– Bransjen er for bortskjemt

Cliff Blezinski forlot spillindustrien på grunn av dens dårlige holdninger.

Mikael Harstad Groven, Gamer.no

Etter 20 år i Epic Games og braksuksess med Gears of War-serien tok Clifford Michael Blezinski, populært kalt «CliffyB», i 2012 en overraskende pause fra spillindustrien.

Forklaringen den gangen var at han ville gjøre noe annet etter å ha laget spill siden tenårene. Nå, tre år senere, har han imidlertid lettet litt på sløret og gitt noen flere detaljer rundt avskjeden med Epic Games.

– Folk er for bortskjemt

Cliff Blezinski ble i 2012 lei av spillbransjens holdninger. (Bilde: Michael Tianhui "Thomas" Li)

På tampen av 2013 kom de første detaljene om at Blezinski var på vei inn i spillbransjen igjen med et arena-skytespill av den gode, gamle sorten. Selv om pausen ble kort hadde Blezinski sett for seg at pensjonisttilværelsen skulle være permanent.

– Jeg trodde ærlig talt jeg var ferdig med spillutvikling for godt, sier «CliffyB» i et intervju med spillnettstedet Destructoid.

Blezinski forteller at utgangen ikke skyldtes at han var lei av å lage spill, men holdningen til menneskene i spillbransjen.

– Det var en kombinasjon av bortskjemte spillere og å jobbe med veldig dyktige folk som også var bortskjemte.

– På slutten av Epic-tiden kunne jeg legge fram en vidunderlig idé, men alle svarte at de ikke ville kjøpt det. Jeg mener ikke å svartmale noen, men folk har en tendens til å bli bortskjemt i denne bransjen, sier Blezinski.

Neste prosjekt

For litt siden ble det klart av Cliff Blezinskis neste prosjekt heter LawBreakers. Spillet utvikles av hans eget spillstudio, Boss Key Productions.

Det ble lansert en avsløringstrailer til spillet i forbindelse med Pax Prime som ble avholdt i helgen. Her får vi noen detaljer om hva LawBreakers blir.

Skjermbilde fra traileren til Cliff Blezinskis neste prosjekt, LawBreakers. (Bilde: Boss Key Productions)

Utvikleren beskriver selv LawBreakers som et skytespill som kun handler om ferdigheter, og ikke «streaks» som har vært et fast element i flere skytespill de siste årene.

I videoen får vi presentert fire forskjellige klasser; «Assassin», «Gunner», «Skirmisher» og «Titan». Disse har forskjellige egenskaper som kommer godt med i hektiske skuddvekslinger.

«Assassin»-figuren Kitsune har for eksempel kastekniver og gripetau hun kan slenge seg rundt med, mens «Gunner»-figuren Breacher blant annet kan legge våpenet sitt på skuldra og skyte eventuelle forfølgere bak seg uten å snu på kroppen.

Se hele traileren i videovinduet under.

Siste fra forsiden