Boiling Point: Road to Hell

Saul Myers består av over 70 prosent vann, men kokepunktet hans er merkelig nok langt under 100 grader celsius. En middels varm dag i Sør-Amerika er nemlig nok for at skyting og eksplosjoner blir et faktum.

Saul er en tidligere elitesoldat med bakgrunn fra den sagnomsuste franske fremmedlegionen, han har dermed et godt utgangspunkt for deltagelse i et fullblods skytespill. Fra sin leilighet i Paris får han rede på at hans journalistdatter har blitt bortført fra jobben et sted i Sør-Amerika. Som den gode far han er, hopper Saul bestemt om bord på neste fly. Med en enkel pistol og en enorm Rambokniv setter du i gang med søket etter din øyensten. Korrupsjon, svindel og uærlighet er bare noen av barrierene du møter i din nye hverdag.

Stort og intrikat
Hvis det er èn ting som definerer Boiling Point, så er det bevegelsesfriheten. Inne i selve spillet er det ingen lastetider og størrelsen på kartet representerer 625 virkelige kvadratkilometer (større enn Chicago by). Her har du muligheten til å bevege deg (nesten) hvor som helst, avhengig av ditt forhold til de mange grupperinger som strides rundt deg. Et annet nøkkebegrep blir dermed relasjoner. Det virtuelle samfunnet du til enhver tid befinner deg i består av seks faksjoner, hver og en i konflikt med en eller flere av de andre. I det øyeblikket du stiger ut fra flyet ditt har du derfor havnet i en krigssone, noe du raskt får føling med.

Du må spille kortene riktig hvis du vil skape gode relasjoner med de ulike gruppene, og husk at hvis du blir venn med en av dem så får du antageligvis en ny fiende hos en av de andre. Valgfriheten gjør at du kan gå en rekke veier for å redde Sauls datter, eller droppe og redde henne i det hele tatt. Måten du fullfører oppdrag er også åpen, vil du snike deg inn eller skyte alt som rører seg? Du kan i prinsippet skape ditt eget spill, ikke mye lineært med andre ord. Slikt liker vi, men da må spillet også være gjennomført engasjerende. Uheldigvis blir det en del dødtid i Boiling Point, blant annet i sammenheng med småkjedelige kjøreturer.

Ut på tur, ofte sur
Kjøretøy er en viktig del av Boiling Point, og du vil tilbringe mye tid bak rattet på ulike motoriserte fartøy. Her kan du kjøre alt fra småbiler, via speedbåter opp til tyngre militære farkoster. Biler kan repareres hos verksteder hvis de blir skadet, og du kan selv skifte dekk om du er så uheldig å punktere. Husk å hold øye på bensinmåleren, hvis ikke risikerer du å sitte bom stille midt i den utilgivende jungelen. Videre må du få undervisning i nye typer fartøy for å være i stand til å bruke dem, du kan for eksempel ikke bare hoppe rett om bord i en båt med det samme spillet starter.

En fiffig liten detalj er at du kan bruke biler som lagringsplass for utstyret ditt. Bagasjerommet viser seg raskt som spillets mest nyttige hulrom, og kan være vitalt for din suksess. Skulle du mot formodning stå uten bil kan du alltids ta en taxi eller buss om du skal langt av sted. Dessverre kan all fartingen omkring bli litt i overkant, det finnes grenser for hvor gøy det er å kjøre milevis bare for å møte en nesten ubetydelig fyr på en bar.

Utstyr og våpen er det ikke manko på i Boiling Point, her finnes det meste av nyttige og unyttige gjenstander. Arsenalet Saul har til rådighet utover spillet er bredt, du får mye kuler og krutt for pengene i Boiling Point. Det er ikke bare våpen som kan plukkes opp, men førstehjelpssprøyter, mat, drikke og ikke minst penger kriger om plassen i Sauls romslige bukser. Penger er helt nødvendig for at spillet i det hele tatt skal gå fremover. Når man befinner seg i et ultrakorrupt område er det bare ett språk folk skjønner, og det er harde kontanter. Hvis du passer på å ikke slå deg på flaska bør det allikevel gå deg vel, for effektene i spillet når du blir full er svært virkelighetstro (og underholdende).