikkelig BMX-spill og dette kunne ha vært akkurat det spillet. Hadde bare Acclaim tatt seg bedre tid og droppet nakenheten, den dårlige humoren og mange av de alt for barnslige kommentarene.