Boiling Point: Road to Hell

Saul Myers består av over 70 prosent vann, men kokepunktet hans er merkelig nok langt under 100 grader celsius. En middels varm dag i Sør-Amerika er nemlig nok for at skyting og eksplosjoner blir et faktum.

Grafikken koster
Rollespillelementet som er innebygd i spillet er interessant. Karakteren din blir stadig bedre (eller verre) avhengig av hvordan du bruker ham. Saul takler derfor den økende vanskelighetsgraden bedre om du "styrer" han på en smart måte. Du kan dermed tilpasse ham din spillestil på en optimal måte, forutsatt at du følger hans utvikling tett. Et positivt grep fordi det gir spillet mer dybde, negativt fordi det kan bli et ork å følge med på. Vi snakker jo om et førstepersons skytespill her, ikke The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Spillverdenen er stor, og ser til tider pen ut. Du føler tidvis virkelig at du befinner deg i en tett jungel når du er ute på tur, selv om dyrelivet er litt fattig. Flotte trær i kombinasjon med pent vann er bare noen av detaljene som skaper en fin, om ikke teknisk toppmoderne, spillverden. Hakking kan bli et problem og selv på en testmaskin som ligger langt over kravene går det langt i fra knirkefritt. Dette er synd, siden spillopplevelsen da kan føles oppstykket og redusert. En liten detalj som trekker opp igjen er når Saul blir skadet, hans halting og grynting er svært realistisk og skaper en ny type utfordring i kamp. Dynamisk vær og "ekte" døgnrytme er også et stort pluss som puster liv i spillet. Selv om du ikke står og måper når himmelens sluser åpnes, så er det absolutt koselig med en regnskur av og til.

Boiling Point har en god del feil, utviklerne ser ut til å ha oversett litt i overkant mye i produksjonsprosessen. I folkerike områder er det tett mellom hver gang du enten må le eller gråte av merkelige hendelser. Jeg kan nevne en båt med fullt mannskap som står stille langt oppe på land der den "kjører" på stedet hvil, motorbråk og bølgeskvulp får du med på kjøpet. Folk finner det dessuten normalt å gå oppe i lufta, falle gjennom vegger og befinne seg på flere plasser samtidig. Alle disse feilene tar noe av troverdigheten vekk fra spillet, det føles ikke alltid som om du er i en "virkelig" verden. Som et ferdig produkt på dagens spillmarked holder ikke dette, "patchingavdelingen" hos Deep Shadows bør jobbe på overtid i skrivende stund.

Latinske rytmer
Den kunstige intelligensen svinger i sine prestasjoner, den går fra akseptabel til småflau. I kamper møter du stadig vekk folk som er kyndige med sine våpen, da spesielt på de øverste vanskelighetsgradene. Fienden vil også prøve å manøvrere seg unna ditt skyts, de løper og ruller rundt som gale. Dette tilfører en viss uforutsigbarhet til kampene, noe som er utelukkende positivt. Førere av kjøretøyer er generelt svært tette i nøtta og kjører mer enn gjerne rett i den visse død. Båter som fyker opp på land er normen, og bilister går ikke av veien for å kjøre ned fotgjengere eller drepe seg selv. Igjen blir spillverdenen farget av disse tulletingene, og du vet ikke om du skal hylgrine eller gapskratte.

Er du tilhenger av latinske rytmer vil musikken i Boiling Point antageligvis gå rett til hjertet ditt. Lydsporene er svært gode når det kommer til å bygge opp den stemningen spillet forsøker å formidle. Stemmegivningen er på et greit nivå, men enkelte av skuespillerne kunne gjort en noe bedre jobb for lønna. Våpen- og miljøeffektene er gode, og den nevnte regnskuren virker som nektar for ørene dine.

Saul Myers og hans virke i Boiling Point er et velment forsøk fra Deep Shadows, men det holder dessverre ikke til å havne i toppsjiktet. Grafiske feil og mangler i zillionantall, i tillegg til sviktende kunstig intelligens, ødelegger svært mye for spillet og dets evne til å formidle en troverdig verden og opprettholde varigheten. Synd, for potensialet i tittelen er åpenbar. Allikevel vi jeg ikke dra Boiling Point helt ned i gjørma, til tider er det vidunderlig å reise rundt i et åpent landskap med fine miljøer og spennende detaljer. Valgfriheten er også et pluss, både når det gjelder hvilke oppdrag du skal ta, og hvordan du skal løse dem. I tillegg er det en bonus at du kan drepe de fleste av dem du møter på, ingenting er vel morsommere enn skyting? Tanken med faksjoner er spennende, men kanskje ikke alltid like godt utført. Vi håper diverse oppdateringer kan forvandle Boiling Point om til det spillet det burde vært i dag. Uheldigvis kan dette ligge langt frem i tid.