Bohemia benekter spionasjeanklager

Spillstudioet har frigitt navnene til de som har blitt arrestert i Hellas.

I forrige uke ble to av de ansatte hos tsjekkiske Bohemia Interactive arrestert i Hellas, hvor de ifølge gresk media skal være mistenkt for spionasje. De skal ha blitt anholdt etter å ha filmet militære installasjoner på den greske øya Lemnos, og politiet skal ha funnet video av slike installasjoner i eiendelene deres. I de fleste land er det forbudt å filme eller fotografere militærbaser og andre forsvarsinstallasjoner uten spesifikk tillatelse.

De to utviklerne jobbet med militærsimulatoren ArmA 3, som foregår på en virtuell representasjon av øya Lemnos. Det ble tidlig antatt at de var der for å drive research for spillet, men i en oppdatering forrige uke bedyret Bohemia Interactive at dette ikke var tilfelle. De to skal kun ha vært på øya som turister.

Kreativ sjef for ArmA 3 en av de arresterte

Nå har Bohemia kommet med en ny oppdatering, etter at en delegasjon fra selskapet har reist til Hellas og snakket med de to arresterte og advokaten deres. Denne gangen bekrefter de navnene på de to: Ivan Buchta og Martin Pezlar. Ivan Buchta er kreativ sjef for ArmA 3, mens Martin Pezlar jobber med design av spillmiljøet. Det skal ha vært arbeidet med spillet som førte til en interesse for øya, og dermed ferieturen.

Spillets versjon av Lemnos.

Bohemia hevder at de to filmet og tok bilder på offentlige steder, i likhet med de aller fleste turister i landet. Dette inkluderer en kort video hvor de kjørte forbi øyas internasjonale flyplass, og i en kort del av denne videoen kan man se noen hangarer og andre militære bygninger i det fjerne. Bohemia mener at svært mange turister antakeligvis har slike bilder, uten å være klar over hva slags risiko dette innebærer.

Den tsjekkiske utvikleren understreker at de Buchta og Pezlar aldri gikk inn i noe militært område, og at de aldri tok noen bilder av militære objekter for bruk i ArmA 3. Arbeidet på den virtuelle utgaven av øya er så godt som ferdig, og i tillegg til å være mindre enn virkelighetens versjon skal den ikke inkludere ekte militærinstallasjoner på øya. Spillet foregår dessuten i 2035.

Buchta og Pezlar har gitt følgende uttalelse til familie og venner gjennom Bohemia Interactive:

– Forholdene er tøffe, men folkene vi forholder oss til behandler oss på en rettferdig og korrekt måte. Dette er en fullstendig absurd misforståelse som vi regner med å få forklart raskt. Vi tenker mye på dere i familiene våre, og ber dere om å være rolige og ikke engste dere. Vi håper vi vil møtes snart.

Det er én uke siden de to ble arrestert.

Les også: Anmeldelse: ArmA II
Les også: Lanserer gratis ArmA-spill

Siste fra forsiden