Bråk rundt S.T.A.L.K.E.R?

Et russisk spillnettsted hevder at THQ har stoppet finansieringen av S.T.A.L.K.E.R. og sagt opp deler av utviklingsteamet. GSC avkrefter alt.

I slutten av forrige uke forsøkte det russiske nettstedet Gamemag.ru å samle sammen ulike tråder, for å finne ut hva som egentlig skjer med det svært etterlengtete skytespillet S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl. THQ har i lang tid vært misfornøyd med prosjektets fremgang, og i en oversettelse gjort av Gameguru Mania, kommer det frem at THQ i november valgte å stoppe pengestrømmen, i et forsøk på å få mer kontroll.

Det er blant annet en tidligere ansatt i GSC Game World som velger å dele informasjonen, og han mener at THQ aldri helt har forstått hva S.T.A.L.K.E.R. var.

- De [THQ] skjønte ikke engang hvem de hadde med å gjøre. S.T.A.L.K.E.R. var alltid på et designstadium, og det har alltid vært et prosjekt vi har snakket om, mer enn vi har forsøkt å gjøre det ferdig, forteller den anonyme kilden.

Gamemag.ru forteller at deler av det opprinnelige utviklerteamet bak S.T.A.L.K.E.R. ble flyttet til et annet prosjekt, mens andre igjen ble gjort overflødige. En annen tidligere ansatt hevder overfor nettstedet at en ny spillmotor, som kunne vært brukt i S.T.A.L.K.E.R. var under utvikling, men mange av de som forlot GSC Game World tok også med seg koden bak motoren.

En annen kilde nettstedet har vært i kontakt, som fremdeles jobber hos GSC Game World, sier at en THQ-representant kommer på besøk denne uken, og skal være der til spillet er ferdigutviklet.

Det har gått rykter om at THQ for noen måneder siden var på leting etter et utviklerstudio som kunne ta over arbeidet som er gjort til nå. I følge en av programmererne er koden svært dårlig dokumentert, noe som ville gjort det svært vanskelig å flytte ansvaret over på andre. Til en IGN-journalist, skal THQ ha sagt at S.T.A.L.K.E.R. må slippes i 2006, uansett hvordan spillet ser ut.

Oppdatering: På forumet til Gamemag.ru har PR-ansvarlig Oleg V. Yavorsky gitt lyd fra seg, og sagt at hele historien ikke er noe annet et oppspinn. Overfor Computer & Video Games forsikrer Yavorsky at de jobber for fullt med å bli ferdig med spillet.

S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl er inspirert av boka The Roadside Picnic av brødrene Strugatsky, filmen Stalker (1979) og Tsjernobyl-ulykken i 1986. Bare et utvalg mennesker turte å sette sine kropper innenfor det svært radioaktive området etter eksplosjonen, for å finne ut hva som hadde skjedd. Svært få returnerte.

Den radioaktive sonen skulle vise seg å være gjort om til et område fullt av dødsfeller og nye vesener skapt frem av mutasjon. Spillet blir en 3D adventure-action-tittel med elementer fra rollespill og taktiske spill. Dette skal i følge utviklerne GSC Game World gi spilleren et veldig dynamisk gameplay. Deres grafikk-motor X-Ray skal levere fotorealistisk grafikk gjennom et original historie og en velbalansert flerspiller-del.

Siste fra forsiden